W SZCZECINIE zostanie ulokowane centrum obsługi systemu, który ma usprawnić żeglugę na dolnym odcinku
Odry. Tuż przed świętami rząd przyjął projekt nowelizacji Ustawy o żegludze śródlądowej, w który znalazł się zapis o takim centrum.
Poprawiane prawo pochodzi z grudnia 2000 r. Należy go
znowelizować, gdyż jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, trzeba dostosować krajowe przepisy do unijnych. Istnieje też konieczność rozszerzenia katalogu wykroczeń w żegludze rzecznej.
Resort
poinformował, że w Polsce, tak jak w innych krajach Unii Europejskiej, zostanie uruchomiony specjalny system informacji dla ruchu na śródlądowych drogach wodnych (RIS). „Jego wprowadzenie
poprawi bezpieczeństwo żeglugi oraz podniesie wydajność transportu śródlądowego" - czytamy w komunikacie.
Systemem zostaną objęte drogi położone w dolnym odcinku Odry, łącznie 97,3 km. Dzięki
temu transport śródlądowy będzie mógł uzyskiwać bieżące informacje meteorologiczne, hydrologiczne i administracyjne. System ma ułatwić komunikację np. w sytuacjach awarii i wypadków. Armatorzy barkowi czy
turystyczni mają być także informowani o planach inwestycyjnych na poszczególnych odcinkach rzeki.
Z systemu będzie się można dowiedzieć o opłatach za korzystanie z infrastruktury rzecznej. W
Szczecinie ma powstać całodobowe Centrum RIS, które ma podlegać ministrowi infrastruktury. „Zadaniem Centrum będzie m.in. podejmowanie działań zapewniających użytkownikom RIS dostęp do
elektronicznych map nawigacyjnych oraz udostępnianie organom administracji publicznej i państwom Unii Europejskiej elektronicznych raportów ze statków" - czytamy.
System informacji o ruchu na
Odrze ma kosztować 80 min zł i zostanie uruchomiony w 2013 r. łaś szczecińskie centrum zacznie działać w 2010 r. W tym celu ma być powołany ministerialny pełnomocnik.
Środowisko armatorów śródlądowych
podeszło do tej nowiny z mieszanymi uczuciami. Na forach internetowych padają
opinie, że zamiast wydawać pieniądze na system, lepiej wreszcie przyspieszyć inwestycje hydrotechniczne na Odrze, aby
stała
się żeglowna na całej długości.