PCC Port Szczecin (dawna Drobnica) zmienia właściciela, którym zamiast PCC Rail będą niemieckie koleje i operator
logistyczny Deutsche Bahn. Szefostwo spółki uważa, że może to dać jej lepsze możliwości dostępu do niemieckiego rynku transportowego.
Korzenie tej zmiany sięgają początków 2007 r., kiedy to udziały w
ówczesnej Drobnicy Port Szczecin kupił PCC Rail, obecnie największy (8 proc. udziałów) prywatny przewoźnik kolejowy na polskim rynku. Wkrótce stał się on większościowym udziałowcem w spółce, która
zmieniła swoją nazwę na PCC Port Szczecin.
Teraz firma ponownie zmieni właściciela, gdyż PCC Rail ma zostać kupiony przez DB Schenker - spółkę zależną niemieckich kolei Deutsche Bahn, które są
największym przewoźnikiem towarowym w Europie. Obie strony poinformowały o podpisaniu umowy w tej sprawie, ale na jej sfinalizowanie będą potrzebować nawet pół roku. Wymagana jest tu min. zgoda polskiego
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zdaniem Artura Czyżewskiego, prezesa PCC Port Szczecin, nowy właściciel może stać się szansą dla jego spółki.
- Czas pokaże, co przyniesie ta zmiana,
ale patrzę na nią dość optymistycznie. Z nowymi właścicielami będziemy się widzieć w ciągu najbliższych kilku dni i wtedy zobaczymy, jaką mają strategię. To jest duża grupa logistyczna. PCC Rail
oczywiście też jest grupą logistyczną, ale niewątpliwie słabszą. Jest to szansa, gdyż kolej niemiecka zapewnia lepsze połączenie z portem szczecińskim niż polska. Szczecin to zaplecze logistyczne Berlina.
Wiążę z tym pewne nadzieje i liczę, że one się spełnią - powiedział Czyżewski.
Prezes uważa, że po zmianie właściciela nie zmieni się strategia inwestycyjna jego spółki: - Mamy te same plany, które
mieliśmy, czyli przede wszystkim tworzenie terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim.
Związki zawodowe z PCC Port Szczecin mają spotkać się z przedstawicielami starego i nowego właściciela
spółki w czwartek.
- Jesteśmy trochę zaskoczeni, że to tak nagle się stało. Myślę, że więcej szczegółów będziemy znali po spotkaniu - powiedział Ryszard Hatylak, przewodniczący "Solidarności" w PCC
Port Szczecin.
Zmianie właściciela PCC Port Szczecin przyglądają się też inne portowe spółki przeładunkowe.
- Do portu wchodzi nowy, silny i w dodatku państwowy niemiecki konkurent, co nie wróży nam
niczego dobrego - anonimowo powiedział nam przedstawiciel konkurencyjnego przeładowcy.