Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Podział tylko na dwa

Kurier Szczeciński, 2009-02-09
Potencjał intelektualny i materialny skupiony w Stoczni Szczecińskiej i wokół niej jest w stanie funkcjonować w warunkach równej konkurencji na rynku produkcji statków i innych konstrukcji morskich. Likwidacja naszego przemysłu stoczniowego byłaby historyczną niesprawiedliwością i karygodnym zaniedbaniem, a skutki tego miałyby dalekosiężne, negatywne reperkusje dla regionu, kraju, a także Unii. Tak w swoim stanowisku, adresowanym do instytucji i organizacji mających wpływ na losy stoczni, twierdzi Stowarzyszenie na rzecz Gospodarki Morskiej i Śródlądowej w Szczecinie. Tworzą go inżynierowie i technicy przez lata związani ze stocznią, którzy pracowali w niej m.in. na stanowiskach dyrektora naczelnego, szefa biura projektowego, głównego projektanta i głównego technologa. Uważają oni, że "obecne podejście Unii do polskiego przemysłu stoczniowego ma znamiona ochrony tego przemysłu w wybranych krajach ze starej Unii, a zwłaszcza w Niemczech i kłóci się z obowiązującą w Unii zasadą stwarzania równych szans. Likwidacja przemysłu stoczniowego w Szczecinie, jak i w Gdyni oznaczałaby praktycznie likwidację branży okrętowej w Polsce. Dlatego od naszego rządu oczekujemy dotrzymania wielokrotnie powtarzanych obietnic o ratowaniu przemysłu stoczniowego w Szczecinie". Zdaniem inżynierów, rozdrobnienie majątku stoczni przy jego sprzedaży inwestorom grozi jej likwidacją i jest sprzeczne z deklaracją resortu skarbu zapowiadającą starania o wyłonienie nabywcy zdolnego do budowy statków. "Wykup majątku: terenu, budowli i urządzeń, know-how musi obejmować obszar spełniający wymogi "stoczni montowni", gdyż taki typ stoczni rokuje możliwość i zdolność konkurowania na światowym rynku okrętowym oraz może stanowić zainteresowanie potencjalnych nabywców i dać szansę na uzyskanie godziwej ceny. Obecny teren SSN pozwala wydzielić atrakcyjną, zwartą obszarowo i technologicznie część północną stoczni (Stocznię PN-Wulkan), posiadającą walory stoczni kompaktowej i jednocześnie zakładu wielkogabarytowych konstrukcji przestrzennych. Pozostała część środkowa i południowa, aż do obecnej granicy z firmą Finomar, może z powodzeniem stanowić przedmiot sprzedaży jako teren i obiekty pod jeden lub dwa zakłady samodzielne o profilu np. stoczni montowni obiektów morskich offshore i wyposażenia, częściowo współpracujące ze stocznią-montownią PN". Zdaniem stowarzyszenia, poza szansą uzyskania znacznie wyższej niż w przypadku rozdrobnienia ceny, atutem tego rozwiązania byłaby możliwość zachowania zdolności do produkcji okrętowej z równoczesną możliwością wprowadzenia innych rodzajów działalności. Co ważne, taka produkcja mogłaby zostać uruchomiona przez nowe podmioty z marszu. "Dla uzyskania rezultatu kontynuacji budowy statków, obszar produkcyjny stoczni w planie sprzedaży można i należy podzielić więc na dwie części, które po wykupie aktywów, jako niezależne dwa podmioty prawne będą mogły funkcjonować jako stocznie, montownie i zakłady wielkogabarytowych konstrukcji przestrzennych, współpracujące ze sobą kooperacyjnie i ewentualnie trzeci, jako nieduży zakład np. remontu i wyposażenia statków ze 100-, 150-metrowym nabrzeżem. Stocznia na terenie północnym, jako stocznia o pełnym profilu produkcyjnym, winna być właścicielem energetyki źródłowej dla całego obszaru" - twierdzą inżynierowie.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl