Z pochylni Wulkan Stoczni Szczecińskiej Nowej spłynął w sobotę statek m/v "Plyca". Jest to szósta z kolei
jednostka typu con-ro, która może przewozić kontenery i pojazdy, budowana na zamówienie holenderskiego armatora Spliethoffs Bevrachtingskantoor B.V. z Amsterdamu.
Wodowanie było połączone z
nadaniem jednostce imienia. Jej matką chrzestną została Jenika van Lanschot, żona prezesa holenderskiego Fortis Banku.
Seria statków typu B201-II została zaprojektowana przez Biuro Projektowe SSN. Są
to jednostki zaliczane do tzw. szóstej generacji o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego. Najnowszy produkt z tej serii ma 205 metrów długości. Potrafi przewozić różnej wielkości kontenery w
pozbawionej pokryw ładowni, która znajduje się w części dziobowej, a także na pokładzie otwartym przed nadbudówką i na rufie. W sumie może on zabrać 640 kontenerów 20-stopowych. Na czterech poziomach mogą
nim być też przewożone pojazdy, które wjeżdżają na statek po rampie rufowej.
Stocznia podkreśla, że jednostki B201-II spełniają najnowsze wymagania Lloyds Register, łącznie z fińską i szwedzką
klasą lodową 1A super, co umożliwia żeglugę w najbardziej ekstremalnych zimowych warunkach na Bałtyku. Jest to ważne, gdyż armator zamierza eksploatować te statki w ramach serwisu Tranfexpress w rejonie
Europy Północnej.