Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Promy i turystyka

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2008-06-07
Rozmowa z Janem Warchołem, prezesem zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - Cztery promy pływające na liniach utwierdzają pozycję kołobrzeskiego armatora. Jakie efekty uzyskuje Polferries z eksploatacji swojej floty? - Ubiegły rok charakteryzował się dynamicznym wzrostem przewozów promowych na Bałtyku. Linie promowe między Polską i Szwecją mające największy udział w przewozach samochodów osobowych i ciężarowych notowały trend wzrostowy we wszystkich kategoriach przewozów. W styczniu ub.r. PŻB wyprowadziła nową jednostkę, prom "Baltivia" na trasę Gdańsk - Nynashamn, który operuje wspólnie z promem "Skandinavia" oferując na tej trasie codzienne połączenia z każdego z portów. Prom "Pomerania" kursuje pomiędzy Świnoujściem i Kopenhagą (w sezonie letnim do Roenne), natomiast "Wawel" obsługuje linię Świnoujście - Ystad. Wprowadzenie nowej jednostki przełożyło się na 22-proc. wzrost przewozów samochodów ciężarowych i 3-proc. wzrost ruchu pasażerskiego. Ogółem w ub.r. PŻB przewiozła ponad 476 tys. pasażerów, ponad 142 tys. samochodów osobowych i 61 tys. samochodów ciężarowych i naczep. Mimo nasilającej się konkurencji nadal pozostajemy głównym przewoźnikiem pasażerskim z 45-proc. udziałem na polsko-skandynawskim rynku. W pierwszym kwartale br. osiągnęliśmy 48- -proc. udział w przewozach pasażerów oraz 18-proc. w przewozach samochodów ciężarowych. Obsłużyliśmy 53 proc. rynku samochodów osobowych. - Wśród armatorów promowych operujących na Bałtyku, PŻB pozostaje głównym przewoźnikiem pasażerskim w polsko-skandynawskim rynku. Czy utrzyma tę pozycję w przyszłości? - Obsługa ruchu pasażerskiego nieodmiennie od lat jest jednym z podstawowych założeń naszej strategii działania. Niemal 40. mln potencjał ludnościowy Polski i kilkunastomilionowy Skandynawii stanowi istotny przyczynek do rozbudowy atrakcyjnej oferty turystycznej. Rozwiązaniem stymulującym rozwój pasażerskich przewozów promowych jest popularyzacja turystyki morskiej oraz konferencji i sympozjów na morzu, organizowanych w ramach rejsów liniowych. Koncepcja ta jest realizowana przez Polską Żeglugę Bałtycką, która w swej działalności łączy funkcję przewoźnika promowego z aktywnością turystyczną. Szeroki wachlarz własnych produktów turystycznych realizowany jest przez firmę, a dystrybuowany przez sieć Morskich Biur Podróży Polferries. - Ubiegłoroczne wyniki PŻB wykazują 22-proc. wzrost przewozów samochodowych i 3-proc. wzrost w ruchu pasażerskim. Czy ta tendencja dynamiki obrotów może się utrzymać? - Prognozy rynkowe przedstawiają pozytywne dla przewoźników informacje o dalszym stabilnym wzroście przewozów ładunkowych pomiędzy Polską i Skandynawią. W przypadku przewozów pasażerskich, przewoźnicy promowi dzielą rynek z tanimi liniami lotniczymi. Stąd uważam, że trend w przewozach pasażerskich utrzyma się na dotychczasowym poziome. - Bałtycki rynek żeglugowy z szybko wzrastającą wymianą handlową staje się coraz atrakcyjniejszy dla armatorów. Jak firma zamierza umacniać swoją pozycję przy zaostrzającej się konkurencji? - Od 2002 roku obserwujemy w obrębie naszego rynku wzmożoną działalność inwestycyjną przewoźników. Każdy z operatorów wprowadził nowocześniejsze jednostki dostosowane do potrzeb rynku, tj. o zwiększonej linii ładunkowej, uzyskując tym samym lepsze wyniki w przewozach cargo. Wobec stale wzrastającego zapotrzebowania na morskie przewozy ładunków, działania inwestycyjne pozostają zasadne, a każdy z uczestników rynku odnotowuje wzrost transportowanego frachtu. - Na jakie atrakcje mogą liczyć turyści korzystający z usług Polferries? - Corocznie oferta turystyczna jest opracowywana w oparciu o szczegółową analizę popytową i podażową produktów oraz sugestie klientów. W 2008 roku wprowadziliśmy ofertę "Weekend w Sztokholmie". W 23. różnych terminach pasażerowie mają okazję odwiedzić stolicę Szwecji w oparciu o bazę hotelową na promie "Scandinavia". Ponadto rejsy są urozmaicone tematycznym programem artystycznym, m.in.: "Ogniste Rejsy Hiszpańskie", "Beach Party", "Halloween", "Morski Kulig". Oferujemy we współpracy z DFDS bardzo atrakcyjną podróż "Odwiedź Oslo", a z Viking Line "Odwiedź Helsinki". Wzbogaciliśmy naszą ofertę pobytową na terenie Skandynawii, wprowadziliśmy nowe programy wycieczkowe, m.in. "Bakken - duńskie miasteczko przygody i rozrywki", "Podróż za Koło Polarne", a także rozbudowaliśmy znacznie naszą ofertę do Norwegii. Porównując wyłącznie ofertę wycieczek do Skandynawii oraz Sankt Petersburga, Rygi i Tallina organizowanych przez Polferries, gama produktów turystycznych rozszerzyła się w ciągu ostatniej dekady z 10 do 29 propozycji. Sądzę, że systematycznie uatrakcyjniana oferta turystyczna przysporzy pasażerów na naszych promach. Coraz częściej bowiem w miarę wzrostu zamożności polskiego społeczeństwa zauważamy zainteresowanie naszych rodaków turystyką w Skandynawii. - Dziękuję za rozmowę.
 
J. T.
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl