Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Nowy inwestor w szczecińskim porcie

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2008-06-07
Rozmowa z Mieczysławem Olendrem, prezesem zarządu PCC Rail - PCC Rail uczestniczy w rozwoju rynku kolei w Polsce i ma na nim niemałe osiągnięcia. Jaki rodzaj aktywności dominuje w działalności firmy? - Istotnie, holding PCC Rail wykorzystał otwarcie i liberalizację rynku kolejowego w Polsce przejmując w ciągu ostatnich pięciu lat 4,4 proc. udziału w transporcie towarów, a ostatnio rozpoczął przewozy pasażerskie. Aktywnie uczestniczymy w rozwoju rynku kolejowego, kreując także proces fuzji, przejęć i konsolidacji. Dominującą działalnością jest oczywiście transport towarów własnym taborem kolejowym na infrastrukturze PKP PLK, następnie transport bocznicowy - lokalny i tzw. piaskowy, a także spedycja i logistyka, w tym przeładunki. Wielce obiecujący w naszej grupie jest duży rozwój przewozów kontenerowych i usług operatorskich na terminalach. - Firma jest drugim pod względem przewozów kolejowych przedsiębiorstwem w Polsce. Jakim zatem potencjałem dysponuje holding? Jaka jest strategia jego funkcjonowania? - Realizujemy strategię dynamicznego rozwoju ilości, zakresu i jakości świadczonych usług transportowo-logistycznych, inwestując we wzrost dysponowanych zasobów, a także w rozwój poprzez przejęcia kapitałowe i alianse handlowe. Dysponujemy przede wszystkim ponad trzema tysiącami wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym 420 maszynistów, i doświadczoną kadrą kierowniczą. Posiadamy 220 lokomotyw, 5500 wagonów, 980 cystern, 355 km własnych torów kolejowych. Jesteśmy także historycznie dużym (ponad 6 mln ton rocznie) dostawcą piasków kwarcowych dla przemysłu górniczego węgla i rud cynku oraz budownictwa. - Jako przewoźnik kolejowy firma osiąga zyski i realizuje program inwestycji rzeczowych i kapitałowych, co odbiega od ogólnego obrazu kolei w Polsce, kojarzonego z nierentownością PKP. Jakimi sposobami PCC Rail osiąga sukcesy rynkowe? - Odpowiedź na to proste pytanie jest trudna i złożona. O wynikach firm, ich pozycji rynkowej decyduje bowiem szereg bardzo różnych czynników. W przypadku PCC kluczowymi czynnikami sukcesu są: wielka osobowość Waldemara Preussnera (założyciela i właściciela koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu o rocznych obrotach niemalże 1 mld euro), jasno sformułowane cele strategiczne, konsekwencja działania i umiejętność pozyskania współpracowników oraz ich zaangażowanie. Natomiast w sensie operacyjnym, rynkowym podkreśliłbym naszą zdolność do wykorzystywania szans biznesowych, determinację i odwagę inwestycyjną, połączoną z minimalizacją ryzyka. Konsekwentna realizacja wyznaczonych celów strategicznych, przy poprawnym przygotowaniu wdrażanych przedsięwzięć, przynosi wymierne efekty. - PCC Rail jest holdingiem, w skład którego wchodzi kilkanaście spółek o zróżnicowanym charakterze działalności. Jaka jest ich komplementarność i wzajemna współpraca? - Tak, PCC Rail to grupa 15 firm transportowo-logistycznych, funkcjonujących w Polsce i Europie współpracujących ze sobą, wykorzystujących efekt skali, specjalizacji i synergii. Grupa działa na rynku logistycznym w sferze transportu, spedycji i zarządzania infrastrukturą kolejową i remontu taboru. Dążymy do rozszerzenia zakresu i jakości naszych usług, oferując klientom zintegrowany pakiet "door to door". - Jedną z ostatnich inwestycji holdingu był wykup udziałów Drobnicy Port Szczecin. Jaka jest koncepcja działania tej spółki w grupie i na rynku transportowym? Czego spodziewa się holding, umacniając swoje interesy na Pomorzu Zachodnim? - Zainteresowanie logistyką portową, w tym portem w Szczecinie, wpisuje się w strategię naszego rozwoju, zmierzającą także do integracji transportu morskiego z lądowym, rozwijającą korytarze transportowe północ-południe. Przede wszystkim stawiamy na rozwój przeładunków kontenerów. Na nabrzeżu Fińskim będziemy budować nowoczesny terminal kontenerowy. Już dzisiaj oferujemy trzy razy w tygodniu pociąg kontenerowy z Dolnego Śląska do Świnoujścia i Szczecina. Zdecydowany rozwój ładunków kontenerowych będzie skokiem ilościowym i jakościowym dla portu, miasta i regionu. Chcemy inwestować w modernizację istniejącej suprastuktury portowej oraz budowę nowych obiektów i zdolności przeładunkowych. Chcemy zdecydowanie poprawić jakość usług świadczonych naszym obecnym klientom i pozyskać nowych. - Dziękuję za rozmowę.
 
Janina Piotrowska
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl