Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kraina tysiąca mórz: Mazury spotkały Masuren

Kurier Szczeciński, 2008-11-17
Czy dwa podobne do siebie statki należące do armatorów z różnych krajów mogą nosić nazwę tej samej krainy geograficznej w Polsce? Okazuje się, że tak i przynajmniej raz już stała się ona przyczyną pomylenia obu jednostek. Chodzi tu PŻM-owski statek "Mazury", który niedawno w peruwiańskim porcie Callao spotkał się z należącą do niemieckiego armatora Bertling jednostką "Masuren". Ten pierwszy to masowiec typu handysize o nośności 37 600 ton. W 2005 r. statek został wybudowany dla szczecińskiego armatora przez chińską stocznię Xingang w ramach serii jednostek noszących nazwy polskich krain geograficznych. "Masuren" to z kolei wybudowany w 1997 r. uniwersalny statek zaliczony przez armatora do klasy Toskania. Może przewozić zarówno kontenery, jak luźną drobnicę oraz ładunki masowe. Ma podobną do "Mazur" nośność (36 000 ton) i zbliżony kolor kadłuba. W lutym 2006 r. podobieństwa w nazwie obu jednostek stały się przyczyną ich pomylenia. Norweskie media opisały wtedy historię statku "Mazury", który podczas silnego sztormu w okolicach przylądku Horn uratował norweskiego żeglarza Staale Jordana. Na jego jachcie uszkodzony został ster i z opresji cało udało mu się wyjść tylko dzięki linie, na której został wciągnięty na pokład statku. Skandynawskie media chwaliły wtedy polskich marynarzy za odwagę i profesjonalne przyprowadzenie akcji ratunkowej. Śledztwo przeprowadzone przez dziennikarza "Kuriera" wykazało jednak, że nie mogły to być PŻM-owskie "Mazury", gdyż jednostka znajdowała się w tym czasie gdzieś w okolicach Casablanki. Okazało się, że żeglarza uratował statek "Masuren", na którym płynęła polska załoga. Co ciekawe nie jest to jedyny statek o tej nazwie, który pływał we flocie PŻM. W latach 60. nazwę "Mazury" nosił eksploatowany przez tego armatora statek zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1948 r. Była to niewielka jednostka mająca zaledwie 1268 ton nośności.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl