Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

PŻM na państwowym

Kurier Szczeciński, 2008-12-05
Po wczorajszej decyzji Senatu jest już praktycznie pewne, że Polska Żegluga Morska przynajmniej w najbliższym czasie pozostanie przedsiębiorstwem państwowym. Zmieniona nowelizacja ustawy o komercjalizacji wróci jeszcze do Sejmu, ale jej zatwierdzenie jest już tylko formalnością. Nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która wykreśla zapis chroniący PŻM przed komercjalizacją, została przyjęta przez Sejm przed dwoma tygodniami. Gdyby weszła w życie, o wyborze władz firmy nie decydowałaby Rada Pracownicza, ale Ministerstwo Skarbu Państwa za pośrednictwem swoich przedstawicieli w nowo powstałej radzie nadzorczej. Rozwiązaniu temu przeciwni byli przedstawiciele załogi i dyrekcja PŻM, którzy się obawiali upolitycznienia przedsiębiorstwa. Wątpliwości w tej sprawie mieli też posłowie opozycji i koalicji, więc minister skarbu Aleksander Grad zapowiedział, że przepis zostanie przywrócony do ustawy przez Senat. Wczoraj senatorowie jednogłośnie odrzucili kontrowersyjne wykreślenie. Posiedzenie Senatu na miejscu obserwowali przedstawiciele załogi PŻM. - Cieszymy się bardzo, że pozostaniemy przedsiębiorstwem państwowym - mówił Paweł Kowalski, przewodniczący "Solidarności" w PŻM. - Jest to nasz ogromny sukces. Spędziliśmy w Warszawie 4 dni, ale było warto - ocenia związkowiec. Z decyzji Senatu zadowolony jest też Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM. - Dobrze, że nasze argumenty zyskały zrozumienie. W dobie kryzysu gospodarczego, który dotyka wszystkich armatorów, powinniśmy się skupić na sprawach ekonomicznych. Chcemy pracować z Ministerstwem Skarbu Państwa nad strategią dotyczącą PŻM, której dziś nie ma. Podjęcie decyzji o komercjalizacji bez określenia celu, do którego ma zmierzać PŻM, byłoby nieodpowiedzialnym rozwiązaniem. Pomimo rezygnacji z komercjalizacji MSP ma nadal poważne wątpliwości dotyczące funkcjonowania PŻM jako przedsiębiorstwa państwowego. Minister Grad zarzuca, że jego resort ma problemy z uzyskaniem pełnych informacji na temat sytuacji w grupie armatora, który w ostatnich latach wykazuje sięgające 140 mln zł tzw. ujemne kapitały. Nie zgadza się z tym Paweł Szynkaruk. - Od wielu lat przekazujemy do ministerstwa skonsolidowany bilans Żeglugi Polskiej - obejmujący 90 proc. aktywności grupy PŻM, w tym całość spółek zagranicznych. Audyt całej grupy został zrobiony w 2005 r. Co roku jesteśmy też sprawdzani przez uznane niezależne firmy i wyniki ich pracy idą do MSP. Nie jest tajemnicą, że mamy straty z lat poprzednich, ale 138 mln zł ujemnych kapitałów było na koniec 2004 r. Na koniec zeszłego roku wynosiły one już 56 mln zł, a w tym roku ujemne kapitały powinny zostać sprowadzone do kilku lub kilkunastu milionów zł - twierdzi dyrektor.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl