Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Powrót bandery

Kurier Szczeciński, 2008-06-03
Nowy statek zamówiony przez PŻM będzie nosił nazwę "Wadowice" - zdecydowało kierownictwo armatora. Jest też szansa, że dzięki zmianom w prawie będzie pływał pod biało-czerwoną banderą, pod którą mogą też wrócić inne jednostki PŻM. Decyzja armatora jest odpowiedzią na list burmistrza Wadowic Ewy Filipiak, w którym poprosiła ona o nadanie statkowi nazwy rodzinnej miejscowości Jana Pawła II. M/s "Wadowice" jest jedną z 10 jednostek noszących nazwy polskich krain geograficznych, które dla szczecińskiego armatora buduje chińska stocznia Xingang. Będzie to masowiec o nośności 38 tys. ton i długości 190 m. Jego odbiór jest planowany na maj 2010 r. PŻM przewiduje, że są spore szanse na to, żeby na "Wadowicach" wciągnięta została biało-czerwona bandera. Ma to być możliwe m.in. dzięki ustawie o zatrudnieniu i pracy na morskim statku handlowym, której projekt znajduje się w fazie konsultacji społecznych. Zakłada ona stworzenie rodzimym armatorom takich warunków podatkowych, płacowych i socjalnych, żeby opłacało im się rejestrowanie statków pod narodową, a nie tanią banderą. Projekt był ostatnio rozpatrywany na posiedzeniu sejmowej podkomisji z udziałem przedstawicieli rządu, armatorów i marynarskich związków. Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM, ocenia, że przyjęcie tego aktu i ustawy o podatku tonażowym umożliwi powrót pod narodową banderę także wszystkich pozostałych jednostek PŻM. - Uprości to znacznie zatrudnianie marynarzy, którzy nie będą już musieli mieć dokumentów z różnych bander. Wiadomo, że każdy wolałby pływać na statku ze Szczecinem na burcie, a nie Majuro (stolica Wysp Marshalla). Najbardziej drażliwą kwestią są sprawy socjalne, czyli kwestie świadczeń i odpowiedniego zabezpieczenia emerytalnego marynarzy. Prace postępują szybko, więc być może już od przyszłego roku ustawa wejdzie w życie. Statki PŻM stanowią aż 80 proc. floty naszych armatorów. Gdyby wszystkie przeszły pod polską banderę, to mocno awansowałaby ona w rankingach bezpieczeństwa floty. Morskie związki zawodowe nie są przeciwne przyjęciu nowej ustawy, ale mają zastrzeżenia do jej niektórych zapisów. - Sprzeciwiamy się możliwości stosowania obcego prawa pod polską banderą - mówi Janusz Maciejewicz, przewodniczący Krajowej Sekcji Morskiej "Solidarność". - Pojawiły się opinie ze strony armatorów, że ustawa nie zachęci ich do przeflagowania, a może spowodować napływ statków obcych właścicieli. Poza tym musi być ona zgodna z konwencją Międzynarodowej Organizacji Pracy o pracy na morzu i z dyrektywami UE w tej sprawie.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl