Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Ruda i stal w górę

Kurier Szczeciński, 2008-03-27

Stocznie będą musiały kupować o wiele droższą stal. Problem zapowiedział kilka tygodni temu Przemysław Sztuczkowski, właściciel firmy Amber, która negocjuje kupno Stoczni Szczecińskiej Nowej. Blacha zdrożeje, bo doszło do sporu między kopalniami rudy a największym odbiorcą tego surowca - Chinami. - Ogromny popyt ze strony Chin skłonił największych światowych wydobywców rudy w Brazylii i Australii do postawienia wyśrubowanych warunków cenowych sprzedaży surowca w 2008 roku - wyjaśnia Krzysztof Gogol, doradca dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, która zainteresowana jest stawkami przewozowymi za transport rudy. - Brazylijczycy i Australijczycy poszli na całość i zamiast kilkuprocentowej podwyżki, jaka standardowo proponowana była odbiorcom co roku, zażądali od strony chińskiej, by ta płaciła w 2008 roku aż o 60-80 procent więcej - dodaje. W efekcie indeksy określające opłacalność przewozów morskich poszły z początkiem roku ostro w dół. Bowiem Chińczycy odrzucili nowe warunki cenowe. W efekcie zamarł handel między Chinami a dostawcami surowca. W końcu firmy z tego kraju musiały jednak przyjąć twarde warunki. - Od 1 kwietnia zatem największy chiński potentat stalowy, firma Baosteel, będzie płacić za rudę brazylijskiej Companhia Vale do Rio Doce aż o 65 procent więcej niż w ubiegłym roku. Z kolei ruda pochodząca z kopalni w Carajas, odznaczająca się wyższą zawartością metalu, będzie droższa nawet o 71 proc. - wylicza Gogol. Ten sam poziom podwyżek zaakceptowały również główne firmy z Japonii i Korei Płd. Także ArcelorMittal, największy światowy producent stali oraz europejski potentat - Corus przyjęli po negocjacjach podobne warunki. Ceny surowca pochodzącego z rejonu Tubarao wzrosną zatem dla obu tych kompanii o 65 proc, natomiast z rejonu Carajas o 66 proc. Z kolei dla hut 65-procentowa podwyżka cen rudy oznacza konieczność podwyższenia cen gotowych produktów. - Niedawno największy chiński producent stali ogłosił, że w pierwszym kwartale tego roku podniesie je o 10 procent - mówi K. Gogol. Inni nie pozostali w tyle. W Japonii np. podwyżka ma wynieść 200 USD za tonę stali. - Jak wyliczyli brokerzy, każdy wyrost cen stali o 100 USD powoduje odpowiedni ruch w górę kosztów budowy statku typu aframax (tankowiec: 60-80 tys. dwt) aż o 1,6 mln USD.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl