Fińska spółka Kalmar Industries Oy z Tampere chce zbudować w Polsce fabrykę sprzętu i dźwigów do obsługi kontenerów
w terminalach portowych, kolejowych, samochodowych i przemysłowych. Finowie chcą umieścić zakład blisko morza, a nawet - w pobliżu portu. Ze wstępnych ustaleń wynika, że w grę wchodzi Trójmiasto. Na
inwestycję Finowie chcą przeznaczyć 70 min euro. Polska fabryka ma być największym ze wszystkich zakładów spółki.
Z Kalmarem, od wielu lat, współpracuje Portowy Zakład Techniczny z Gdyni, który
składa urządzenia firmy na nabrzeżach gdyńskiego portu. Kontakty te zaowocowały m.in. kontraktem na montaż 15 suwnic, dla terminalu kontenerowego HHLA w Hamburgu.
Urządzenia Kalmara, produkowane w
wytwórniach w Finlandii, Szwecji, Holandii, Malezji, Chinach i USA, obsługują co czwarty kontener na świecie. Firma, która w ub. r. miała 1,34 mld euro obrotów, wchodzi w skład fińskiego koncernu
przemysłowego Cargotec, notowanego na giełdzie w Helsinkach.