Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stop cofce

Kurier Szczeciński, 2008-05-09

W czwartek w darłowskim porcie zainstalowany został Mobilny System Ochrony Przeciwpowodziowej firmy Bauer Spezialtiefbau z Katowic, a następnie... zdemontowany i złożony w magazynach. - Dwa lata temu przelewała się tutaj woda, zalewając okoliczne grunty i był to ostatni rok z czarnej serii powodzi w mieście - mówi burmistrz Arkadiusz Klimowicz. - Każda z tamtych akcji przeciwpowodziowych kosztowała nas od 50 do 100 tysięcy złotych i zaczęliśmy nawet myśleć o stałym murku, aż trafiliśmy na tę mobilną technologię. Dzięki mobilnej zaporze przeciwpowodziowej w kilka godzin można zabezpieczyć tereny portowe przed zalaniem. Polega ona na ustawieniu szczelnego płotka o wysokości 60 cm z lekkich belek aluminiowych. - Pomysł i technologia tego systemu są niemieckie - mówi Wojciech Kudła, inżynier ds. sprzedaży i marketingu IBS/Bauer z Katowic. - Kilka takich mobilnych zamknięć - bardzo popularnych na cały świecie - jest też na terenie kraju, m.in. w Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. System w Darłowie jest wyjątkowy, bo najdłuższy w Polsce i jedyny na wybrzeżu. Mobilny System Ochrony Przeciwpowodziowej zdał egzamin w wielu krajach Unii Europejskiej, a także w Australii i USA. Jego zalety to łatwość ustawiania i transportu, niski ciężar poszczególnych belek zaporowych, dobra szczelność i odporność na uderzenia. Zapora o wysokości 60 cm składa się z trzech belek o wysokości po 20 cm i uszczelek włożonych w słupki. Położenie pierwszych dolnych belek od razu zaczyna chronić przed powodzią. System nie ingeruje w architekturę, bo... nie istnieje na co dzień. Podstawowe elementy umożliwiające montaż są wbudowane w nabrzeże i nie wystają ponad powierzchnię chodnika. W razie potrzeby, tj. w chwili pojawienia się komunikatu o sztormach północno-zachodnich i zagrożeniu portu cofką, jest wystarczająco czasu do ustawienia mobilnej zapory. Dwóch ludzi jest bowiem w stanie ustawić w ciągu jednej godziny co najmniej 100-metrową zaporę przeciwpowodziową o wysokości 60 cm. W Darłowie największe zagrożenie powodzią występuje w miesiącach zimowych od listopada do stycznia. Dlatego wczoraj zaporę pokazowo zmontowano szkoląc jednocześnie przy tym pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i strażaków, na których - w razie potrzeby - będzie spoczywał ciężar ustawienia w porę zapory. Do czasu takiej potrzeby będzie ona w magazynach MPGK. Urządzenie kosztowało nieco ponad 1,2 mln zł i zostało zakupione w całości za pieniądze unijne.
 
Mirosław ŁAWRYNOW
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl