Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport na skróty

Kurier Szczeciński, 2009-02-23
Projekt specustawy, która ma ułatwić budowę i uruchomienie terminalu LNG w Świnoujściu do 2013 roku, jest już gotowy. Dokument powinien wejść w życie w maju br. Takie informacje przekazał przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa podczas posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. budowy terminalu, które odbyło się w piątek w Szczecinie. - Terminal oraz inwestycje towarzyszące wypełniają politykę rządu dotyczącą dywersyfikacji dostaw gazu. Ma on poprawić bezpieczeństwo energetyczne kraju i dlatego jest jednym z priorytetów - mówił Rafał Wardziński z resortu skarbu. - Specjalna ustawa ma usunąć bariery prawne i inne, by skrócić proces inwestycyjny. R. Wardziński poinformował, że projekt specustawy przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe. Do końca bm. powinna się nim zająć Rada Ministrów, a około połowy maja dokument mógłby wejść w życie. - Prace nad projektem trwały ponad trzy tygodnie - dodał Wardziński. - W dokumencie zmieniamy regulacje 17 istniejących ustaw. Jednak wszystkie zmiany mieszczą się w granicach prawa polskiego i wspólnotowego. Chodzi o skrócenie procesu inwestycyjnego. Ocenia się, że sama budowa potrwa 40-46 miesięcy. Podmioty realizujące inwestycję m.in. zwolnione będą z ustawy o zamówieniach publicznych. Sprawniej też mają przebiegać procedury wynikające z ustawy środowiskowej. Na posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. budowy terminalu przedstawiciele firm i instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie przedstawili stan zaawansowania prac przygotowawczych. - W połowie roku rozpoczynamy procedurę dotyczącą uzyskania pozwolenia na budowę - powiedział Tadeusz Zwierzyński, prezes spółki Polskie LNG, która zbuduje terminal. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała już spółce postanowienie w zakresie Natury 2000 oraz tzw. decyzję środowiskową. W marcu ma być powołany nadzór przyrodniczy i rozpocznie się monitoring przedinwestycyjny. Budową falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu zajmie się Urząd Morski w Szczecinie. - Są już zrobione badania geologiczno-inżynierskie i dwa raporty oddziaływania na środowisko. Mamy pozwolenie Ministerstwa Infrastruktury, zmienione są granice portu w Świnoujściu - wyliczał Andrzej Borowiec, dyrektor UM w Szczecinie. - Projekt, który wykonuje firma PROJMORS z Gdańska, jest prawie gotowy. Nie wiadomo jeszcze, kiedy otrzymamy decyzję środowiskową. Również PROJMORS przygotowuje projekt wykonawczo-budowlany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin- Świnoujście, który jest odpowiedzialny m.in. za budowę stanowiska dalbowego dla statków, specjalnej platformy i estakady dla gazociągu. Obecnie ZMPSŚ czeka na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. - Celem naszych działań jest zbudowanie portu zewnętrznego, który będzie szansą dla regionu na wiele lat do przodu - mówił Władysław Lisewski z ZMPSŚ. - Chcemy stworzyć w porcie warunki do obsługi gazowców o długości 300 metrów, szerokości 50 metrów i zanurzeniu 13,5 metra. Z kolei prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz omówił prace, jakie trwają w jego urzędzie. Ocenił, że w maju-czerwcu powinien być zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego. Zwrócił też uwagę na potrzebę budowy i modernizacji dróg wiodących do nowego portu. Szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Przemysław Łagodzki zapewnił, że nie widać przeszkód dla realizacji projektu, jeśli chodzi o sprawy związane z ochroną środowiska. Informowaliśmy, że firma SNC-Lavalin, przygotowująca projekt techniczny gazoportu, nie dotrzymała pierwotnego terminu (październik 2008 r.). - Do końca kwietnia projekt ma być gotowy - zapewnił nas Igor Wasilewski, prezes spółki Gaz-System, będącej właścicielem Polskiego LNG. Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Koszty inwestycji szacowane są na ok. 3-3,5 mld zł.
 
(ek)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl