Rozmowa z Janem Warchołem, prezesem zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA
- Cztery promy pływające na liniach
utwierdzają pozycję kołobrzeskiego armatora. Jakie efekty uzyskuje Polferries z eksploatacji swojej floty?
- Ubiegły rok charakteryzował się dynamicznym wzrostem przewozów promowych na
Bałtyku. Linie promowe między Polską i Szwecją mające największy udział w przewozach samochodów osobowych i ciężarowych notowały trend wzrostowy we wszystkich kategoriach przewozów. W styczniu ub.r. PŻB
wyprowadziła nową jednostkę, prom "Baltivia" na trasę Gdańsk - Nynashamn, który operuje wspólnie z promem "Skandinavia" oferując na tej trasie codzienne połączenia z każdego z portów. Prom
"Pomerania" kursuje pomiędzy Świnoujściem i Kopenhagą (w sezonie letnim do Roenne), natomiast "Wawel" obsługuje linię Świnoujście - Ystad. Wprowadzenie nowej jednostki przełożyło się na 22-proc.
wzrost przewozów samochodów ciężarowych i 3-proc. wzrost ruchu pasażerskiego. Ogółem w ub.r. PŻB przewiozła ponad 476 tys. pasażerów, ponad 142 tys. samochodów osobowych i 61 tys. samochodów ciężarowych i
naczep. Mimo nasilającej się konkurencji nadal pozostajemy głównym przewoźnikiem pasażerskim z 45-proc. udziałem na polsko-skandynawskim rynku.
W pierwszym kwartale br. osiągnęliśmy 48- -proc. udział
w przewozach pasażerów oraz 18-proc. w przewozach samochodów ciężarowych. Obsłużyliśmy 53 proc. rynku samochodów osobowych.
- Wśród armatorów promowych operujących na Bałtyku, PŻB pozostaje
głównym przewoźnikiem pasażerskim w polsko-skandynawskim rynku. Czy utrzyma tę pozycję w przyszłości?
- Obsługa ruchu pasażerskiego nieodmiennie od lat jest jednym z podstawowych założeń
naszej strategii działania. Niemal 40. mln potencjał ludnościowy Polski i kilkunastomilionowy Skandynawii stanowi istotny przyczynek do rozbudowy atrakcyjnej oferty turystycznej.
Rozwiązaniem
stymulującym rozwój pasażerskich przewozów promowych jest popularyzacja turystyki morskiej oraz konferencji i sympozjów na morzu, organizowanych w ramach rejsów liniowych. Koncepcja ta jest realizowana
przez Polską Żeglugę Bałtycką, która w swej działalności łączy funkcję przewoźnika promowego z aktywnością turystyczną. Szeroki wachlarz własnych produktów turystycznych realizowany jest przez firmę, a
dystrybuowany przez sieć Morskich Biur Podróży Polferries.
- Ubiegłoroczne wyniki PŻB wykazują 22-proc. wzrost przewozów samochodowych i 3-proc. wzrost w ruchu pasażerskim. Czy ta tendencja
dynamiki obrotów może się utrzymać?
- Prognozy rynkowe przedstawiają pozytywne dla przewoźników informacje o dalszym stabilnym wzroście przewozów ładunkowych pomiędzy Polską i Skandynawią. W
przypadku przewozów pasażerskich, przewoźnicy promowi dzielą rynek z tanimi liniami lotniczymi. Stąd uważam, że trend w przewozach pasażerskich utrzyma się na dotychczasowym poziome.
- Bałtycki
rynek żeglugowy z szybko wzrastającą wymianą handlową staje się coraz atrakcyjniejszy dla armatorów. Jak firma zamierza umacniać swoją pozycję przy zaostrzającej się konkurencji?
- Od 2002
roku obserwujemy w obrębie naszego rynku wzmożoną działalność inwestycyjną przewoźników. Każdy z operatorów wprowadził nowocześniejsze jednostki dostosowane do potrzeb rynku, tj. o zwiększonej linii
ładunkowej, uzyskując tym samym lepsze wyniki w przewozach cargo. Wobec stale wzrastającego zapotrzebowania na morskie przewozy ładunków, działania inwestycyjne pozostają zasadne, a każdy z uczestników
rynku odnotowuje wzrost transportowanego frachtu.
- Na jakie atrakcje mogą liczyć turyści korzystający z usług Polferries?
- Corocznie oferta turystyczna jest opracowywana w
oparciu o szczegółową analizę popytową i podażową produktów oraz sugestie klientów. W 2008 roku wprowadziliśmy ofertę "Weekend w Sztokholmie". W 23. różnych terminach pasażerowie mają okazję odwiedzić
stolicę Szwecji w oparciu o bazę hotelową na promie "Scandinavia". Ponadto rejsy są urozmaicone tematycznym programem artystycznym, m.in.: "Ogniste Rejsy Hiszpańskie", "Beach Party",
"Halloween", "Morski Kulig". Oferujemy we współpracy z DFDS bardzo atrakcyjną podróż "Odwiedź Oslo", a z Viking Line "Odwiedź Helsinki". Wzbogaciliśmy naszą ofertę pobytową na terenie
Skandynawii, wprowadziliśmy nowe programy wycieczkowe, m.in. "Bakken - duńskie miasteczko przygody i rozrywki", "Podróż za Koło Polarne", a także rozbudowaliśmy znacznie naszą ofertę do Norwegii.
Porównując wyłącznie ofertę wycieczek do Skandynawii oraz Sankt Petersburga, Rygi i Tallina organizowanych przez Polferries, gama produktów turystycznych rozszerzyła się w ciągu ostatniej dekady z 10
do 29 propozycji. Sądzę, że systematycznie uatrakcyjniana oferta turystyczna przysporzy pasażerów na naszych promach. Coraz częściej bowiem w miarę wzrostu zamożności polskiego społeczeństwa zauważamy
zainteresowanie naszych rodaków turystyką w Skandynawii.
- Dziękuję za rozmowę.