Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Drobnica na nowych torach

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2008-06-07
Rozmowa z zarządem spółki PCC Port Szczecin - prezesem Rafałem Zaczykiem i wiceprezesem Arturem Czyżewskim - Spółka Drobnica Port Szczecin, dziś PCC Port Szczecin, od momentu powstania w 1991 r. była jedną z największych spółek szczecińskiego portu, obsługującą najbardziej pracochłonne i dochodowe zarazem ładunki. Od roku działa pod nowym szyldem. Co istotnego niesie za sobą ta zmiana zarówno dla firmy, jak i jej załogi? - Rafał Zaczyk: Spółka w dalszym ciągu jest największym operatorem portowym w rejonie ujścia Odry, zatrudniając 450 osób jesteśmy jednym z największych pracodawców w regionie. Od początku istnienia w zakresie przeładunków drobnicowych w systemie lo-lo jesteśmy niekwestionowanym liderem. Jesteśmy także największym terminalem kontenerowym w regionie. Mamy także nadzieję, że nowa nazwa wkrótce będzie oznaczać nową jakość zarówno dla klientów, jak i pracowników. Już teraz można zaobserwować, że dla załogi zmiana właściciela oznacza przede wszystkim stabilizację. Spółka dysponuje ogromnym i ciągle rozwijanym potencjałem portowym. - Artur Czyżewski: Liczba jednostek sprzętowych to blisko 250 sztuk, zaczynając od układarek, poprzez ciągniki siodłowe, lokomotywy, a kończąc na ciężkich dźwigach. I rzeczywiście może się wydawać duża, a z pewnością pozwala nam wykonywać szerokie spektrum przeładunków. Obiektywnie jednak patrząc sprzęt jest stary i choć dzięki staraniom załogi awarie zdarzają się rzadko, to jednak najwyższa pora na odnowienie parku maszynowego. Rozwój potencjału dopiero się rozpoczyna: w 2007 roku PCC Port Szczecin nabyła dwa nowe wozy kontenerowe oraz podpisała umowę na zakup ciężkiego dźwigu "Gottwald", który lada dzień stanie na nabrzeżu. Były to pierwsze inwestycje od lat. Jeszcze większe planujemy na najbliższe lata i będą to inwestycje nie tylko związane z nowym terminalem. W tym roku rozpoczniemy testy lekkiego dźwigu szybkiego przeładunku i jeśli spełni nasze oczekiwania, znajdzie się w planie inwestycyjnym na rok przyszły. - Obserwowane trendy w relacjach przeładunków portowych wykazują stały wzrost obrotów kontenerowych. Jak firma przygotowuje się do wykorzystania koniunktury kontenerowej? - R.Z.: Przeładunki kontenerów rosną systematycznie od wielu lat. W zeszłym roku odnotowaliśmy 30- procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, natomiast od roku 2001 przeładunki kontenerów wzrosły aż 230 proc. Analizujemy rynek kontenerowy i spodziewamy się zwiększonych potoków ładunkowych w najbliższych latach. Szacujemy, że w 2015 roku przez port w Szczecinie będzie przechodzić ok. 100 tys. TEU - 120 tys. TEU rocznie. Prognozy na najbliższe lata skłoniły nas do rozpoczęcia intensywnego procesu inwestycyjnego, mającego na celu podniesienie jakości świadczonych usług. Rozumiemy przez to zarówno wzrost możliwości przeładunkowych, jak i składowych ładunków oraz szybkości obsługi. Przypomnę, w ubiegłym roku wygraliśmy przetarg na zagospodarowanie terenów na Ostrowie Grabowskim i planujemy tam budowę nowoczesnego terminalu kontenerowego. Aktualnie trwają prace projektowe i wyłanianie firm. - Plany rozwojowe winny uwzględniać zamierzenia nowego właściciela. Jaka strategia będzie dominowała w najbliższej przyszłości? - A.C.: Wspieramy właściciela w obszarze rozwoju logistyki kolejowej ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego. Szczecin i port z jego bocznicą i lekkimi lokomotywami manewrowymi dla grupy PCC stanowi dogodną bazę. Równocześnie jako kolejne ogniwo logistyczne dajemy klientom grupy PCC mocniejszą gwarancję dobrej jakości i co oczywiste, kompleksowości usługi. Ale w strategii nie zamierzamy odcinać się od tego, co od lat stanowiło trzon działalności. Wykonujemy stopniowy, ale wyraźny zwrot w kierunku poprawy obsługi klienta. Zmieniamy organizację pracy, tworzymy struktury marketingowe, konsolidujemy służby koordynujące pracę. Zmiany te zaczynają dostrzegać nasi klienci. Myślę, że nasz wizerunek firmy z dużym doświadczeniem przeładunkowym zmieni się na wizerunek firmy perfekcyjnie obsługującej klienta. - Czego spodziewa się po nowej inwestycji holding PCC Rail, a co uzyska na współpracy PCC Port Szczecin? - R.Z.: Holding PCC Rail prowadzi przemyślaną strategię w zakresie nabywania nowych podmiotów. Dzięki nabyciu operatora portowego, ważnego ogniwa logistycznego, stanie się jednym z największych operatorów logistycznych w kraju i będzie mógł zarządzać całym łańcuchem logistycznym. Współpraca obu firm zaowocuje stworzeniem kompleksowej usługi logistycznej dla naszych klientów. Natomiast dla PCC Port Szczecin wzmocnienie kapitałowe ze strony holdingu pozwoli na podniesienie jakości świadczonych usług. Jestem przekonany, że się tak niebawem stanie. - Dziękuję za rozmowę.
 
J. Troj.
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl