Terminal LNG to korzyści gospodarcze nie tylko dla naszego kraju, ale także samego województwa
zachodniopomorskiego. Czy nasz region wykorzysta szansę na dynamiczny rozwój, który wiąże się z tą inwestycją?
Po pierwsze - Polska
- "Budowa terminalu regazyfikacyjnego skroplonego
gazu ziemnego w Świnoujściu" to przede wszystkim projekt o znaczeniu strategicznym dla Polski - mówi Bogna Bartkiewicz z Polskiego LNG sp. z o.o. - Terminal LNG zapewni Polsce ciągłość dostaw gazu
ziemnego i pokrycie coraz większego zapotrzebowania na paliwo. To również alternatyw-na metoda dla transportu gazu dostarczanego tradycyjnymi rurociągami. Z powodu odległości nie sprawdzają się one w
imporcie gazu z dalekich rejonów świata, w Afryce Północnej czy na Bliskim Wschodzie. Dla Polski, jak również i dla innych krajów Europy, to sposób na zróżnicowanie dostaw gazu, co zwiększa bezpieczeństwo
energetyczne.
Z racji tego, że będzie to pierwszy terminal LNG w Polsce, trudno oczekiwać, że polskie firmy będą miały doświadczenie w wykonaniu instalacji gazoportu. W naszym kraju nigdy nie budowano
np. żelbetowych zbiorników, w których będzie mieścił się gaz. Jednak polskie firmy budowlane mogą znaleźć zajęcie np. przy budowie obiektów biurowych i administracyjnych. Do tej pory polskie firmy
wykonywały prace związane z badaniami geologicznymi czy saperskim rozpoznaniem terenu.
Po drugie - Zachodniopomorskie
Dla województwa zachodniopomorskiego terminal LNG to możliwość
zmniejszenia deficytu gazu, jaki obserwuje się w naszym regionie. Wpływa on niekorzystnie na rozwój przedsiębiorczości i atrakcyjność inwestycyjną Zachodniopomorskiego.
- Dostarczony do terminalu gaz
będzie przesyłany do sieci gazowej - mówi B. Bartkiewicz. - Jej rozbudowa umożliwi wzrost wykorzystania paliwa ekologicznego, jakim jest gaz ziemny i pozwoli na bardziej dynamiczny rozwój przemysłu w
regionie, np. w Goleniowskiej Strefie Ekonomicznej, w której brakuje gazu. To także sposób na pozyskiwanie nowych inwestorów.
Mieszkańcy Świnoujścia pytali przedstawicieli Polskiego LNG o możliwość
zatrudnienia przy budowie terminalu. O tym będzie decydował wybrany w przetargu publicznym generalny wykonawca - to on będzie miał prawo dobierania podwykonawców.
- Bezpieczeństwo to priorytet podczas
realizacji tego typu przedsięwzięć. Wpływ na wybór podwykonawców będą miały: doświadczenie, jakość wykonania oraz szacowane koszty budowy. Niewykluczone jest jednak, że usługi na rzecz wybranych
podwykonawców będą świadczyć zachodniopomorskie firmy- twierdzą w Polskim LNG.
Po trzecie - Świnoujście
Dzięki budowie terminalu LNG w Świnoujściu wzrośnie ranga tego miasta, a
szczególnie portu.
- Port "wychodzi" na zewnątrz. Powstaną nowe nabrzeża, nowe miejsca postoju statków... Będzie odbywać się tutaj przeładunek nie tylko gazu LNG, ale także innych towarów - mówi
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Popłyną pieniądze z tytułu podatków od nieruchomości i innych opłat. Zarobią firmy zajmujące się obsługą tego typu instalacji, jaką jest terminal LNG - np.
doprowadzeniem mediów czy świadczeniem usług ochroniarskich:
Miasto liczy także, że równocześnie z terminalem budowana będzie również stała przeprawa. Dodatkowo liczy na dofinansowanie na
modernizację dróg dojazdowych do portu. Chodzi o ciągnącą się przez całą dzielnicę Warszów ulicę Barlickiego.
- Nie ma szans, żeby ciężkie samochody na okres budowy, a później eksploatacji,
swobodnie poruszały się tą drogą. Wspólnie z Zarządem Portów Morskich Szczecin i Świnoujście wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie na przebudowę tej drogi do Ministerstwa Infrastruktury - mówi J.
Żmurkiewicz.
Przy budowie terminalu LNG zatrudnienie znajdzie kilkaset osób.
- Niewykluczone, że będą to lokalne firmy budowlane - mówi B. Bartkiewicz. - Ostateczna decyzja należy jednak do
generalnego wykonawcy. Natomiast już podczas kilku lat budowy terminalu liczyć się można z zatrudnieniem pracowników ochrony i firm portowych do obsługi przypływających do Świnoujścia statków
dostarczających materiały do jego budowy. W czasie eksploatacji takie osoby będą potrzebne do obsługi samych gazowców. Nie zapominajmy również o tym, że pracownicy obcych firm będą tu funkcjonować -
większe wpływy odnotują więc pewnie okoliczni gastronomicy, właściciele sklepów, hoteli oraz innych usług.
W nowoczesnych, funkcjonujących już, terminalach na świecie pracuje do ok. 100 osób. Władze
miasta liczą, że zatrudnienie znajdą tutaj wykształceni młodzi ludzie pochodzący ze Świnoujścia.