Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stepnika brzmi dobrze

Kurier Szczeciński, 0000-00-00

Potężny kontenerowiec przybrał nazwę małego portu. M/s "Maersk Stepnica" we wtorek został ochrzczony. Na uroczystość, która odbyła się w rotterdamskim porcie, zaproszono wójta Stepnicy Andrzeja Wyganowskiego. Statek należy do duńskiej firmy transportowej Maersk. W uroczystości nadania imienia uczestniczyli członkowie zarządu firmy, dyrektor koreańskiej stoczni Hyundai, która statek zbudowała, przedstawiciel polskiego ambasadora, a matką chrzestną była żona jednego z najważniejszych klientów firmy Maersk w Ameryce Płd. Jeden z członków zarządu Maersk zdradził, dlaczego statek nosi nazwę "Stepnica". Planująca wejście na środkowoeuropejski rynek firma Maersk chciała zaakcentować swoje zainteresowanie regionem, nadając najnowszemu statkowi nazwę polskiego portu zaczynającą się od "s" (wszystkie statki tej serii będą mieć imiona zaczynające się od tej litery). Na mapie znaleziono Szczecin i Świnoujście. Był jednak problem: te nazwy trudno się wymawia. Ale ktoś dostrzegł mały port, którego nazwa problemów nie czyniła. "Stepnika? Bardzo dobra nazwa, tak nazwiemy statek" - zdecydowano. Wójt A. Wyganowski powiedział gościom kilka zdań o swojej gminie, również jak się prawidłowo wymawia jej nazwę. Goście obejrzeli mostek kapitański, kajutę oficera, pomieszczenia socjalne, centrum komputerowe. Największe wrażenia zrobiła maszynownia, z potężnym silnikiem o mocy prawie 70 tys. kW oraz prądnicą o średnicy 2,5 m. Na wypadek awarii na pełnym morzu w maszynowni przygotowany jest zapasowy tłok o rozmiarach sporej beczki oraz cylinder mający kilka metrów długości. Wymiana tych części nie powinna potrwać dłużej niż 2-3 godziny. Statek ma 335 m dł., 43 szer., a wysokość od stępki wynosi 64 m. Mając wyporność ponad 100 tys. ton może na pokład przyjąć 8400 standardowych kontenerów (tzw. dwudziestostopowych). Rozładunek i załadunek trwa 36 godzin. Statek na morzu rozwija prędkość 22 węzłów (ok. 40 km/h) spalając 5 ton oleju napędowego na godzinę. Zbiorniki pomieszczą 10 tys. ton paliwa. - Jestem pod ogromnym wrażeniem tego statku - mówi A. Wyganowski. - Potężny, nowoczesny, no i ten napis na dziobie i rufie, który jest wspaniałą reklamą naszej gminy. Szkoda tylko, że tego statku nigdy nie zobaczymy w Stepnicy ani Szczecinie. Jest zbyt wielki, by mógł przepłynąć torem wodnym Świnoujście - Szczecin. A poza tym, port w Stepnicy jest trzykrotnie mniejszy od tego statku…
 
C. Martyniuk
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl