Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zapobiec katastrofie

Kurier Szczeciński, 2008-06-23
Decyzja o zamknięciu polskich stoczni może spowodować wycofanie się inwestorów z budowania statków w zakładach Trój- miasta i Szczecina. Będzie to miało daleko idące konsekwencje gospodarcze, społeczne, a nawet polityczne - ostrzega Konfederacja Pracodawców Polskich. O problemach polskich stoczni mówi się już obecnie nie tylko na Pomorzu. Specjalne stanowisko w tej sprawie wydala KPP, która w całym kraju zrzesza ponad 6000 firm. Przypomina w nim, że Komisja Europejska grozi wydaniem decyzji nakazującej polskim stoczniom zwrot udzielonej im pomocy publicznej, która jest przez nią szacowana na ok. 5 mld zł. Powołuje się tu na złamanie zasady równej konkurencji podmiotów w ramach UE. Chodzi o to, że firmy dofinansowane przez państwo mają lepsze warunki do konkurowania z innymi przedsiębiorstwami, które nie otrzymały pomocy w takim zakresie. Zęby uniknąć zwrotu, Stocznia Szczecińska Nowa i Stocznia Gdynia muszą zostać szybko sprywatyzowane, a Stocznia Gdańska ma przedstawić realny plan restrukturyzacji. Dlatego też Konfederacja Praco-dawców Polskich zaapelowała do rządu o podjęcie zdecydowanych i szybkich działań, które wypełniając unijne wymagania, nie dopuszczą do zmarginalizowania naszego przemysłu stoczniowego. Z szacunków organizacji wynika, że bankructwo stoczni grozi zwolnieniem 10 tys. zatrudnionych w nich osób. Pracę może też stracić kolejnych 70 tys. osób pracujących u ich kooperantów. "Zwracamy uwagę, że unijne uregulowania rynkowe - akceptowane jako zasada - muszą być realistycznie wprowadzane w życie. Musimy przekonać Brukselę, że proces prywatyzacji wymaga czasu. Nasze argumenty powinny być jednak poparte wiarygodnym planem restrukturyzacyjnym" - uważają pracodawcy. KPP przypomina, że proces restrukturyzacji stoczni w Unii Europejskiej był długi i w jego efekcie zamkniętych zostało wiele zakładów w różnych częściach Europy. Ponadto Komisja Europejska powinna zwrócić uwagę na to, z jak silną światową konkurencją nasz przemysł stoczniowy musi się dzisiaj zmagać.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl