Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zachodniopomorskie pomylenie pojęć

Namiary na Morze i Handel, 2008-10-17
Mniej więcej pod koniec lat 90. minionego stulecia, Polskę ogarnęła swoista "logistykomania", która -już z mniejszym natężeniem -trwa do dzisiaj. Równocześnie, w literaturze przedmiotu, jak i wśród praktyków, pojawiło się mnóstwo nieporozumień z powodu - zdaniem prof. Wojciecha Paprockiego z SGH w Warszawie - nieładu terminologicznego. Owe nieporozumienia dotyczą także takich pojęć, jak centrum logistyczne, zwłaszcza w polskich portach morskich. Brak zrozumienia, czym jest logistyka, w znaczeniu metody zarządzania łańcuchem dostaw, jak i niejasności, co do podstawowej terminologii, którą się posługuje, spowodowały spora zamieszania, zwłaszcza w procesach decyzyjno-inwestycyjnych. W "Strategii portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu", przygotowanej wiosną 2000 r., przez Dział Rozwoju i Marketingu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przy współpracy profesorów i doktorów szczecińskich uczelni, pojawia się Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne [ZCL] - Port Szczecin, jako przedsięwzięcie inwestycyjne, "mające być realizowane wiatach 2000-2006, w ramach wdrażania owej strategii w życie". Jego budowę uzasadniano "przewidywalnym wzrostem ruchu towarów oraz coraz wyższymi wymaganiami sprawności przemieszczania i bezpieczeństwa ładunków", co - zdaniem portowców - powoduje "konieczność stworzenia w ciągu ul. Hryniewieckiego (ok. 80 ha) i na części Ostrowa Grabowskie-go, centrum logistycznego, które w przyszłości stanie się częścią składową (platformą) regionalnego ZCL. Budowa centrum wzbogaci ofertę usługową portu i przyczyni się do aktywizacji gospodarczej regionu". Minęło 8 lat, a owego centrum, rozumianego zgodnie z terminologią logistyczną, jak nie było, tak nie ma. ZMPSiŚ, uważa jednak inaczej i informuje, że takowe posiada. Według władz portów, centrum powstało na terenie o powierzchni 20 ha, trzykrotnie mniejszym, niż zapowiadano w strategii, w głównym ciągu komunikacyjnym rejonu przeładunków drobnicy konwencjonalnej. Portowym centrum logistycznym jest po prostu utwardzony plac, ze stosowną nawierzchnią i dojazdami dla transportu drogowego, kolejowego i wodnego. W obrębie ZCL wybudowano parking dla 40 samochodów ciężarowych, doprowadzono drogi dojazdowe i tory kolejowe. Inwestycja została sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006 i została ukończona w 2007 r. Zdaniem władz ZMPSiŚ "stworzony został w ten sposób w porcie szczecińskim nowoczesny kompleks, oferujący obsługę ładunków w nowoczesnych technologiach", co jest oczywistą nieprawdą. Port skierował też, w postaci ogłoszonego przetargu, tzw. ofertę inwestycyjną "do operatorów logistycznych, którzy, na wydzierżawionych i w pełni uzbrojonych terenach, wybudują magazyny niskiego i wysokiego składowania, chłodnie, punkty obsługi taboru, zaplecze usługowe dla klientów itp.". Zainteresowanie podobno było duże, ale nikt z oferty tej nie skorzystał. I przetarg umarł śmiercią naturalną. Zachwalając zalety ZCL, szczecińscy portowcy uważają, że zarówno centrum logistyczne, jak i wybudowany, bezpośrednio przy nim terminal kontenerowy mają dogodne położenie od strony lądu - połączenie z ul. Gdańską, poprzez most przez Parnicę, z ciągiem komunikacyjnym w kierunku na Dolny Śląsk, Poznań i Warszawę. Odległość do prowadzącej do Niemiec autostrady A-6 i międzynarodowej drogi E-65, to tylko 8 km. Jedyną zmianą w strategii portowej jest przyjęcie kolejnego projektu inwestycyjnego, który obejmuje budowę nabrzeża Przemysłowego dla potrzeb ZCL i włączenie dodatkowej powierzchni (ponad 10 ha]. Planowany termin realizacji tego projektu przewidziano na lata 2013 -2015. Przyczyna takiego stanu rzeczy leży, jak wspominamy wyżej - w niezrozumieniu, czym jest centrum logistyczne. Punktem wyjścia do tworzenia tego typu centrum, w porcie także, jest pewnego rodzaju forma przejściowa, zwana zintegrowanym zespołem magazynowym albo dzielnicą magazynowania, czyli wyodrębnione, urbanistyczne połączenie budynków, obiektów magazynowych i placów składowych, wraz z wyposażeniem magazynowo-transportowym [co jest szalenie istotne) na wydzielonym obszarze. I muszą to być raczej działania oddolne dzierżawców obszarów portowych. Taki zintegrowany siecią komunikacyjną zespół magazynowy, optymalnie powinien mieć powierzchnię magazynową od 20 do 100 tys. m2. Port oferuje natomiast wyłącznie czystą, niezabudowaną powierzchnię składową, z towarzyszącą jej wewnątrzportową infrastrukturą transportową. Trudno to nazywać centrum logistycznym, raczej obszarem przy-gotowanym do spełniania takiej roli. Główną rolę w tworzeniu centrów spełnia, oczywiście dostępność transportowa do owych zintegrowanych zespołów magazynowych, ale także np. stanowisko obsługi eksploatacyjno-remontowej każdego rodzaju transportu. Przede wszystkim zaś, trzeba zrozumieć, że centrum logistyczne nie jest placem pod magazyny, położonym w dogodnym dla transportu miejscu, ale przede wszystkim jednostką gospodarczą, w której koordynuje się usługi związane z magazynowaniem i transportem powierzonych ładunków, wraz z bazą danych, przepływem informacji czy systemem kontroli tej działalności. Centrum logistyczne musi zapewnić m.in.: standaryzację systemów transportowych i magazynowych, aby móc współpracować z kontrahentami różnych państw, informatyzację w procesie wydawania decyzji, nadzoru nad ruchem powierzonego towaru i musi mieć ten system zintegrowany, dla przetwarzania danych i dokumentacji związanych nie tylko z towarem, ale jego transportem czy magazynowaniem i dystrybucją. Ponadto, aby sprostać zadaniom, jakie na nim ciąży, centrum musi m.in. zapewnić całodobową i wszechstronną obsługę powierzonego towaru, będącego w drodze od producenta do konsumenta. Wiąże się to np. z zapewnieniem kierowcom i innym pracownikom, wszelkich usług hotelowo- gastronomicznych i bytowych, posiadaniem magazynów dla wymagających towarów [np. specjalistycznych chłodni). Musi posiadać składy celne, stacje paliw itp. Oczywiście, zarząd portu w Szczecinie, który szczyci się posiadaniem ZCL, usług tych nie świadczy, a nawet nie posiada ku temu warunków, np. bazy hotelowej czy żywieniowej. Obecne kierownictwo portu w Szczecinie zaczyna chyba powoli rozumieć, czym jest centrum logistyczne i jego potrzeby. Przygotowano bowiem nowy przetarg, związany z użytkowaniem terenów ZCL, z sugestią, iż można by ten obszar przeznaczyć do obsługi logistycznej ładunków wielkogabarytowych, jakie przechodzą przez szczeciński port i zorganizować tu regionalne centrum logistyczne "wielkich gabarytów". Jak zapewnia Władysław Lisewski, wiceprezes ZMPSiŚ, zainteresowanie wykazało kilku kontrahentów, więc obszar byłby podzielony na mniejsze działki. W ten sposób, powstałby, postulowany wcześniej, zintegrowany zespół magazynowy dla określonych towarów - i na jego podstawie ewentualni dzierżawcy terenów mogliby wspólnie zorganizować centrum logistyczne. Przygotowanie szczecińskiego portu do przeładunków wielkogabarytowych postulował, swego czasu, Andreas Haefner, prezes spółki Best Logistics ze Szczecina. - Warunki, jakie oferuje port w Szczeci-nie, odbiegają jednak od warunków, jakie oferują porty zachodnie, jeżeli chodzi o jakość placów, na których jest składowany ładunek, zwłaszcza ponadgabarytowy. Brakuje krytych magazynów o dużej przestrzeni dla maszyn i urządzeń, jakie przewozimy - stwierdził A. Haefner. Nowe podejście kierownictwa portu do ZCL, jaki nowe zaplanowane inwestycje w jego obszarze, powyższe uwagi uwzględniają.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl