Budowany przez Stocznię Szczecińską Nową kontenerowiec "Fesco Vitim" zostanie w sobotę uroczyście ochrzczony w
nietypowym miejscu - przy Wałach Chrobrego. Tego samego dnia zarząd zakładu przekaże Muzeum Narodowemu w Szczecinie rzymską amforę wydobytą przez stoczniowych płetwonurków prawie 40 lat temu.
Uroczyście chrzczony statek jest pierwszym z piątej serii kontenerowców typu B 170 budowanych dla rosyjskiego armatora Fesco z Władywostoku. Matką chrzestną jednostki będzie Halina Wysocka, członek Rady
Nadzorczej SSN. Uroczystość rozpocznie się w sobotę 23 sierpnia o godz. 11 przy nabrzeżu u stóp Wałów Chrobrego w Szczecinie.
Tego samego dnia o godz. 13.15 będzie miało miejsce jeszcze bardziej
niezwykłe wydarzenie. W holu Muzeum Narodowego przy Wałach Chrobrego zarząd stoczni przekaże dyrekcji tej placówki rzymską amforę z II wieku. Będzie to jeden z elementów obchodów jubileuszu 60-lecia
stoczni.
- Amforę znaleziono w Morzu Adriatyckim przy wyspie Ugljan koło Zadaru w Jugosławii na głębokości 70 m w sierpniu 1969 roku. Została wydobyta przez płetwonurków Stoczni Szczecińskiej i
przekazana załodze stoczni w styczniu 1970 roku - wyjaśnia Izabella Maruszczak z działu marketingu Stoczni Szczecińskiej Nowa.
Sobotnie uroczystości przebiegać będą jednak w cieniu trudnej sytuacji
stoczni, której wciąż grozi wydanie przez Komisję Europejską decyzji nakazującej zwrócenie otrzymanej pomocy publicznej, co oznaczać będzie jej upadłość. Ostatnią szansą na jej uniknięcie jest
zaakceptowanie przez Komisję poprawionego programu restrukturyzacyjnego. We współpracy z Ministerstwem Skarbu przygotowuje go Mostostal Chojnice - jedyna firma, która złożyła ofertę zakupu stoczni. Do
piątku resort skarbu czeka jednak jeszcze na oferty jakiejś z pięciu nowych firm, które wstępnie zadeklarowały zainteresowanie zakupem zakładu.
- Do czwartku nie spłynęły żadne nowe oferty -
poinformował Maciej Wewiór, rzecznik prasowy Ministerstwa Skarbu Państwa. - Dla nas podstawowym partnerem pozostaje Mostostal Chojnice. Jeżeli ktoś jeszcze zadeklaruje, że też by chciał kupić zakład, to
przecież nic nas nie kosztuje udostępnienie mu dokumentów na temat stoczni.
Resort skarbu wciąż czeka na potwierdzenie terminu spotkania, na którym Komisji Europejskiej przedstawiony ma zostać
przygotowany wspólnie z Mostostalem Chojnice nowy projekt programu restrukturyzacyjnego stoczni. Prawdopodobnie odbędzie się ono w przyszłym tygodniu. Ostateczny termin na złożenie programu upływa 12
września.
Na informacje na temat nowych inwestorów czekają też związki zawodowe w Stoczni Szczecińskiej Nowa.
- Chcemy się dowiedzieć, czy MSP ma oferty od jakichś innych firm i co dzieje się w
sprawie prywatyzacji. Dlatego zawiesiliśmy nasz protest - wyjaśnia Krzysztof Fidura, zastępca przewodniczącego "Solidarności" w SSN.