Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zmiana nie tylko szyldu

Namiary na Morze i Handel, 2008-06-07

Minął już ponad rok od podpisania przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz PCC Rail umowy o sprzedaży 45% udziałów w spółce Drobnica Port Szczecin. Obecnie w ręku PCC Rail, drugiego co do wielkości prywatnego przewoźnika kolejowego w Polsce, znajduje się ponad 91% udziałów (reszta należy do byłych i aktualnych pracowników), a dawna "Drobnica" nosi nazwę PCC Port Szczecin Sp. z o.o. (PCC PS). Zmiana właściciela najwyraźniej dobrze zrobiła spółce, która - przypomnijmy-w przeszłości miewała poważne problemy finansowe. Dzięki zakupom sprzętu przeładunkowego i nowym kontrahentom, firma w ub.r. obsłużyła 50 065 TEU, wyczerpując swoje, oficjalnie deklarowane, możliwości techniczne (50 tys. TEU). Początek br. wykazał, że tak się tylko wydawało; w I kwartale przeładunki PCC PS były aż o 36,3% wyższe, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dariusz Stefański, przewodniczący rady nadzorczej spółki, pytany czemu przypisać ten ewenement-stwierdził, że rezerwy mocy przeładunkowych wzięły się z lepszej organizacji pracy terminalu. Był on po prostu "źle poukładany", przez co wiele czasu i energii tracono tam na czynności zbędne, np. na szukanie i przestawianie kontenerów, również pustych, przemieszanych z pełnymi. 12 maja br. dotarł do terminalu (w częściach) nowoczesny, samobieżny żuraw nabrzeżowy, typu Gottwald HMK 26OE (podobny znajduje się w Gdynia Container Terminal), produkcji firmy Gottwald Port Technology GmbH. Jest to urządzenie zupełnie innej generacji, niż dotychczas pracujące w terminalu. Może ono unosić ładunki o wadze się-gającej nawet 100 t, a jego maksymalny wysięg to 44 m. Wieżowa konstrukcja po-zwała dźwigowi pracować blisko burty statku, bez obawy o jej uszkodzenie. Kabina operatora jest wyciszona, klimatyzowana, przeszklona, z przyciemnionymi szybami, wyposażonymi w spryskiwacze i wycieraczki. Na razie, dźwig pracować będzie w bazie kontenerowej, na nabrzeżu Czeskim, ale stanowi on zapowiedź zupełnie nowych i przełomowych dla PCC PS czasów. Na początku br. PCC wygrało przetarg na dzierżawę kilku hektarów terenów na Ostrowie Grabowskim, obok nabrzeża Fińskiego, położonego vis a vis obecnej bazy kontenerowej. Od dłuższego już czasu, zarząd portu prowadził na Ostrowie różne inwestycje: przebudowę nabrzeża, doprowadzenie dróg, energii, kanalizacji itd., mających na celu przystosowanie tych terenów do działalności przeładunkowej. Nowy inwestor zobowiązał się w umowie do zbudowania tam, w ciągu 20 miesięcy, nowego terminalu kontenerowego, na który przeniesiona zostanie dotychczasowa baza kontenerowa. Na zajmowanych przez nią obecnie nabrzeżach, Czeskim i Słowackim, obsługiwana będzie drobnica konwencjonalna, w tym - tak jak dotychczas - papier i celuloza. Inwestycja na Ostrowie Grabowskim, jak się szacuje, kosztować będzie ok. 50 mln zł. Powstanie tam m.in. 37 tys. m2 placów składowo-manewrowych, mogących jednorazowo pomieścić do 1 800 TEU. Na praktycznie dziewiczym dziś terenie, powstać mają drogi, urządzenia socjalne itp. Przewiduje się, że urządzenia przeładunkowe obsługujące place zdolne będą piętrzyć pojemniki w 5 warstw. Terminal zostanie też wyposażony w 144 gniazda do zasilania kontenerów chłodniczych. Zakończenie prac nastąpić ma w przyszłym roku. Terminal - co dobitnie i przy wielu okazjach podkreślają przedstawiciele PCC - ma mieć charakter publiczny, będzie dostępny dla wszystkich potencjalnych użytkowników, na równych prawach. Różne spekulacje wywołał fakt, że członkiem zarządu PCC PS i jego dyrektorem ds. inwestycji został Mark Nauwelaers Jest on właścicielem i prezesem, teoretycznie konkurencyjnego, terminalu kontenerowego VGN w Świnoujściu. Co się kryje za tą "unią personalną" - pokaże zapewne najbliższa przyszłość.
 
Bom
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl