Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Wodna winda

Kurier Szczeciński, 2008-07-28

Stali w niej jest więcej niż w wieży Eiffla, a pod względem technicznym jest o wiele bardziej wymyślna: wspaniały zabytek techniki, ogromną podnośnię statków, możemy oglądać zaledwie kilkanaście kilometrów od Cedyni, w niemieckim Niederfinow. W pierwszej chwili aż trudno uwierzyć, że coś takiego w ogóle działa: barki na kanale Odra - Hawela wpływają do rodzaju gigantycznej wanny, po czym w ciągu pięciu minut podnoszone są na wysokość 36 m i płyną dalej. Geneza niezwykłej budowli sięga roku 1914, gdy ruszyła żegluga nowym kanałem łączącym Odrę z rzeką Hawelą. Z powodu dużego spadku terenu w okolicach Niederfinow barki płynące do i z Berlina musiały forsować w tym miejscu aż cztery śluzy, co znacznie ograniczało przepustowość nowej drogi wodnej. W końcu zdecydowano się, że śluzę zastąpi konstrukcja działająca na zasadzie "wodnej windy". Budowa ruszyła w 1927 r., w 1934 podnośnia już pracowała. Ciekawostka - jak wynika z tablicy pamiątkowej zamocowanej na szczycie budowli, jednym z wykonawców była znana szczecińska firma specjalizująca się w budowie mostów "J. Golnow &; Sohn". I choć w 1945 r. hitlerowcy planowali wysadzenie podnośni, to jednak konstrukcja szczęśliwie przetrwała wojnę i służy do dziś. A poza tym jest największą atrakcją turystyczną tej części Niemiec, codziennie bywają tu tłumy turystów. Czas na kilka liczb: Podczas budowy użyto 72 tys. metrów sześciennych betonu i 14 tys. ton stali (a wieża Eiffla waży około 7 tysięcy ton). Konstrukcja jest wysoka na 60 metrów, a wanna, do której wpływają statki, ma długość 85 metrów i wraz z wodą waży 4300 ton. Trudno w to uwierzyć, ale całą tę masę wraz z barkami podnoszą w górę i w dół zaledwie 4 silniki o mocy 75 koni mechanicznych, czyli takiej, jaką dysponują samochody osobowe. Tajemnica tkwi w zastosowaniu betonowych obciążników, które równoważą ciężar wanny. Jest ich aż 192, każdy waży 21 ton i zwisa na linie. Możemy osobiście oglądać urządzenia podczas pracy, wstęp na podnośnię kosztuje tylko 1 euro (ale za to parking przy podnośni już 2,5 euro). Ze szczytu budowli roztacza się wspaniały widok na dolinę Odry, patrząc z bliska przekonamy się, jak fotogeniczna jest jej ażurowa konstrukcja. Inną możliwością jest rejs wycieczkowy na podnośnię, stateczki odbijają z położonej nieco na zachód przystani. ------------------- Jak dojechać? Z Cedyni przez dawne przejście graniczne w Osinowie Dolnym kierujemy się na południowy zachód. Po około 6 km skręcamy w prawo, w kierunku odległego o 6 km Oderbergu. Stąd już tylko 4 km do Liepe, podnośnia leży niecałe 2 km dalej. Przy parkingu pełno jest punktów gastronomicznych. Za kawę zapłacimy 1,5 euro, za niemiecki przysmak (sałatkę ziemniaczaną) 2,5 euro, tyle samo za bułkę z kiełbasą. Podnośnię możemy zwiedzać od godziny 9 do 18.
 
Michał Rembas
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl