Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Polska morska na Expo 2010

Namiary na Morze i Handel, 2009-03-12

Nadarza się rzadka okazja, aby Chińczycy dowiedzieli się czegoś więcej o Polsce, w tym o Polsce morskiej. Założenia programu morskiego, będącego prezentacją naszego kraju na Światowej Wystawie Expo 2010 w Szanghaju, jako państwa od wieków korzystającego ze swego nadmorskie-go położenia, omówiono na spotkaniu konsultacyjno-informacyjnym, które w połowie stycznia br. odbyło się w Instytucie Morskim w Gdańsku. W spotkaniu, przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury, uczestniczyli m.in.: Anna Wypych- Namiotko, wiceminister infrastruktury i Sławomir Majman, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2010. Jego celem było skonsultowanie programu morskiego z przedstawicielami firm sektora, wyższych uczelni morskich i instytucji naukowych oraz władz 3 województw północnych: zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. - Program morski, który przygotowujemy na Expo 2010, nie ograniczy się tylko do zaprezentowania gospodarki morskie], bo wystawa ta nie jest imprezą targową. Obejmie on także technikę, edukację, naukę i kulturę morską, z uwzględnieniem dokonań morskich Polaków na przestrzeni stuleci. Z uwagi na ostatnie cięcia budżetowe rządu i znaczne zmniejszenie kwoty prze-znaczonej na realizację programu morskiego, musimy go zmodyfikować - zaznaczył Andrzej Gdula, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Infrastruktury. Mimo to, może w nieco okrojonej formie, program zostanie przedstawiony w Szanghaju. Prezentacja na Expo 2010 ma m.in. pokazać, że Polska posiada nowoczesne porty morskie, które są modernizowane i mają tereny rozwojowe dla inwestorów. Można w nich obsługiwać duże kontenerowce i samochodowce oceaniczne, z ładunkami przeznaczonymi dla odbiorców polskich i z krajów sąsiednich. - Trasy statków płynących z Chin do Rotterdamu czy Hamburga mogą być więc przedłużone i kończyć się na Bałtyku. Nasz kraj inwestuje też w infrastrukturę transportową, co wciąż poprawia dostępność do portów od strony lądu - dodaje A. Gdula. Dyrektor Gdula podkreśla, że podczas spotkania w Gdańsku wiele firm i instytucji zadeklarowało swój udział w prezentacji programu morskiego na Expo 2010. Nie ustalono jeszcze, czy będzie ona trwała tydzień, czy tylko 1 dzień. Ostateczna koncepcja programu morskiego ma być gotowa w maju br. Ze względu na odległość, zarówno zbudowaniem pawilonu polskiego, jak i jego obsługą, będą zajmować się firmy chińskie. - Co prawda, hasłem przewodnim wystawy jest: "Better City, Better Life", czyli "Lepsze Miasto, Lepsze Życie", ale Szanghaj i pozostałe wielkie miasta we wschodnim regionie Chin są zarazem miastami portowymi i dużymi ośrodkami gospodarki morskiej. Stąd, tematyka morska mieści się programie wystawy i polskiej ekspozycji, której hasło stanowi: "Ludzie tworzą miasto" - powiedział S. Majman. Program morski na Expo 2010 przewiduje więc prezentacje, konferencje i spotkania. Konferencje mają być poświęcone interesom i polityce morskiej państwa polskiego, Polsce, jako morskim wrotom, wiodącym do zjednoczonej Europy, w tym do jej obszaru środkowo-wschodniego, regionom nadmorskim i miastom portowym. Odbędzie się też polsko-chiński okrągły stół, przy którym mówić się ma o możliwościach współpracy firm sektora morskiego z obu krajów. Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku przygotowuje ekspozycję, obrazującą polskie dokonania na morzu na przestrzeni stuleci. Powinna ona uzmysłowić Chińczykom, że Polska jest krajem o bogatych tradycjach morskich (a nie każdy z nich o tym wie). Istotne będzie zaprezentowanie na Expo 2010 naszych placówek naukowo-badawczych, takich jak: Instytut Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie czy Instytut Morski w Gdańsku, mających znaczące osiągnięcia naukowe oraz naszych akademii morskich i innych wyższych uczelni, kształcących kadry dla przedsiębiorstw gospodarki morskiej. Chińczycy mogliby studiować na tych uczelniach. Prezes Majman przypomina, że Polska jest światowym pionierem, jeżeli chodzi o inwestowanie obcego kapitału w Chinach. W 1951 r. utworzono Chipolbrok - Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA w Szanghaju, które funkcjonuje z powodzeniem do dziś. Obecnie, chińskie stocznie budują statki dla Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie, a w porcie gdańskim eksploatowana jest nowoczesna nabrzeżna suwnica kontenerowa, -produkcji chińskiej. Expo 2010 będzie wyjątkową i rzadko zdarzającą się okazją do promowania Polski w Chinach, ale również nawiązania szerszej i bliższej współpracy z chińskimi przedsiębiorstwami. ---------------------------------------- Światowa Wystawa Expo 2010, Szanghaj Wystawa Expo 2010 zacznie się 1 maja br., a zakończy - 31 października 2010 r. Będzie największą z wystaw światowych, jakie dotąd były organizowane. Mają w niej uczestniczyć wystawcy z prawie 200 krajów, a szacowana liczba zwiedzających ma osiągnąć 70 min. Opracowanie i realizację całego programu uczestnictwa Polski w wystawie powierzono Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Na organizację uczestnictwa Polski w Expo 2010 rząd miał przeznaczyć ok. 117 min zł. Po cięciach budżetowych, z kwoty tej pozostało ok. 40 min zł. Wystawy Expo są cyklicznymi imprezami, umożliwiającymi prezentowanie dorobku gospodarczego, kulturalnego, naukowego i technicznego różnych krajów na świecie. Za pierwszą wystawę światową uznaje się Wielką Wystawę - Great Exhibition w Londynie, która odbyła się w 1851 r.
 
Jacek Sieński
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl