Projekt specustawy, która ma ułatwić budowę i uruchomienie terminalu LNG w Świnoujściu do 2013 roku, jest już gotowy.
Dokument powinien wejść w życie w maju br. Takie informacje przekazał przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa podczas posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. budowy terminalu, które odbyło się w
piątek w Szczecinie.
- Terminal oraz inwestycje towarzyszące wypełniają politykę rządu dotyczącą dywersyfikacji dostaw gazu. Ma on poprawić bezpieczeństwo energetyczne kraju i dlatego jest jednym z
priorytetów - mówił Rafał Wardziński z resortu skarbu. - Specjalna ustawa ma usunąć bariery prawne i inne, by skrócić proces inwestycyjny.
R. Wardziński poinformował, że projekt specustawy przeszedł
już uzgodnienia międzyresortowe. Do końca bm. powinna się nim zająć Rada Ministrów, a około połowy maja dokument mógłby wejść w życie.
- Prace nad projektem trwały ponad trzy tygodnie - dodał
Wardziński. - W dokumencie zmieniamy regulacje 17 istniejących ustaw. Jednak wszystkie zmiany mieszczą się w granicach prawa polskiego i wspólnotowego. Chodzi o skrócenie procesu inwestycyjnego. Ocenia
się, że sama budowa potrwa 40-46 miesięcy.
Podmioty realizujące inwestycję m.in. zwolnione będą z ustawy o zamówieniach publicznych. Sprawniej też mają przebiegać procedury wynikające z ustawy
środowiskowej.
Na posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. budowy terminalu przedstawiciele firm i instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie przedstawili stan zaawansowania prac
przygotowawczych.
- W połowie roku rozpoczynamy procedurę dotyczącą uzyskania pozwolenia na budowę - powiedział Tadeusz Zwierzyński, prezes spółki Polskie LNG, która zbuduje terminal.
Regionalna
Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała już spółce postanowienie w zakresie Natury 2000 oraz tzw. decyzję środowiskową. W marcu ma być powołany nadzór przyrodniczy i rozpocznie się monitoring
przedinwestycyjny.
Budową falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu zajmie się Urząd Morski w Szczecinie.
- Są już zrobione badania geologiczno-inżynierskie i dwa raporty
oddziaływania na środowisko. Mamy pozwolenie Ministerstwa Infrastruktury, zmienione są granice portu w Świnoujściu - wyliczał Andrzej Borowiec, dyrektor UM w Szczecinie. - Projekt, który wykonuje firma
PROJMORS z Gdańska, jest prawie gotowy. Nie wiadomo jeszcze, kiedy otrzymamy decyzję środowiskową.
Również PROJMORS przygotowuje projekt wykonawczo-budowlany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin-
Świnoujście, który jest odpowiedzialny m.in. za budowę stanowiska dalbowego dla statków, specjalnej platformy i estakady dla gazociągu. Obecnie ZMPSŚ czeka na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.
- Celem naszych działań jest zbudowanie portu zewnętrznego, który będzie szansą dla regionu na wiele lat do przodu - mówił Władysław Lisewski z ZMPSŚ. - Chcemy stworzyć w porcie warunki do obsługi
gazowców o długości 300 metrów, szerokości 50 metrów i zanurzeniu 13,5 metra.
Z kolei prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz omówił prace, jakie trwają w jego urzędzie. Ocenił, że w maju-czerwcu
powinien być zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego. Zwrócił też uwagę na potrzebę budowy i modernizacji dróg wiodących do nowego portu.
Szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Przemysław
Łagodzki zapewnił, że nie widać przeszkód dla realizacji projektu, jeśli chodzi o sprawy związane z ochroną środowiska.
Informowaliśmy, że firma SNC-Lavalin, przygotowująca projekt techniczny
gazoportu, nie dotrzymała pierwotnego terminu (październik 2008 r.).
- Do końca kwietnia projekt ma być gotowy - zapewnił nas Igor Wasilewski, prezes spółki Gaz-System, będącej właścicielem Polskiego
LNG.
Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Koszty
inwestycji szacowane są na ok. 3-3,5 mld zł.