Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Morska Europa

Namiary na Morze i Handel, 2008-06-07
Komisja Europejska coraz większy nacisk kładzie na zintegrowaną politykę morską. Unia Europejska ma 70 tys. km linii brzegowej, graniczącej z dwoma oceanami: Atlantyckim i Arktycznym oraz czterema morzami: Bałtyckim, Północnym, Śródziemnym i Czarnym. Regiony nadmorskie Unii stanowią ok. 40% jej PKB i ludności. Aby jednak należycie wykorzystać wszystkie sektory środowiska morskiego, niezbędna jest wspólna polityka, która pozwoli na optymalny rozwój wszystkich działań związanych z morzem. Zintegrowana polityka morska wymaga odpowiedniej struktury zarządzania i solidnej podstawy finansowej. Jak poinformował Andrzej Gdula, dyrektor polskiego punktu kontaktowego UE ds. zintegrowanej polityki morskiej, 1 kwietnia br., powołano Generalną Dyrekcję Morza, która zajmować się będzie 5 pionami koordynacji w tym trzema regionalnymi: atlantyckim, śródziemnomorskim i Morza Czarnego. Polska znalazła się w regionie Morza Bałtyckiego. Wydana w grudniu 2007 r. Niebieska Księga wezwała rządy państw członkowskich do rozpoczęcia w 2008 r. realizacji zadań szczegółowych, wyznaczonych na lata 2008-2009, związanych z ochroną środowiska morskiego i bezpieczeństwem transportu morskiego. W zintegrowanym systemie zarządzania sprawami morskimi główne znaczenie mają 3 kwestie: nadzór morski, morskie planowanie przestrzenne oraz gromadzenie wszelkich dostępnych danych i informacji. Europejska sieć nadzoru morskiego ma podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa żeglugi, interoperacyjności na szczeblu europejskim oraz egzekwowania przepisów. Komisji zależy na lepszej koordynacji nadzoru, poprzez ścisłą współpracę straży przybrzeżnych państw członkowskich. Dlatego, zamierza wprowadzić taki system nadzorowania, który łączyłby istniejące systemy monitorowania i śledzenia statków, stosowane do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego, z ochroną środowiska, kontrolą rybołówstwa oraz granic zewnętrznych. Kolejnym, ważnym elementem, jest połączenie planowania lądowego z planowaniem morskim, ponieważ obecnie te dwa sektory nie uwzględniają wzajemnych skutków oddziaływania prowadzonych inwestycji na środowisko. Morskie planowanie przestrzenne powinno stanowić podstawę zrównoważonego rozwoju obszarów morskich i regionów przybrzeżnych, co pozwoli na przywrócenie dobrego stanu środowiska morskiego. Kluczowe znaczenie dla rozwoju handlu międzynarodowego ma bezpieczny transport morski. Ponieważ prawie 90% europejskiego eksportu i importu oraz blisko 40% wewnętrznej wymiany przechodzi przez porty, KE zamierza zaproponować nową politykę portową, która uwzględni różne funkcje portów i ich logistykę, pozwoli na zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza w portach powodowanego przez statki oraz stworzy wytyczne odnoszące się do stosowania wspólnotowego prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska. Właśnie ochrona środowiska morskiego jest priorytetem działalności KE, w kontekście zrównoważonego rozwoju. Przeszkodą w osiągnięciu tego celu są narastające zmiany klimatyczne, które mogą dotknąć regiony przybrzeżne. Dlatego też, KE zamierza zapoczątkować działania pilotażowe, zmierzające do ograniczenia m.in. emisji gazów cieplarnianych przez statki oraz stworzyć zasady złomowania statków w sposób przyjazny dla środowiska. Celem KE jest także zapewnienie najwyższej jakości życia ludziom żyjącym w regionach przybrzeżnych oraz na wyspach wchodzących w skład Unii. Na przestrzeni ostatniej dekady, wzrost liczby ludności zamieszkującej te tereny był 2-krotnie wyższy od średniej unijnej. Regiony te są w naturalny sposób związane z przemysłem morskim, z ochroną granic oraz z rozwijającą się szybko turystyką morską i przybrzeżną. Dlatego, KE zamierza, do 2009 r., opracować bazę danych społeczno- gospodarczych, dotyczącą wspólnotowego finansowania dla projektów morskich. Interesującą propozycją jest również opracowanie wspólnotowej strategii przeciwdziałania klęskom żywiołowym, na jakie narażone są regiony przybrzeżne. Ciekawą inicjatywą jest podjęcie próby opracowania europejskiego atlasu mórz, który spełniałby rolę edukacyjną oraz projektu obchodów Europejskiego Dnia Morza, popularyzującego gospodarkę morską.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl