Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dokładka na paliwo

Kurier Szczeciński, 2008-06-20
Armatorzy promowi, podobnie jak linie lotnicze, wprowadzają albo podnoszą dodatkowe opłaty paliwowe, które mają im zrekompensować wzrost cen paliw. Dla podróżnych oznacza to podwyżkę cen biletów. Na wprowadzenie lub podwyższenie opłat paliwowych zdecydowali się wszyscy armatorzy, których promy kursują z polskich portów. W Unity Line, która operuje na linii Świnoujście - Ystad, dodatek paliwowy wzrósł od 5 maja do 30 SEK (szwedzkich koron), czyli do około 10,80 zł za rejs jednej osoby w jedną stronę. Od 7 lipca wynosić będzie 40 SEK (14,40 zł). - Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tych podwyżek ze względu na rosnące ceny ropy - wyjaśnia Piotr Waszczenko, wiceprezes Unity Line. - Paliwo stanowi aż 35 procent kosztów operacyjnych statku, więc te dodatki paliwowe i tak nie rekompensują nam wzrostu kosztów. Jest to instrument powszechnie stosowany przez armatorów promowych. Każdy stara się jakoś zabezpieczać przed tym olbrzymim obciążeniem. Dodatek paliwowy wprowadziła też Polska Żegluga Bałtycka. Jego wysokość sięga 15 procent ceny biletu na trasie Świnoujście - Ystad, 16 procent na trasach Świnoujście - Kopenhaga i Świnoujście - Ronne oraz 20 procent na linii Gdańsk - Nynashamn. PŻB tłumaczy to drastycznym wzrostem cen paliw. Zapowiada też, że jego wysokość w przyszłości zależeć będzie od dalszych zmian cen paliw na światowych rynkach. Od 1 maja opłatę paliwową wprowadziła też Stena Line, która pływa m.in. z Gdyni do szwedzkiej Karlskrony. Wynosi ona 10 lub 15 zł za pasażera w jedną stronę, co - w zależności od ceny biletu - stanowi od 1 do 10 procent wartości rezerwacji. - W obecnej sytuacji taka opłata jest absolutnie niezbędna -twierdzi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line. - Mamy do czynienia ze zdecydowanym wzrostem cen paliw na światowych rynkach, którego nie spodziewał się żaden przewoźnik. O ile w zeszłym roku mówiło się o przekroczeniu 100 USD za baryłkę ropy, dziś mowa jest już o 200 dolarach. Oczywiście mamy nadzieję, że te wzrosty są tylko efektem akcji spekulacyjnej i cena paliwa zejdzie do akceptowanego poziomu, co pozwoli nam zdjąć opłatę paliwową. Wzrosły także dopłaty paliwowe za ciężarówki przewożone promami. W Unity Line trzeba zapłacić 20 SEK (7,20 zł) za każdy rozpoczęty metr długości pojazdu. Od 5 lipca opłata ta wynosić będzie 24 korony. Z kolei Stena Line nie podaje wysokości dopłaty paliwowej do ceny za przewóz ciężarówek, gdyż twierdzi, że jest ona objęta tajemnicą handlową. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że jest trochę wyższa niż w Unity Line.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl