Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Port na fali

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 0000-00-00

Wypowiedź Janusza Jarosińskiego, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Położony nad Zatoką Gdańską port w Gdyni jest największym polskim portem drobnicowym i jednym z najważniejszych portów kontenerowych na Bałtyku. Od czasu, gdy w 1923 r. do Gdyni zawinął pierwszy statek, port rozbudował się i przekształcił w nowoczesną organizację liczącą się na europejskim rynku transportowym. W okresie międzywojennym był to głównie port masowy, zbudowany w celu eksportu polskiego węgla i zboża. W relacjach importowych dominowała bawełna, ryż, kawa, herbata, owoce cytrusowe. Dzisiaj port jest nowoczesnym portem z dwoma terminalami kontenerowymi, terminalem ro-ro oraz terminalami masowymi, pozwalającymi na przeładunki zbóż, chemikaliów, paliw i węgla. Port Gdynia jest dzisiaj silną i znaną marką na bałtyckim i europejskim rynku żeglugowym. Jest to efektem prowadzonej od kilkunastu lat polityki inwestycyjnej przystosowującej port do potrzeb klientów. Dzięki polityce przyjaznej dla inwestorów w Gdyni działają czołowi światowi operatorzy terminali kontenerowych, International Container Terminal Services Inc., znany jako ICTSI, oraz Hutchison Port Holdings. Inwestycje w terminale ro-ro i promowe zaowocowały silną pozycją portu na rynku fińskim i szwedzkim. Aktualnie linię Gdynia - Karlskrona obsługują dwa promy. Gdynia ma stałe połączenia feederowe (dowozowe) z wieloma ważnymi portami oceanicznymi Europy. Szczególną dynamikę w ostatnich latach odnotowały terminale kontenerowe. Gdynia jest w Polsce liderem w przeładunkach kontenerowych. Bałtycki Terminal Kontenerowy i Gdynia Container Terminal zapewniają obsługę 80 proc. kontenerów odwożonych i dowożonych do Polski drogą morską. Gdynia jest również ważnym miejscem przeładunku samochodów. W 2007 roku przeładowano ich w porcie 75 tys. Na statkach pasażerskich w tym roku odwiedziło Gdynię ponad 120 tys. turystów. W tym roku przeładunki kontenerów i ładunków ro-ro utrzymają się na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Inwestycje w polską infrastrukturę drogową zaowocowały wzrostem dostaw kruszywa. Rosną również dostawy węgla w imporcie. Trzy projekty Zarządu Portu znalazły się na liście indykatywnej w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Wyżej wymieniona decyzja oznacza, iż budowa terminalu promowego, rozbudowa terminalu ro-ro oraz przebudowa kanału i pogłębianie basenów portowych otrzymają znaczne wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej. Realizacja tych zamierzeń i innych inwestycji finansowanych z własnych środków Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz inwestorów zewnętrznych sprawi, iż port gdyński będzie jeszcze bardziej konkurencyjny.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl