Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Autostradą morską na Litwę?

Namiary na Morze i Handel, 2008-11-14

Pomysł przygotowania wspólnego wniosku o utworzeniu autostrady morskiej Kłajpeda - Świnoujście, oraz o jego dofinansowanie przez Komisję Europejską, pojawił się po spotkaniu Polsko-Litewskiej Komisji ds. Transportu Morskiego, która obradowała 11 września br., w Wilnie. Pomysł połączenia żeglugowego, typu autostrada morska, między Świnoujściem i Kłajpedą -jak przypomina Mikołaj Karpiński, dyrektor Biura Informacji i Promocji oraz rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury -powstał już w 2004 r. Jego inicjatorami były: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Stowarzyszenie Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu w Szczecinie oraz Departament Transportu Morskiego Ministerstwa Infrastruktury. Celem autostrady byłoby przejęcie przez transport morski części ładunków, które obecnie przewożone są drogami. Realizacja projektu pozwoliłaby ograniczyć emisje C02 , odciążyć drogi oraz zmniejszyć liczbę wypadków drogowych. Ponadto, projekt autostrady Kłajpeda - Świnoujście wpisuje się w program zrównoważonego rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej. - Korzyści z uruchomienia takiego połączenia są oczywiste: realizacja unijnej zasady "from roads to sea", usprawnienie ruchu na coraz bardziej zatłoczonych autostradach czy też względy ekologiczne - transport wodny ma zdecydowanie mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Korzyścią dla Świnoujścia będzie zaś wzrost obrotu portowego na nabrzeżach. Port uzyska także opłaty portowe związane z przybyciem nowych jednostek. Korzyści będą miały także podmioty obsługujące statki, np. firmy holownicze - podkreśla Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Terminal w Świnoujściu jest przygotowany do przyjęcia kolejnych promów, a usprawnieniu obsługi wzrastającego ruchu służyć będą realizowane przez ZMPSiŚ inwestycje (modernizacja stanowiska nr 6 i budowa stanowiska nr 1 w terminalu promowym w Świnoujściu). Umożliwia ona przyjmowanie tam promów o długości przekraczającej 200 m. Partnerami i współautorami projektu, poza portami morskimi, mogą być wszelkie podmioty gospodarcze związane głównie z transportem morskim, przede wszystkim armatorzy, ale również np. instytucje naukowo-badawcze, które prowadzą badania i przygotowują opinie dotyczące koniecznych nakładów i spodziewanych korzyści, również w szerszym, nie tylko ekonomicznym aspekcie. Na razie, nie ma jednak ostatecznej grupy instytucji zainteresowanych uczestnictwem w projekcie, jak też armatora, który połączenie to miałby obsługiwać. -Ze strony polskiej, zainteresowanie wykazuje Polska Żegluga Bałtycka, ze strony litewskiej - DFDS Lisco. Armatorzy ci, analizują obecnie stopień opłacalności tego projektu - poinformował M. Karpiński. Jan Warchoł, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA, przyznaje, że armator jest uczestnikiem rozmów dotyczących utworzenia morskiego połączenia Świnoujście - Kłajpeda. We wrześniu br. przedstawiciel PŻB uczestniczył w posiedzeniu Polsko-Litewskiej Komisji ds. Transportu Morskiego, dotyczącym projektu autostrady. - Na dzień dzisiejszy, z punktu widzenia armatora promowego, ustanowienie nowej linii promowej ze Świnoujścia do Kłajpedy, a co za tym idzie - przeniesienie ładunków z lądu na morze, wymaga współdziałania zainteresowanych państw Unii Europejskiej, w zakresie spójnych i konsekwentnie realizowanych procedur administracyjnych i uregulowań prawnych, a także wsparcie finansowe państwa i unijnych środków pomocowych, co pozwoli na zminimalizowanie ryzyka finansowego przewoźników- podkreśla prezes Warchoł. Dodaje jednak, że ewentualne rozszerzenie działalności na rynki wschodniej Europy brane jest pod uwagę dopiero po sprywatyzowaniu spółki. Na razie, PŻB koncentruje się na umocnieniu swojej pozycji na rynku. Nie ma dotąd również żadnych oficjalnych i formalnych dokumentów. Pojawią się one, gdy powstanie konsorcjum podmiotów ubiegających się o dofinansowanie projektu z funduszy unijnych, przede wszystkim z funduszu TEN-T oraz Marco Polo II. Obecnie, nie można określić żadnych terminów złożenia wniosku, ani też wysokości możliwego dofinansowania ze strony UE. Gdyby taki wniosek był gotowy do przedłożenia Komisji Europejskiej w 2009 r., to uruchomienie autostrady morskiej Świnoujście - Kłajpeda mogłoby nastąpić w 2010 r.
 
(PiF)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl