Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj siê
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona g³ównaStrona g³ówna
Wszystkie artyku³yWszystkie artyku³y
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artyku³

Bitwa o dorsza

Kurier Szczeciñski, 2005-05-02
Polscy rybacy z³amali obowi±zuj±cy od pó³nocy zakaz po³owu dorszy. Kutry ³owi±ce na Ba³tyku nie wróci³y z ³owisk przed 1 maja, odk±d obowi±zuje ustalony przez ministrów Unii Europejskiej w grudniu ub. roku okres ochronny na dorsze. - Nie dzia³amy wbrew prawu, bo respektujemy okres ochronny ustalony wcze¶niej podczas obrad Miêdzynarodowej Komisji Rybo³ówstwa Morza Ba³tyckiego, a Polska nie wypowiedzia³a Konwencji Gdañskiej - wyja¶nia Bogdan Waniewski, prezes Stowarzyszenia Armatorów Rybackich. Rybacy rozpoczêli akcjê obywatelskiego niepos³uszeñstwa protestuj±c przeciw wyd³u¿eniu okresu ochronnego na dorsze z 2,5 do 4,5 miesi±ca. W referendum 95 proc. armatorów z portów w Gdañsku, Ustce, Helu, W³adys³awowie i Jastarni opowiedzia³o siê za z³amaniem zakazu, bo tak d³ugi zakaz po³owów oznacza bankructwo. W sobotê w Ko³obrzegu spotkali siê przedstawiciele Sztabu Kryzysowego Polskiego Sektora Rybo³ówstwa. - Polski rz±d podczas grudniowego posiedzenia unijnych ministrów zgodzi³ siê na nieprzyzwoite ustalenia, dla ¶wiêtego spokoju -mówi B. Waniewski. - Ta ekipa narobi³a wielkich szkód. Jeszcze w pi±tek do rybaków dotar³o pismo od wiceministra Jerzego Pilarczyka, który informuje, ¿e resort przyst±pi³ do procedury wyst±pienia do Joe Borga, unijnego komisarza, z inicjatyw± legislacyjn± dotycz±c± skrócenia okresu ochronnego dorszy. Komisji Europejskiej ma byæ te¿ wkrótce przed³o¿ony program przyznawania rybakom rekompensat za wyd³u¿ony przestój w portach. "Nieprzestrzeganie przepisów o rybo³ówstwie morskim bêdzie skutkowa³o cofniêciem licencji po³owowej oraz kar± pieniê¿n±, a dla pañstwa cz³onkowskiego wysokimi karami finansowymi oraz wstrzymaniem pomocy strukturalnej" - ostrzega wiceminister. - Pismo wiceministra to dowód, ¿e rekompensaty nam siê nale¿± -uwa¿a Grzegorz Ha³ubek, szef Zwi±zku Rybaków Polskich. - Zarazem dokument zawiera propozycje, których Unia nie musi przyj±æ. Pismo nie wymienia terminów ani podstaw prawnych dla procedur rekompensacyjnych. Proponujemy rz±dowi, ¿eby nie respektowa³ unijnych postanowieñ i narazi³ siê na proces przed Trybuna³em UE. Post±pi³y tak wcze¶niej: Szwecja, Francja, Hiszpania i Irlandia. Unia nie wstrzyma pomocy strukturalnej z naszego powodu. Rybacy nie boj± siê kontroli inspektorów rybackich. Uwa¿aj±, ¿e maj± za sob± prawo i narzêdzia dyscyplinowania kontrolerów - ustawê o swobodzie prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej. - Je¶li inspektorzy spróbuj± cofn±æ komu¶ licencjê po³owow±, zablokujemy porty w ¦winouj¶ciu, Gdyni i Gdañsku - wyja¶nia B. Waniewski. - Dodatkowo przetwórcy ryb zapowiadaj± blokady g³ównych dróg krajowych. Sztab Kryzysowy chce sporz±dziæ "czarn± listê" urzêdników, którzy nie powinni zajmowaæ stanowisk w administracji pañstwowej. Rybacy maj± zastrze¿enia do pracy np.: Lecha Kempczyñskiego z departamentu rybo³ówstwa i szefa szczeciñskiego oddzia³u Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Andrzeja Bladoszewskiego. Dzi¶ w Jastarni spotkaj± siê przedstawiciele organizacji zrzeszonych w Sztabie Kryzysowym Polskiego Sektora Rybo³ówstwa, ¿eby zastanawiaæ siê nad dalszym dzia³aniem.
 
Artur Baronowski
Kurier Szczeciñski
 
Strona G³ówna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | ¯egluga Morska | Przemys³ okrêtowy | ¯egluga ¦ródl±dowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl