Ministerstwo Skarbu Państwa przedstawiło szczegółowy plan działań rządu w sprawie stoczni. Ujawniło także listę
nowych inwestorów zainteresowanych kupnem zakładów w Szczecinie oraz Gdyni. Ale związkowcy nadal mają wątpliwości.
Dzisiaj posłowie w trakcie posiedzenia Sejmu mają wysłuchać informacji rządu na temat
sytuacji polskiego przemysłu stoczniowego. Wiadomo już jednak, że nie dojdzie do debaty. We wtorek się okazało, że rząd poprosił o przeniesienie jej na wrzesień. Dwa dni temu na temat stoczni dyskutowali
posłowie z Sejmowej Komisji Skarbu Państwa. Ich obradom przysłuchiwali się m.in. przedstawiciele związków zawodowych ze Stoczni Szczecińskiej Nowej. I są coraz bardziej zaniepokojeni.
- Panuje
jakiś chaos w tej sprawie, chyba nikt jej nie ogarnia i nie kontroluje. Jedną ręką daje się Mostostalowi Chojnice wyłączność na restrukturyzację stoczni szczecińskiej, a drugą rozpoczyna rozmowy z nowymi
inwestorami. Podczas obrad komisji dowiedzieliśmy się, że Skarb Państwa jest gotowy pokryć straty stoczni. Ale czy Komisja Europejska nie potraktuje tego jako kolejnej pomocy publicznej? Pytań jest coraz
więcej - stwierdził Krzysztof Fidura, wiceprzewodniczący stoczniowej "Solidarności".
Do 12 września rząd ma czas na wynegocjowanie z inwestorami planów restrukturyzacji stoczni w Szczecinie i
Gdyni. Jeśli do tego czasu to się nie uda, przedsiębiorstwa będą musiały zwrócić pomoc publiczną, jaką otrzymały od chwili wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. To - według różnych szacunków - od 5 do 9
miliardów złotych.
Wczoraj Ministerstwo Skarbu Państwa ujawniło szczegółowy harmonogram działań rządu w sprawie stoczni do 12 września tego roku. Do końca lipca ma się odbyć pierwsza tura
negocjacji planów restrukturyzacji wraz z inwestorami. Od 1 do 8 sierpnia miałyby trwać konsultacje z Komisją Europejską, a po nich kolejne negocjacje z inwestorami w kraju. Do 22 sierpnia MSP planuje
odbyć dalsze rozmowy z KE, zaś do końca przyszłego miesiąca przygotować ostateczne plany restrukturyzacji.
W pierwszym tygodniu września ministerstwo zakłada parafowanie założeń do umowy
prywatyzacyjnej z inwestorami. Do 12 września KE mają być przedłożone projekt i założenia do umowy prywatyzacyjnej z planami restrukturyzacji stoczni.
Wczoraj resort ujawnił także listę nowych
inwestorów, którzy są zainteresowani stoczniami w Szczecinie oraz Gdyni. To m.in. hinduski duży koncern przemysłowy Larsen & Toubro i największa stocznia ABG Shipyard, ADIA - wielki fundusz
inwestycyjny ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Emirates Trading Agency, kuwejcki Fortis, norweska Aker Yards mająca stocznie na całym świecie, firmy Eurus Capital, i Turtle Bay.