Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Łukoil w gdańskim porcie?

Namiary na Morze i Handel, 2008-02-09

W gdańskim Naftoporcie ustały przeładunki rosyjskiej ropy w tranzycie. Od początku roku nie przypłynął po nią żaden tankowiec. Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" nie podpisało bowiem umowy na przesył do portu rosyjskiej ropy, eksportowanej przez Gdańsk. Od 3 lat, PERN jest większościowym udziałowcem spółki Naftoport. Pięcioletnia umowa tej firmy ze spółką J&S Energy, na tranzyt i przeładunek rosyjskiej ropy w gdańskim porcie, wygasła pod koniec ub.r. W grudniu PERN poinformowało, że tzw. kontraktacja usług tranzytowych nastąpi podczas przetargu elektronicznego. Tylko że taki przetarg nie został przeprowadzony. Podobno PERN chciało zmienić umowę, aby ropę do gdańskiego portu mogło przesyłać więcej firm, a nie tylko J&S Energy, który miał pozycję niemalże monopolisty. Stanisław Córa, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, oraz Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i zarazem przewodniczący Rady Nadzorczej ZMPG, skierowali do Ministerstwa Skarbu Państwa pismo, w którym wskazują na zagrożenie dla portu, spowodowane zaniechaniami PERN. Przeładunki paliw płynnych w Gdańsku (w ub.r. było to ponad 11 mln t) stanowią średnio 50% całej masy towarowej obsługiwanej w porcie. Bez przychodów z tej działalności funkcjonowanie ZMPG może być trudne. Krzysztof Zalewski, pełnomocnik zarządu PERN, uspokaja, że trwają już rozmowy z kontrahentami zainteresowanymi tranzytem ropy przez Naftoport. Do uzgodnienia pozostały tylko kwestie handlowe i warunki, na jakich zostanie podpisana kolejna, długoletnia umowa. PERN rozmawia także z rosyjskim koncernem Łukoil, który jest zainteresowany transportem ropy rurociągiem "Przyjaźń" do Gdańska i wysyłaniem jej przez Naftoport do USA. Rosjanie negocjują również z władzami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk budowę bazy przeładunkowej paliw płynnych. Mogłaby ona powstać u nasady falochronu, w pobliżu Naftoportu, na polu refulacyjnym, wypełnianym urobkiem pochodzącym z pogłębiania portu. Przez bazę miałoby przechodzić rocznie ok. 20 mln t ropy i paliw rocznie. Rosyjski koncern miałby przeładowywać w Gdańsku ropę z mniejszych tankowców, pływających w systemie wahadłowym z Primorska czy Kaliningradu, na większe jednostki zmierzające do Rotterdamu i także do USA. Przedstawiciele Łukoil mają przedstawić gotową koncepcję inwestycji oraz biznesplan. Jednakże zbudowanie bazy leżałoby, prawdopodobnie, po stronie władz portu. Rosjanie płaciliby za jej dzierżawę oraz wnosili opłaty przeładunkowe. Umowa w tej sprawie mogłaby zostać podpisana na 20 lat. Według wstępnych szacunków, zysk rosyjskiego koncernu za 2007 r. wyniesie ponad 8 mld USD.
 
(PiF)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl