Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Przełomowy rok

Namiary na Morze i Handel, 0000-00-00

Z bardzo realnymi nadziejami w 2009 r. wkracza 500-osobowa załoga gdańskiej Hydrobudowy. Od kilku miesięcy, spotka znów jest firmą z całkowicie polskim kapitałem. Obecny rok będzie dla niej niezwykle bogaty w wydarzenia, gdyż, spotka obchodząca jubileusz 60-lecia, ponownie przygotowuje się do wejścia na giełdę. Hydrobudowa SA to firma doskonale znana - i zasłużona dla polskiej gospodarki morskiej. Od początku swego istnienia, uczestniczyła najpierw w odbudowie ze zniszczeń wojennych polskich portów, stoczni i setek innych obiektów, a potem - w rozbudowie ich potencjału. Dość przypomnieć, że właśnie Hydrobudowa była w latach 70. głównym wykonawcą bazy kontenerowej w gdyńskim porcie (gdy mało kto jeszcze wiedział, co to jest konteneryzacja), a potem, największego przedsięwzięcia portowego w ówczesnej Polsce - Portu Północnego. Zdaniem Wojciecha M. Czajko, prezesa spółki, żadna inna firma w Polsce nie jest obecnie w stanie samodzielnie realizować morskich inwestycji. Dlatego, przymiotnik "morski", jaki wkrótce zostanie dodany do nazwy Hydrobudowa, ma spre-yzować charakter działalności tego przedsiębiorstwa. Ma ono własny tabor pływający do realizacji najbardziej skomplikowanych zadań, a więc: holowniki, barki, dźwigi pływające czy kafary, a ostatnio, wzbogaciła się o nowoczesny sprzęt, do wciskania pali, sprowadzony z Finlandii, służący do umacniania gruntów. Plany firmy przewidują także zakup nowych ma-szyn i urządzeń. - Umożliwi nam to działanie nie tylko w Polsce, ale i w rejonie całego Bałtyku. I to jest jeden z głównych celów naszej firmy - mówi prezes Czajko. Szczegóły będą jednak znane dopiero na przełomie I i II kwartału br., kiedy zostaną sprecyzowane plany dotyczące akwizycji usług i zakupu spółek branżowych, o które powiększy się grupa kapitałowa Hydrobudowy. Najprawdopodobniej na te zakupy firma przeznaczy co najmniej 50 mln zł. W gospodarce morskiej wciąż jest sporo inwestycji o charakterze modernizacyjnym, realizowanych dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, takich np. jak, wykonywane przez spółkę: poszerzenie głównego wejścia do portu gdańskiego, czy modernizacja falochronu wyspowego w Gdyni. (Tę drugą inwestycję rozpoczęła firma niemiecka, ale ponieważ nie była w stanie jej zrealizować, Urząd Morski w Gdyni zrezygnował z jej usług i, niejako w trybie awaryjnym, Hydrobudowa dokończy prace, do czerwca br.). Firma ma również kontrakt na umocnienie nabrzeży oraz pogłębienie basenów i kanałów portowych w Gdyni, a już niebawem ruszy tam modernizacja nabrzeża Pomorskiego, które pilnie wymaga remontu. Z innych zadań przez nią wykonanych należy wymienić, zakończoną latem ub.r., modernizację portu rybackiego w Jastarni. Hydrotechnika morska stanowi główną domenę działalności przedsiębiorstwa, w którą angażuje ono 70% swojego potencjału. Ale, w celu dywersyfikacji działalności, firma zajmuje się również inwestycjami w dziedzinie ochrony środowiska oraz ogólnego budownictwa przemysłowe-go. Właśnie ekologia stanowić może jedno z ważniejszych źródeł przychodów przedsiębiorstwa w przyszłości, ponieważ na zadania ekologiczne Polska wydawać będzie coraz więcej środków, w tym tych płynących z Unii. Wszak nasz kraj musi nadrobić dystans, dzielący nas od standardów unijnych w tym zakresie, które wyznaczają nowe oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody, kolektory, rurociągi, składowiska odpadów. Hydrobudowa wybudowała w Gdańsku rurociąg zrzutowy ścieków zneutralizowanych w Oczyszczalni "Wschód"; podobne zadania wykonywała w Szczecinie, dla przyszłej Oczyszczalni "Pomorzany", a także w Jastrzębiej Górze, Żarnowcu, Śremie i Nowogardzie Bobrzańskim. Teraz doszły realizacje obiektów ekologicznych w Sopocie i Gdyni. Hydrobudowa buduje też system ko-lektorów sanitarnych i deszczowych dla kilku osiedli w Toruniu oraz kanalizację wodno-ściekową dla kilkunastu osiedli położonych w południowej i zachodniej części Gdańska. Cały ten pakiet robót zapewni firmie zatrudnienie do końca 2010 r. Trzecim filarem Hydrobudowy jest budownictwo przemysłowe, związane m.in. z projektami finansowanymi przez wojsko. Chodzi tu m.in. o budowę magazynów paliw i smarów dla samolotów F-16, przy istniejących lotniskach czy bazach wojskowych, m.in. w Malborku. Gdańska firma wykonała też remont rurociągu naftowe-go "Przyjaźń", rozbudowała bazę manipulacyjną PERN-u oraz zbiorniki do magazynowania paliw, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w Emilianowie. Do bardziej spektakularnych inwestycji, wykonanych w ostatnich latach, należy Centrum Handlowe "Manhattan", w Gdańsku-Wrzeszczu, czy tunel drogowy pod ul. Monte Cassino w Sopocie. W przeszłości Hydrobudowa znana też była z tzw. budów eksportowych. W 3 portach Libii zbudowała falochrony i oświetlenie nawigacyjne, a potem - port jachtowy oraz pirs dla statków pasażerskich i handlowych. Po 10 latach obecności w Afryce, w 2004 r., gdańska spółka wyszła definitywnie z tamtejszego rynku, skupiając się wyłącznie na polskim, na którym ryzyko jest dużo mniejsze, natomiast zadań wystarczająco dużo, by można było na nich dobrze zarobić. Ub.r. prezes Czajko ocenia pozytywnie, ponieważ spółka osiągnęła rekordowe przychody, rzędu 260 min zł, i zysk szacowany na ponad 10 min zł (w 2007 r. -9 min zł). (Może on się jeszcze powiększyć, jako że Libia winna jest gdańskiej firmie jeszcze 5 min USD.). W br. Hydro-budowa chce zwiększyć swoje przychody do 300 min zł, a w następnych - planuje dalszą ekspansję. Pod koniec br. firma chce wejść na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych, by w ten sposób zdobyć środki na modernizację. Będzie to właściwie powrót Hydrobudowy na giełdę, na której, po raz pierwszy, znalazła się jako spółka z akcjonariatem pracowniczym, w 2000 r. Potem, została kupiona przez skandynawski koncern NCC. W 4 lata później, po wykupieniu 100% akcji, właściciel zdecydował się wycofać ją z giełdy, a w ub.r., w związku ze zmianą strategii i ograniczeniem działalności tylko do rynku skandynawskiego, NCC sprzedał spółkę polskiej, 8-osobowej grupie inwestorów prywatnych - Hydrobudowa Construction International (był wśród nich m.in. W. M. Czajko). Czy drugi giełdowy debiut Hydrobudowy okaże się sukcesem, zdecyduje sytuacja na warszawskim parkiecie w najbliższych miesiącach.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl