Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Odprawy wciąż dzielą

Kurier Szczeciński, 2008-11-26
Po wczorajszych negocjacjach ze związkami zawodowymi rząd zgodził się, żeby odprawy otrzymali także pracownicy spółek zależnych od stoczni. Obie strony oceniają, że jest szansa na zawarcie porozumienia w sprawie stoczniowej specustawy jeszcze w tym tygodniu. Sprawa objęcia osłonami nie tylko pracowników stoczni, ale także spółek od niej zależnych była punktem spornym od początku trwających już drugi tydzień negocjacji. Wczoraj Michał Boni, szef doradców premiera, poinformował, że zatrudnione w nich osoby także będą mogły skorzystać z odszkodowań w ramach programu dobrowolnych odejść. Nie udało się jednak osiągnąć kompromisu w sprawie wysokości i zasad przyznawania tych pieniędzy. Ostatnia propozycja rządu mówi tu (zależnie od stażu pracy) o kwotach od 15 do 50 tys. zł. Strona związkowa na początku negocjacji zaproponowała sumy od 25 do 100 tys. zł, ale w trakcie rozmów zmniejszyła swoje oczekiwania. Wczorajsze spotkanie w Warszawie rozpoczęło się zgrzytem, gdyż związkowcy usłyszeli nową propozycję rządu w sprawie odpraw, która była dla nich nie do przyjęcia. - Potem się z tego wycofali - opowiada Krzysztof Fidura, przewodniczący "Solidarności" w Stoczni Szczecińskiej Nowej. - To była chyba jakaś próba sił. Musimy sobie zdawać sprawę, że ludziom o długim stażu te odprawy będą faktycznie rekompensować bezpowrotną utratę pracy. Nie można tych ludzi zostawić samych sobie. Dlatego musimy w tym gremium dobrze rozwiązać ten problem. Myślę jednak, że jeśli nie będzie między nami jakichś zasadniczych różnic, to wypracujemy wspólne stanowisko - uważa związkowiec. Także zdaniem Macieja Wewióra, rzecznika prasowego Ministerstwa Skarbu Państwa, są spore szanse na porozumienie w tym tygodniu. - Jest to merytoryczna rozmowa i widać chęć porozumienia z obu stron. Myślę, że w ciągu najbliższych dni będziemy mieli ustaloną treść specustawy. Zegar tyka i na początku grudnia musi ona trafić do Sejmu - przypomina rzecznik. Zgodnie z warunkami Komisji Europejskiej, polski rząd ma na zmianę prawa i sprzedaż majątku stoczni nowym inwestorom czas do końca maja. Do dalszych negocjacji przedstawiciele rządu i związków zawodowych mają wrócić jednak dopiero w czwartek, gdyż dziś w Warszawie odbędzie się inne ważne spotkanie. Wezmą w nim udział związki zawodowe i zarząd SSN oraz przedstawiciele rządu, Agencji Rozwoju Przemysłu i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Tematem będzie zapewnienie finansowania stoczni do czasu sprzedaży jej majątku inwestorowi. Rządowy pomysł mówi tu o przejściowym wydzierżawieniu go podmiotowi, który byłby docelowo zainteresowany jego zakupem. W grę wchodzi przede wszystkim Mostostal Chojnice. - Z bieżącym finansowaniem stoczni są bardzo poważne problemy i staje się to groźne. Produkcja zaczyna się już wygaszać, szczególnie na pierwszym etapie, na którym powstają elementy kadłubowe. Musimy szybko rozwiązać tę spraw - ostrzega Krzysztof Fidura.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl