Gospodarka morska otrzymała, na lata 2007-2013, 606,85 min euro. Z pieniędzy tych realizowane będą 33 projekty
(11 z nich znajduje się na liście rezerwowej). Jak wynika z danych Ministerstwa Infrastruktury, podpisano już 10 umów wstępnych, określających harmonogram przygotowania projektów, a kolejne 10 zostało
pozytywnie zweryfikowanych i odesłanych do podpisania. W lipcu br. podpisano pre-umowy, na takie projekty jak: budowa infrastruktury portowej do obsługi promów morskich, wraz z dostępem drogowym i
kolejowym oraz przebudowa kanału portowego (obie inwestycje w Gdyni); rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu, w Świnoujściu; rozbudowa infrastruktury portowej w północnej części
półwyspu Ewa, w porcie szczecińskim. W sierpniu br. przybyły jeszcze 2 umowy: na I etap budowy dróg i torów poprawiających dostęp do portu w Kołobrzegu oraz na modernizację dostępu drogowego do portu w
Szczecinie. Umowy, o dofinansowanie ze środków unijnych najlepiej przygotowanych projektów, mogą zostać podpisane na początku 2009 r.
Natomiast projekty związane z gospodarką morską, a zrealizowane
w latach 2004-2006 i finansowane w ramach "Poprawy infrastruktury dostępu do portów morskich" Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, są obecnie, zgodnie z zasadą n+2, rozliczane. Niektóre ze
zrealizowanych już inwestycji budzą zastrzeżenia.
W trakcie realizacji projektu "Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie", którego koszt wyniósł ponad
35 min zł, w tym wkład unijny ponad 21 min zł, pojawiły się np. opóźnienia związane z procedurą wyboru inżyniera kontraktu. Na szczęście, całość została ukończona w terminie. Projekt zakładał wzrost
intermodalnych przewozów towarowych, w celu odciążenia dróg oraz skierowania części ładunków do obrotu portowo-morskiego, gdzie obsługiwać je będzie żegluga bliskiego zasięgu. W samej realizacji
inwestycji nie stwierdzono uchybień. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowej kontroli ex-post, w celu stwierdzenia poprawności przeprowadzenia procedury
wyboru wykonawcy, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
Opóźnienia i problemy (głównie ze względu na odmienne, niż zakładano w projekcie budowlanym, osiadanie gruntu) występowały z kolei w
trakcie budowy infrastruktury portowej, dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim, w Szczecinie. Jednaki ten projekt zakończono w terminie, zgodnym z umową o dofinansowanie. Inwestycję prowadził Zarząd
Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a jej koszt to ponad 86 mln zł, w tym wkład unijny - ponad 53 mln zł. Finansowe rozliczenie projektu nastąpi po przeprowadzeniu kontroli, której celem jest
sprawdzenie zgodności projektu z założeniami, a w szczególności - z warunkami umowy, określającej przyznanie dotacji.
Także realizacja III etapu budowy Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, mimo że wystąpiły
opóźnienia związane z wyborem wykonawcy robót, została zakończona w terminie zgodnym z umową o dofinansowanie. Inwestycja ta pozwoliła dogodnie połączyć port z systemem dróg krajowych i międzynarodowych.
Pewne problemy powstały również w trakcie realizacji II etapu rozbudowy ul. Janka Wiśniewskiego w Gdyni. Koszt tej inwestycji wyniósł 68,5 mln zł, w tym wkład unijny- 51,3 mln zł. Nie wpłynęły one
jednak na termin zakończenia prac, ale z powodu uchybień w procedurze zamówień publicznych, może nastąpić pewna korekta, jeśli chodzi o proporcje udziałów w finansowaniu tej inwestycji.
W terminie
zakończono również projekt "Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w porcie Gdańsk", który pozwolił na zwiększenie potencjału W0C oraz przebudowę skrzyżowania ul. Oliwskiej i Przemysłowej.
Niemniej jednak i tam, ze względu na uchybienia w procedurze, prawdopodobna jest pewna korekta finansowa. Ten sam zarzut dotyczy projektu "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego", prowadzonego
przez Urząd Morski w Gdyni, którego realizacja nie została zakończona i który oczekuje na rozliczenia.
Natomiast 30 czerwca br. miała zakończyć się przebudowa 2019 m falochronu głównego w Gdyni, wraz z
modernizacją systemu nawigacyjnego, realizowana przez
Urząd Morski w Gdyni. Koszt inwestycji to 88,5 mln zł, w tym unijna dotacja wyniosła 65,7 mln zł. Niestety, z powodu wypowiedzenia umowy
wykonawcy oraz zlecenia części prac w ramach zamówienia publicznego w trybie awaryjnym, inwestycja zostanie za-kończona w październiku 2009 r., przy zapewnieniu finansowania pozostałej części robót z
budżetu państwa.
Trudności napotyka również rozbudowa infrastruktury nabrzeżowej i drogowej Terminalu Promowego Westerplatte, której koszt wyniósł ponad 68 min zł, przy dotacji unijnej ponad 37 min zł.
Powodem opóźnienia było odkrycie zabytkowych fragmentów fundamentów Wojskowej Składnicy Tranzytowej, co z kolei spowodowało ograniczenie pierwotnie planowanych prac. Ich zakończenie nastąpi więc w
listopadzie br., ale i w tym przypadku, z uwagi na uchybienia w procedurze zamówień publicznych, nie jest wykluczona korekta finansowania tej inwestycji.
Żadne poważniejsze zakłócenia nie nastąpiły
w trakcie realizacji projektu "Infrastruktura dostępu do rejonu nabrzeża Przemysłowego" w porcie gdańskim, którego celem było udrożnienie układu komunikacyjnego. Projekt - za ponad 26 mln zł, przy
dotacji blisko 20 mln zł- ukończono zgodnie z planem. Finansowe rozliczenie nastąpi po sprawdzeniu zgodności inwestycji z określonymi w umowie warunkami o dofinansowanie.