Tamiza, trzecia co do wielkości rzeka w Wielkiej Brytanii, postrzegana głównie jako atrakcja
turystyczna Londynu oraz miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych.
Jednak przede wszystkim, rzeka ta stanowi dzisiejsze centrum potężnej angielskiej gospodarki śródlądowej. Ukształtowanie i
położenie geograficzne kraju, zmusiło Brytyjczyków do rozwoju i przystosowania dróg wodnych Tamizy, aby móc jak najbardziej usprawnić transport wodny na terenie całego kraju. Dzięki licznym kanałom i
połączeniom, usprawnia i ułatwia ona transport śródlądowy do ośrodków miejskich ulokowanych w głębi lądu. Tamiza należy do atlantyckiego reżimu wodnego. Rzeki należące do tej klasy wód, zasilane są
opadami atmosferycznymi równomiernie w ciągu całego roku.
Charakteryzują się one odpornością na zamarzanie podczas zimy jaki i stałymi, wysokimi stanami wód, co sprawia, że stanowią wartościowe
szlaki komunikacji śródlądowej. Ze względów geograficznych, historycznych jak i ekonomicznych, większość dużych miast i ośrodków przemysłowych w Wielkiej Brytanii ulokowana jest nad wodą. Kraj ten, jako
wyspa stworzył i usprawnił własną swobodę transportu towarów dzięki świetnie rozwiniętej gospodarce śródlądowej. Angielska Tamiza stanowi główny szlak komunikacji śródlądowej tworząc i ułatwiając dostęp
do miast i ośrodków znajdujących się w głębi lądu. Znajduje się ona na obszarze południowej Anglii, ze źródłem we wzgórzach Cotswolds. Ma 346 km długości, przepływa przez basen londyński i wpada do Morza
Północnego.
Za pomocą licznych kanałów połączona jest z innymi brytyjskimi rzekami przez co stanowi najważniejszy szlak transportu wodnego w Wielkiej Brytanii.
Większość angielskich fabryk i
elektrowni ulokowana jest właśnie nad Tamizą.
Posiadają one również swoje własne nabrzeża, dzięki którym mogą bezpośrednio kierować ładunki na barki bądź statki, co okazuje się niebywale korzystne
pod względem ekonomicznym.
Transport wodny jest o wiele bardziej efektywny i tańszy od transportu lądowego. Warto też zauważyć, że nad Tamizą znajdują się również potężne porty morskie, takie jak
np. Port of Tilbury. Oprócz działań prowadzących do coraz to lepszego i sprawniejszego transportu śródlądowego, władze miast wykorzystują Tamizę również jako główny ośrodek turystyczny, część integralną
całego miasta.
Jednym z głównych portów ulokowanych nad Tamizą jest jeden z 3 największych portów w Wielkiej Brytanii - The Port of London, który zawiera ponad 70 niezależnych terminali i
obiektów portowych, przystosowanych do pracy z bogatą różnorodnością ładunków. Przyjmuje on ponad 50 milionów ton ładunków w ciągu roku, oraz zapewnia 35 tysięcy miejsc pracy. The Port of London przynosi
angielskiej gospodarce 3,4 biliona funtów rocznie, które to przeznaczane są na ekonomiczne wsparcie stolicy i południowo wschodniej części kraju. Transport drogą wodną, a w szczególności śródlądową jest
samoistnym partnerem żeglugi morskiej. Odgrywa on znaczącą rolę dla świetnie rozwiniętych portów Morza Północnego, które odbierają i przyjmują przez ten środek większą część ruchu przewożonych kontenerów.
Poprzez rozwój technologiczny w zakresie konstruowania statków przystosowanych do poruszania się zarówno po morzu jak i po rzece, transport wodny, przechodzi obecnie ożywienie swej działalności z kilku
podstawowych względów: stanowi on aktualnie najbardziej ekonomiczną energetycznie, mało głośną, oraz zajmującą niewielką powierzchnię, gałąź transportu .
To właśnie nad Tamizą dumnie wznosi się
angielski Big Ben i charakterystyczny budynek parlamentu brytyjskiego, jak i wiele innych znanych atrakcji turystycznych. Nie wolno jednak zapominać, że rzeka ta odgrywa również główną rolę w gospodarce
śródlądowej całego kraju.
To dzięki niej możliwy jest efektywny transport wodny w głąb lądu, a większość ośrodków miejskich jak i przemysłowych ulokowana jest właśnie nad jej brzegami. Bo przecież
"Gdyby nie Tamiza, nie było by dzisiaj Londynu".