Kilka dni temu media informowały o dramacie ukraińskich marynarzy. W rejonie Hongkongu zatonął ich statek
do obsługi platform wiertniczych. Z 25-osobowej załogi uratowano jedynie siedmiu. Statek nazywał się "Nieftiegaz 67".
Portal Morski przypomniał, że "Nieftiegaz 67" został zbudowany w 1990
roku przez Stocznię Szczecińską "jako jeden z ostatnich, budowanych tam serwisowców off shore typu B92". Konkretniej zaś był to 17. statek B92 z drugiej poprawionej serii.
My zaś przypomnijmy,
że statki te budowano w latach 80. W ramach programu Szelf w Szczecinie, a potem w Trójmieście, zwodowano dla ówczesnego ZSRR kilkadziesiąt takich zaopatrzeniowców, które dziś nazywane są jednostkami off
shore.
Co było powodem tego, że w Szczecinie zaprojektowano te statki? Jak czytamy w opracowaniu na 50-lecie Stoczni Szczecińskiej, w latach 1976-80 prowadzono w ramach Rady Wzajemnej Pomocy
Gospodarczej (RWPG miała naśladować EWG - dziś UE - ale z przewodnią rolą ZSRR) prace nad flotą jednostek pomocniczych przy eksploatacji zasobów mórz. W ostatnim dziesięcioleciu swego istnienia Związek
Radziecki chciał się bowiem dobrać do zasobów mineralnych - głównie ropy i gazu, na dnie wód otaczających to państwo. "Do współpracy były zachęcane państwa RWPG w zamian za przyszły udział w korzystaniu
z tych zasobów" - czytamy.
Rosjanie zaproponowali stoczni zaprojektowanie i podjęcie się budowy kilku typów statków, m.in. holowniczo-dostawczych B92. Głównym projektantem prototypu był
Franciszek Dąbrowski. Kontrakt na budowę 33 takich jednostek zawarto w lutym 1981 r. W Stoczni Szczecińskiej powstały 24 jednostki, z czego 8 kadłubów wykonano w Stoczni Gdyńskiej i dostarczono do
Szczecina do wyposażenia. Pozostałe statki zbudowano w Stoczni Gdańskiej.
W swej klasie były to jednostki duże, zaprojektowane do operacji na akwenach o trudnych warunkach pogodowych. "Ich
zadaniem było zaopatrywanie i bieżąca obsługa morskich platform wiertniczych i instalacji eksploatacji podmorskich złóż ropy i gazu, a także akcje przeciwpożarowe i ratownicze". Prototyp oddano do
użytku w 1983 r., a w październiku 1984 r. podpisano kontrakt na budowę zmodernizowanej serii 25 statków B92-II. "Pod względem liczby zamawianych statków jednego typu były to kontrakty unikalne w skali
światowej" w tej klasie.