Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rola Tamizy w żegludze śródlądowej i morskiej

Morza i Oceany, 2009-04-10
Tamiza, trzecia co do wielkości rzeka w Wielkiej Brytanii, postrzegana głównie jako atrakcja turystyczna Londynu oraz miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych. Jednak przede wszystkim, rzeka ta stanowi dzisiejsze centrum potężnej angielskiej gospodarki śródlądowej. Ukształtowanie i położenie geograficzne kraju, zmusiło Brytyjczyków do rozwoju i przystosowania dróg wodnych Tamizy, aby móc jak najbardziej usprawnić transport wodny na terenie całego kraju. Dzięki licznym kanałom i połączeniom, usprawnia i ułatwia ona transport śródlądowy do ośrodków miejskich ulokowanych w głębi lądu. Tamiza należy do atlantyckiego reżimu wodnego. Rzeki należące do tej klasy wód, zasilane są opadami atmosferycznymi równomiernie w ciągu całego roku. Charakteryzują się one odpornością na zamarzanie podczas zimy jaki i stałymi, wysokimi stanami wód, co sprawia, że stanowią wartościowe szlaki komunikacji śródlądowej. Ze względów geograficznych, historycznych jak i ekonomicznych, większość dużych miast i ośrodków przemysłowych w Wielkiej Brytanii ulokowana jest nad wodą. Kraj ten, jako wyspa stworzył i usprawnił własną swobodę transportu towarów dzięki świetnie rozwiniętej gospodarce śródlądowej. Angielska Tamiza stanowi główny szlak komunikacji śródlądowej tworząc i ułatwiając dostęp do miast i ośrodków znajdujących się w głębi lądu. Znajduje się ona na obszarze południowej Anglii, ze źródłem we wzgórzach Cotswolds. Ma 346 km długości, przepływa przez basen londyński i wpada do Morza Północnego. Za pomocą licznych kanałów połączona jest z innymi brytyjskimi rzekami przez co stanowi najważniejszy szlak transportu wodnego w Wielkiej Brytanii. Większość angielskich fabryk i elektrowni ulokowana jest właśnie nad Tamizą. Posiadają one również swoje własne nabrzeża, dzięki którym mogą bezpośrednio kierować ładunki na barki bądź statki, co okazuje się niebywale korzystne pod względem ekonomicznym. Transport wodny jest o wiele bardziej efektywny i tańszy od transportu lądowego. Warto też zauważyć, że nad Tamizą znajdują się również potężne porty morskie, takie jak np. Port of Tilbury. Oprócz działań prowadzących do coraz to lepszego i sprawniejszego transportu śródlądowego, władze miast wykorzystują Tamizę również jako główny ośrodek turystyczny, część integralną całego miasta. Jednym z głównych portów ulokowanych nad Tamizą jest jeden z 3 największych portów w Wielkiej Brytanii - The Port of London, który zawiera ponad 70 niezależnych terminali i obiektów portowych, przystosowanych do pracy z bogatą różnorodnością ładunków. Przyjmuje on ponad 50 milionów ton ładunków w ciągu roku, oraz zapewnia 35 tysięcy miejsc pracy. The Port of London przynosi angielskiej gospodarce 3,4 biliona funtów rocznie, które to przeznaczane są na ekonomiczne wsparcie stolicy i południowo wschodniej części kraju. Transport drogą wodną, a w szczególności śródlądową jest samoistnym partnerem żeglugi morskiej. Odgrywa on znaczącą rolę dla świetnie rozwiniętych portów Morza Północnego, które odbierają i przyjmują przez ten środek większą część ruchu przewożonych kontenerów. Poprzez rozwój technologiczny w zakresie konstruowania statków przystosowanych do poruszania się zarówno po morzu jak i po rzece, transport wodny, przechodzi obecnie ożywienie swej działalności z kilku podstawowych względów: stanowi on aktualnie najbardziej ekonomiczną energetycznie, mało głośną, oraz zajmującą niewielką powierzchnię, gałąź transportu . To właśnie nad Tamizą dumnie wznosi się angielski Big Ben i charakterystyczny budynek parlamentu brytyjskiego, jak i wiele innych znanych atrakcji turystycznych. Nie wolno jednak zapominać, że rzeka ta odgrywa również główną rolę w gospodarce śródlądowej całego kraju. To dzięki niej możliwy jest efektywny transport wodny w głąb lądu, a większość ośrodków miejskich jak i przemysłowych ulokowana jest właśnie nad jej brzegami. Bo przecież "Gdyby nie Tamiza, nie było by dzisiaj Londynu".
 
Marta Jasicka (Londyn)
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl