Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kto się pożywi na gazoporcie

Kurier Szczeciński, 2008-11-18

Terminal LNG to korzyści gospodarcze nie tylko dla naszego kraju, ale także samego województwa zachodniopomorskiego. Czy nasz region wykorzysta szansę na dynamiczny rozwój, który wiąże się z tą inwestycją? Po pierwsze - Polska - "Budowa terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu" to przede wszystkim projekt o znaczeniu strategicznym dla Polski - mówi Bogna Bartkiewicz z Polskiego LNG sp. z o.o. - Terminal LNG zapewni Polsce ciągłość dostaw gazu ziemnego i pokrycie coraz większego zapotrzebowania na paliwo. To również alternatyw-na metoda dla transportu gazu dostarczanego tradycyjnymi rurociągami. Z powodu odległości nie sprawdzają się one w imporcie gazu z dalekich rejonów świata, w Afryce Północnej czy na Bliskim Wschodzie. Dla Polski, jak również i dla innych krajów Europy, to sposób na zróżnicowanie dostaw gazu, co zwiększa bezpieczeństwo energetyczne. Z racji tego, że będzie to pierwszy terminal LNG w Polsce, trudno oczekiwać, że polskie firmy będą miały doświadczenie w wykonaniu instalacji gazoportu. W naszym kraju nigdy nie budowano np. żelbetowych zbiorników, w których będzie mieścił się gaz. Jednak polskie firmy budowlane mogą znaleźć zajęcie np. przy budowie obiektów biurowych i administracyjnych. Do tej pory polskie firmy wykonywały prace związane z badaniami geologicznymi czy saperskim rozpoznaniem terenu. Po drugie - Zachodniopomorskie Dla województwa zachodniopomorskiego terminal LNG to możliwość zmniejszenia deficytu gazu, jaki obserwuje się w naszym regionie. Wpływa on niekorzystnie na rozwój przedsiębiorczości i atrakcyjność inwestycyjną Zachodniopomorskiego. - Dostarczony do terminalu gaz będzie przesyłany do sieci gazowej - mówi B. Bartkiewicz. - Jej rozbudowa umożliwi wzrost wykorzystania paliwa ekologicznego, jakim jest gaz ziemny i pozwoli na bardziej dynamiczny rozwój przemysłu w regionie, np. w Goleniowskiej Strefie Ekonomicznej, w której brakuje gazu. To także sposób na pozyskiwanie nowych inwestorów. Mieszkańcy Świnoujścia pytali przedstawicieli Polskiego LNG o możliwość zatrudnienia przy budowie terminalu. O tym będzie decydował wybrany w przetargu publicznym generalny wykonawca - to on będzie miał prawo dobierania podwykonawców. - Bezpieczeństwo to priorytet podczas realizacji tego typu przedsięwzięć. Wpływ na wybór podwykonawców będą miały: doświadczenie, jakość wykonania oraz szacowane koszty budowy. Niewykluczone jest jednak, że usługi na rzecz wybranych podwykonawców będą świadczyć zachodniopomorskie firmy- twierdzą w Polskim LNG. Po trzecie - Świnoujście Dzięki budowie terminalu LNG w Świnoujściu wzrośnie ranga tego miasta, a szczególnie portu. - Port "wychodzi" na zewnątrz. Powstaną nowe nabrzeża, nowe miejsca postoju statków... Będzie odbywać się tutaj przeładunek nie tylko gazu LNG, ale także innych towarów - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. Popłyną pieniądze z tytułu podatków od nieruchomości i innych opłat. Zarobią firmy zajmujące się obsługą tego typu instalacji, jaką jest terminal LNG - np. doprowadzeniem mediów czy świadczeniem usług ochroniarskich: Miasto liczy także, że równocześnie z terminalem budowana będzie również stała przeprawa. Dodatkowo liczy na dofinansowanie na modernizację dróg dojazdowych do portu. Chodzi o ciągnącą się przez całą dzielnicę Warszów ulicę Barlickiego. - Nie ma szans, żeby ciężkie samochody na okres budowy, a później eksploatacji, swobodnie poruszały się tą drogą. Wspólnie z Zarządem Portów Morskich Szczecin i Świnoujście wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie na przebudowę tej drogi do Ministerstwa Infrastruktury - mówi J. Żmurkiewicz. Przy budowie terminalu LNG zatrudnienie znajdzie kilkaset osób. - Niewykluczone, że będą to lokalne firmy budowlane - mówi B. Bartkiewicz. - Ostateczna decyzja należy jednak do generalnego wykonawcy. Natomiast już podczas kilku lat budowy terminalu liczyć się można z zatrudnieniem pracowników ochrony i firm portowych do obsługi przypływających do Świnoujścia statków dostarczających materiały do jego budowy. W czasie eksploatacji takie osoby będą potrzebne do obsługi samych gazowców. Nie zapominajmy również o tym, że pracownicy obcych firm będą tu funkcjonować - większe wpływy odnotują więc pewnie okoliczni gastronomicy, właściciele sklepów, hoteli oraz innych usług. W nowoczesnych, funkcjonujących już, terminalach na świecie pracuje do ok. 100 osób. Władze miasta liczą, że zatrudnienie znajdą tutaj wykształceni młodzi ludzie pochodzący ze Świnoujścia.
 
(tur)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl