Rozmowa z Mieczysławem Olendrem, prezesem zarządu PCC Rail
- PCC Rail uczestniczy w rozwoju
rynku kolei w Polsce i ma na nim niemałe osiągnięcia. Jaki rodzaj aktywności dominuje w działalności firmy?
- Istotnie, holding PCC Rail wykorzystał otwarcie i liberalizację rynku kolejowego
w Polsce przejmując w ciągu ostatnich pięciu lat 4,4 proc. udziału w transporcie towarów, a ostatnio rozpoczął przewozy pasażerskie.
Aktywnie uczestniczymy w rozwoju rynku kolejowego, kreując także
proces fuzji, przejęć i konsolidacji. Dominującą działalnością jest oczywiście transport towarów własnym taborem kolejowym na infrastrukturze PKP PLK, następnie transport bocznicowy - lokalny i tzw.
piaskowy, a także spedycja i logistyka, w tym przeładunki.
Wielce obiecujący w naszej grupie jest duży rozwój przewozów kontenerowych i usług operatorskich na terminalach.
- Firma jest
drugim pod względem przewozów kolejowych przedsiębiorstwem w Polsce. Jakim zatem potencjałem dysponuje holding? Jaka jest strategia jego funkcjonowania?
- Realizujemy strategię dynamicznego
rozwoju ilości, zakresu i jakości świadczonych usług transportowo-logistycznych, inwestując we wzrost dysponowanych zasobów, a także w rozwój poprzez przejęcia kapitałowe i alianse handlowe. Dysponujemy
przede wszystkim ponad trzema tysiącami wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym 420 maszynistów, i doświadczoną kadrą kierowniczą. Posiadamy 220 lokomotyw, 5500 wagonów, 980 cystern, 355 km własnych
torów kolejowych. Jesteśmy także historycznie dużym (ponad 6 mln ton rocznie) dostawcą piasków kwarcowych dla przemysłu górniczego węgla i rud cynku oraz budownictwa.
- Jako przewoźnik kolejowy
firma osiąga zyski i realizuje program inwestycji rzeczowych i kapitałowych, co odbiega od ogólnego obrazu kolei w Polsce, kojarzonego z nierentownością PKP. Jakimi sposobami PCC Rail osiąga sukcesy
rynkowe?
- Odpowiedź na to proste pytanie jest trudna i złożona. O wynikach firm, ich pozycji rynkowej decyduje bowiem szereg bardzo różnych czynników. W przypadku PCC kluczowymi czynnikami
sukcesu są: wielka osobowość Waldemara Preussnera (założyciela i właściciela koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu o rocznych obrotach niemalże 1 mld euro), jasno sformułowane cele strategiczne,
konsekwencja działania i umiejętność pozyskania współpracowników oraz ich zaangażowanie.
Natomiast w sensie operacyjnym, rynkowym podkreśliłbym naszą zdolność do wykorzystywania szans biznesowych,
determinację i odwagę inwestycyjną, połączoną z minimalizacją ryzyka. Konsekwentna realizacja wyznaczonych celów strategicznych, przy poprawnym przygotowaniu wdrażanych przedsięwzięć, przynosi wymierne
efekty.
- PCC Rail jest holdingiem, w skład którego wchodzi kilkanaście spółek o zróżnicowanym charakterze działalności. Jaka jest ich komplementarność i wzajemna współpraca?
-
Tak, PCC Rail to grupa 15 firm transportowo-logistycznych, funkcjonujących w Polsce i Europie współpracujących ze sobą, wykorzystujących efekt skali, specjalizacji i synergii. Grupa działa na rynku
logistycznym w sferze transportu, spedycji i zarządzania infrastrukturą kolejową i remontu taboru. Dążymy do rozszerzenia zakresu i jakości naszych usług, oferując klientom zintegrowany pakiet "door to
door".
- Jedną z ostatnich inwestycji holdingu był wykup udziałów Drobnicy Port Szczecin. Jaka jest koncepcja działania tej spółki w grupie i na rynku transportowym? Czego spodziewa się
holding, umacniając swoje interesy na Pomorzu Zachodnim?
- Zainteresowanie logistyką portową, w tym portem w Szczecinie, wpisuje się w strategię naszego rozwoju, zmierzającą także do
integracji transportu morskiego z lądowym, rozwijającą korytarze transportowe północ-południe. Przede wszystkim stawiamy na rozwój przeładunków kontenerów. Na nabrzeżu Fińskim będziemy budować nowoczesny
terminal kontenerowy.
Już dzisiaj oferujemy trzy razy w tygodniu pociąg kontenerowy z Dolnego Śląska do Świnoujścia i Szczecina. Zdecydowany rozwój ładunków kontenerowych będzie skokiem ilościowym i
jakościowym dla portu, miasta i regionu. Chcemy inwestować w modernizację istniejącej suprastuktury portowej oraz budowę nowych obiektów i zdolności przeładunkowych. Chcemy zdecydowanie poprawić jakość
usług świadczonych naszym obecnym klientom i pozyskać nowych.
- Dziękuję za rozmowę.