Rozmowa z Andrzejem Gajdą, prezesem zarządu Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o.
-
Jak w bałtycką rzeczywistość transportową wpisuje się Terminal Promowy w Świnoujściu?
- Stanowi on integralną część korytarza transportowego łączącego Skandynawię z krajami Europy
Południowej. Z pewnością jest dziś jednym z najnowocześniejszych terminali bałtyckich. Choć trudno nam porównywać się np. do Trelleborga. My obsługujemy tygodniowo 54 promy, w Trelleborgu jest ich 26
dziennie i jeszcze do tego pociągi intermodalne - 10 składów. Pomiędzy państwami regionu basenu Morza Bałtyckiego występują silne więzi gospodarcze, czego przejawem jest dobrze rozwinięta wymiana
handlowa, w znacznym stopniu dokonywana drogą morską. Szacuje się, że obroty handlu morskiego na Bałtyku wynoszą rocznie blisko 500 mln ton, z czego ponad 250 mln ton przypada na obroty między krajami
Europy bałtyckiej. Jednym z komponentów bałtyckiej sieci transportowej jest terminal promowy w Świnoujściu. Nasz terminal wraz z istniejącym połączeniem promowym Świnoujście-Ystad spełnia rolę autostrady
morskiej, będącej elementem znaczącego i najtańszego szlaku tranzytowego północ-południe, biegnącego przez Polskę. Terminal pełni zatem wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do
Skandynawii, zarówno co do ilości zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Terminal w Świnoujściu zapewnia 24-godzinną obsługę portową we wszystkie dni w
roku. Przypomnę, pakiet usług terminalu obejmuje: obsługę promów morskich, statków ro-ro i statków wycieczkowych, obsługę ruchu pasażerskiego, przeładunki ro-ro samochodów osobowych i ciężarowych, naczep
drogowych, wagonów kolejowych, składowanie i magazynowanie towarów oraz pojazdów drogowych w imporcie i w eksporcie. W terminalu świadczone są również usługi spedycyjne, hotelowe, pocztowe, restauracyjne
oraz usługi krajowych przewoźników lądowych. Przy przeładunkach wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt techniczny w postaci ciągników siodłowych, wózków widłowych, roll-trailerów, itp. Pamiętać trzeba
także, że jest on jedynym w Polsce terminalem promowym obsługującym przewozy kolejowe ładunków w relacjach do i ze Szwecji.
- Jaka jest dziś przepustowość terminalu i stopień jego
wykorzystania?
- Dynamika ruchu w terminalu nieustannie wzrasta. W ostatnim pięcioleciu podwojona została w nim wielkość obrotów. Średni postój promu przy nabrzeżu wynosi 4 godziny, co
oznacza, że terminal łącznie może przyjąć 25 statków na dobę, co w skali tygodnia wynosi co najmniej 100 promów, a w efekcie 5000 zawinięć rocznie. Obecnie w porcie odnotowujemy 2756 zawinięć z czterech
stanowisk. Linia Świnoujście-Ystad obsługiwana jest przez promy: "Polonia", "Wawel", "J. Śniadecki" i "Kopernik". Na linii Świnoujście-Trelleborg kursują: "Gryf", "Galileusz" i
"Wolin". Przed sezonem letnim dojdzie "Skania". Do Kopenhagi i Roenne pływa 1 prom - "Pomerania". W latach 2003-2007 o ponad 50 proc. wzrósł przewóz samochodów osobowych, o 60 proc.
ciężarowych, o 37 proc. liczba pasażerów. Pnie się w górę wskaźnik przeładowywanych wagonów kolejowych. W roku minionym terminal obsłużył 203 307 lor, ponad 167 tys. samochodów osobowych (3-krotny wzrost
w stosunku do 2002 r.), prawie 800 tys. pasażerów, ponad 23 tys. wagonów.
Ponieważ koniunktura na rynku promowym jest ciągle wysoka, a także wielce optymistyczna, armatorzy dokonują śmiałych
inwestycji tonażowych. Wymusza to na nas zwiększenie przepustowości terminalu. Jego właściciel Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przygotował i konsekwentnie wprowadza w życie program
inwestycyjny.
- Jak zatem realizowane są działania, które w 2010 r. skutkować powinny jakościowo nowym terminalem?
- Dwa zadania inwestycyjne na terminalu są znaczącymi w programie
szczecińskiego portu. Obejmują: wydłużenie nabrzeża ro-ro ze 130 do 195 m (stanowisko nr 6) oraz budowę dodatkowego nabrzeża ro-ro o długości 245 m (stanowisko nr 1). Głównym ich celem jest dostosowanie
istniejącej infrastruktury do obsługi nowo wprowadzanych promów oraz do wzrostu przeładunków. Wydłużenie nabrzeża ro-ro ze stanowiskiem nr 6 umożliwi obsługę promów o długości powyżej 200 m, w
szczególności nowo budowanych dla PŻM, przez Stocznię Szczecińską Nową - "Patrię"i "Piast". Dostosowana zostanie istniejąca infrastruktura terminalu do obsługi transportu intermodalnego. Ponadto
zwiększona zostanie powierzchnia placów postojowych i wybudowana będzie estakada drogowa ponad peronami stacji kolejowej Świnoujście, łącząca rejon placów składowych, położonych w obszarze wjazdu na
terminal z rejonem stanowisk promowych nr 5 i 6. Nadto terminal przystosowany zostanie do obsługi pociągów złożonych z wagonów tzw. kieszeniowych (przeładunek w systemie lo-lo). Powiększy się powierzchnie
placów postojowych i składowych dla naczep. Wybudowane zostaną trzy tory przeładunkowe o długości po 215 m każdy, zmianie ulegnie wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja. Całkowitej reorganizacji ulegnie też
dotychczasowy układ komunikacyjny w rejonie nowo zaplanowanego nabrzeża numer 1. W celu zapewnienia bezkolizyjnego ruchu pieszego zaprojektowano galerię pasażerską wzdłuż nabrzeża, połączoną z istniejącą
galerią na stanowisku nr 2 i dalej z budynkiem Dworca Morskiego. Dojazd do projektowanego stanowiska nr 1 odbywać się będzie od budynku odpraw samochodów, przez istniejący plac wyczekiwania dla samochodów
oraz przebudowany pas komunikacyjny prowadzący również na istniejące stanowiska promowe.
Prace przy wspomnianych zadaniach inwestycyjnych przebiegają planowo. Zakończyły się procedury przetargowe.
Firma duńska opracuje dokumentację na rozbudowę stanowiska nr 1, a szczeciński Bimor, który cały terminal projektował, rozbudowę nabrzeża nr 6.
- I jeszcze proszę powiedzieć, jak terminal
przystosował się do pracy w nowych warunkach - wymogów z Schengen?
- Poszło bardzo sprawnie, bez zakłóceń, bowiem czasu na przygotowanie się do nowych procedur mieliśmy dużo. Terminal
przystosowany jest do wymogów strefy Schengen, kodeksu ISPS, ustawy o ochronie osób i mienia. W miejsce Straży Granicznej wprowadzono specjalistyczną uzbrojoną formację ochrony, która przejęła obowiązki
związane z ochroną portu. Dziś porządku pilnuje elektronika, ponad 130 kamer, cały system monitoringu, ochrony i bezpieczeństwa. Była okazja do praktycznego sprawdzenia istniejących procedur. Nie
zawiodły, zadziałały prawidłowo.
- Dziękuję za rozmowę.