Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kto dziś buduje statki?

Kurier Szczeciński, 2009-04-01
Jeśli nawet z mapy gospodarczej miasta zniknie Stocznia Szczecińska, nadal w mieście będzie się budować statki i sekcje okrętowe. Niestety inne stocznie, które się tym zajmują, produkują znacznie mniejsze jednostki i także borykają się ze skutkami światowego kryzysu. Jedną z firm przełamujących stoczniowy monopol w Szczecinie jest Maritim-Shipyard, która buduje różne konstrukcje kadłubów - od małych statków żeglugi przybrzeżnej do jednostek mających 4 tys. ton nośności. Zakład wraz z bezpośrednimi kooperantami zatrudnia obecnie ok. 150 osób. Niedawno dostarczył dwa kadłuby dla jednostek do obsługi platform wiertniczych (offshore) dla odbiorcy norweskiego. Teraz dla francuskiego armatora Burboun buduje kadłub o wadze 1300 ton mający 80 m długości i 20 m szerokości. - Jest to prototyp jednostki naukowo-badawczej z przeznaczeniem na rynek offshore. Drugi budowany przez nas kadłub to jednostka inspekcyjna o łącznej wadze 155 ton dla klienta niemieckiego, a trzeci to kadłub małej pogłębiarki dla duńskiego armatora - opowiada Tomasz Szczepanik, dyrektor Maritim-Shipyard. Spółka ma w planach kilka kontraktów, ale przyznaje, że ich zdobywanie z powodu kryzysu jest teraz trudne. Jej konkurencyjność u zachodnich kontrahentów poprawiło jednak osłabienie złotego. Produkcją okrętową na terenie upadłej Fabryki Papieru Skolwin zajmuje się spółka Partner Shipyard. Kooperuje ona z holenderskimi stoczniami, którym dostarcza kadłuby i ich elementy. Niedawno opuścił ją pierwszy samodzielnie zbudowany w całości drobnicowiec dla armatora z Hiszpanii, który nazywa się "Abis Albufeira". W stoczni do maja powinny zakończyć się prace przy wyposażaniu kolejnej jednostki - "Abis Antwerpen". - Niestety, dotyka nas teraz spadek zamówień związany z kryzysem. Moglibyśmy budować dużo więcej, niż robimy obecnie. Wielu armatorów wycofuje się jednak z realizacji kontraktów - wyjaśnia Andrzej Mączka, szef Partner Shipyard. Budowa części kadłubów to także domena zlokalizowanego w szczecińskim porcie zakładu polickiej spółki Stalkon. W zeszłym roku powstały tu m.in. moduły statku do prac podwodnych oraz elementy kadłubów statków do obsługi platform wiertniczych. Firma buduje też konstrukcje stalowe dla górnictwa morskiego, zbiorniki balastowe i urządzenia załadowcze na statki. Jej kontrahentami są odbiorcy z najbardziej uprzemysłowionych krajów zachodniej i północnej Europy. Budowaniem statków w pewnym zakresie zajmuje się także Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia. W latach 2005 - 2007 wybudowała ona 5 jednostek patrolowych dla Norwegii. W tej chwili zakład realizuje kontrakt na budowę 2 kolejnych statków tego typu, których kadłuby są jednym z ostatnich zleceń Stoczni Szczecińskiej Nowej.
 
Marcin Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl