Armator APL, należący do singapurskiej grupy Neptune Orient Lines (NOL), wprowadził, jako pierwszy, do transportu
morskiego kontenery 53. Są one o 60% pojemniejsze od standardowych 40. Dwa takie kontenery są w stanie pomieścić zawartość trzech 40. Ich wymiary zewnętrzne to: 16,154 x 2,591 x 2,908 m lub:
53 x 86" x 96".
Kontenery 53 nie są niczym nowym; używane są powszechnie w Stanach Zjednoczonych, ale wyłącznie w transporcie lądowym: samochodowym i kolejowym. Dotychczasowa,
mało wytrzymała i sztywna konstrukcja tych wielkich pudeł, nie pozwalała na stosowanie ich w żegludze. Ładunki transportowane lądem trzeba było więc, przed załadowaniem na statek, przepakowywać z
większych pojemników do standardowych.
APL zamówił w Chinach pojemniki o specjalnie wzmocnionej konstrukcji (nazwano je Ocean 53), zdolne wytrzymać warunki podróży morskich. Pierwsze egzemplarze
zostały, 13 listopada ub.r., załadowane na pokład kontenerowca APL Philipines i odbyły swą dziewiczą podróż przez Pacyfik, z chińskiego portu Chiwan, do terminalu Global Gateway South, w Los Angeles. Na
razie, Ocean 53 będą stosowane na szlaku Azja - Ameryka Północna (USA i Kanada), ale ich wprowadzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem kontenerowych hurtowników, którzy "na pniu" wykupują całą
ich produkcję.
Mimo potężnego ciężaru własnego (5470 kg), dają one duże oszczędności na kosztach transportu i manipulacji, przede wszystkim eliminując potrzebę przeładowywania towarów z jednych
kontenerów do innych, na drodze między producentem towarów, np. w Chinach a odbiorcą w USA. Ich stosowanie uczyni portowe kongestie mniej dokuczliwymi, wpłynie także na ograniczenie dowozowego ruchu
lądowego - mniej sztuk do przeładowania i przewiezienia.