Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Port do wynajęcia

Kurier Szczeciński, 2009-02-17
Gmina Stepnica, która jest właścicielem morskiego portu handlowego, podpisała dwie umowy dzierżawy nabrzeży. W Stepnicy przeładowywane będą w tym roku nie tylko ładunki sypkie, w tym zboża i żwir, ale również tarcica i paliwa płynne. Dotychczas w Stepnicy nie przeładowywano paliw płynnych. Był natomiast okres, kiedy do tego małego portu morskiego nad Zalewem Szczecińskim pływały jednostki z węglem kamiennym. Nowy dzierżawca, którego nazwy gmina nie chce ujawniać, zasłaniając się tajemnicą handlową, będzie musiał dostosować infrastrukturę portową do rozładunku małych tankowców. Paliwo będzie przepompowywane do cystern samochodowych. W Stepnicy nie ma już bowiem działającej linii kolejowej. Istniała zresztą tylko kolej wąskotorowa. Dzierżawca będzie musiał ponadto spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa rozładunku i ekologii. W Urzędzie Gminy w Stepnicy poinformowano nas jednak, że pierwszy tankowiec pojawi się w basenie portu w Stepnicy już za kilka miesięcy. Drugi nowy dzierżawca będzie używał stepnickiego nabrzeża do rozładunku i załadunku towarów sypkich, w tym żwiru, nawozów sztucznych i zbóż, a także tarcicy. Obie firmy wybrane zostały w przetargach na dzierżawę nabrzeży. Zdaniem Andrzeja Wyganowskiego, wójta Stepnicy, gminny port kusi inwestorów z powodów czysto ekonomicznych. Jest dobrze skomunikowany z siecią polskich dróg, a przede wszystkim znacznie tańszy niż porty w Szczecinie czy Świnoujściu. Stepnica była pierwszym polskim portem morskim, który został skomunalizowany. Stało się to w lipcu 1990 roku. W 1984 roku przeładunki w porcie w Stepnicy - głównie za sprawą węgla - wyniosły 80 tys. ton. Już po komunalizacji w 1994 roku wyeksportowano ze Stepnicy 109 tys. ton żwiru. Przeładunki w stepnickim porcie zmniejszyły się, gdy korzystająca przez lata z jego usług firma Andreas zaczęła w większym stopniu wykorzystywać swoje nabrzeże w porcie w Szczecinie. W tej chwili w stepnickim porcie panuje martwy sezon z powodu lodu pokrywającego tę część zalewu. Innym ograniczeniem dla żeglugi w Zatoce Stepnickiej jest niewielka głębokość toru wodnego. Do tego kameralnego portu zawijać mogą jednostki o zanurzeniu nie większym niż 2,9 metra.
 
(r.c.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl