Dobrą kondycję szczecińskiego i świnoujskiego portu prezentował nowy zarząd ZMPSiŚ na swojej pierwszej
konferencji prasowej. Zarówno spółki eksploatacyjne, jak i sam zarząd portu wykazuje efektywną działalność. Planowo przebiega modernizacja portu. Zamierzenia inwestycyjne przedstawił Jarosław Siergiej -
prezes zarządu, dyrektor naczelny. Około pół mld zł przeznaczonych zostanie w ciągu najbliższych 5 lat na rozwój. W następnym roku będą kończone już rozpoczęte inwestycje. Od 2010 r. ruszy większość
zaplanowanych przedsięwzięć. Wśród najważniejszych jest przebudowa infrastruktury drogowej w portach Szczecina i Świnoujścia wraz z siecią kanalizacyjną za kwotę 70 mln zł. Przebudowa układu kolejowego
pochłonie 90 mln złotych. Stanowisko promowe w bazie promów morskich w Świnoujściu z 246-metrowym nabrzeżem, pomostami dla pasażerów i samochodów oraz placami manewrowymi oszacowano na 109 mln zł. Kosztem
82 mln zmodernizowane zostanie kontenerowe Nabrzeże Czeskie wraz z sąsiadującym Nabrzeżem Słowackim. W basenie Górnośląskim za 74 mln zł powstanie 308-metrowe Nabrzeże Dolnośląskie z zapleczem. Półwysep
Katowicki doposażony zostanie w 250-metrowej długości Nabrzeże Dąbrowickiego wraz z wodnym torem podejściowym i nabrzeżem barkowym o długości 80 m, co będzie kosztowało 80 mln zł.
W 2009 r.
rozpocznie się remont Nabrzeża Zbożowego wraz z jego przedłużeniem o 35 m, a w następnej kolejności 163 m Nabrzeża Niemieckiego z siecią energetyczną i kolejową.
Natomiast rozpoczęte już zostały prace
przygotowawcze przy trzech kolejnych zadaniach. W Świnoujściu za 150 mln zł powstaje port zewnętrzny ze stanowiskiem do przeładunku płynnego gazu LNG o długości 412 m i 14,5 m głębokości i falochronem. W
bazie promów morskich przedłużane jest do 210 m stanowisko nr 6. Będzie też budowana galeria i ruchomy pomost pasażerski. Świnoujski port jest wyposażony w system transportu węgla w relacji importowej za
33 mln zł.
Jak zapowiedziało szefostwo zarządu portu, inwestycje będą finansowane ze środków własnych, funduszy unijnych i kredytów.
W minionym roku powstało Zachodniopomorskie Centrum
Logistyczne, inwestycja, której jak dotąd w Polsce nie ma żaden inny port. Zgłaszają się już firmy zapewniające obrót portowy (a na nich najbardziej zależy zarządowi), informował prezes Jarosław Siergiej
oraz Władysław Lisewski - dyrektor ds. rozwoju portów, członek zarządu. Zainteresowane są one dzierżawą na 30 lat, podczas gdy zarząd może wydzierżawić tereny jedynie na 10 lat.