Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Okrojony tunel

Kurier Szczeciński, 2008-02-07
Nie 85, a tylko 51 procent pieniędzy na budowę stałego połączenia w Świnoujściu pochodzić ma z unijnej dotacji. W nadmorskim mieście fakt ten przez lokalnych polityków komentowany jest bardzo różnie. Jedni twierdzą, że nic istotnego się nie wydarzyło, drudzy widzą w decyzji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego poważne zagrożenie dla wyczekiwanej od dziesiątków lat inwestycji. Budowę tunelu pod Świną obiecał jesienią 2006 roku podczas wizyty w Świnoujściu premier Jarosław Kaczyński. Niedługo potem zapadły pierwsze decyzje. W budżecie państwa przewidziano 2 mln zł na opracowanie studium wykonalności, rolę inwestora wzięła na siebie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaś budowa stałego połączenia została ujęta na liście najważniejszych przedsięwzięć, które Polska w latach 2007-2013 zamierza sfinansować z unijnych dotacji. Właśnie z tego źródła pochodzić miało 85 proc. z blisko 115 mln euro potrzebnych na realizację przedsięwzięcia. Wydaje się jednak, że zmiana rządu świnoujskiej inwestycji nie służy. Na opublikowanej właśnie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zweryfikowanej liście projektów przewidzianych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko udział unijnego zaangażowania stopniał do 51 proc. - W zeszłym roku budowa tunelu znalazła się w wykazie zgłoszonym do Komisji Europejskiej na podstawie uchwały Rady Ministrów. Natomiast teraz nikt nie wie, w oparciu o jakie procedury i w jakim gronie zapadały decyzje, co na liście się ostanie i z jaki udziałem unijnego wsparcia. Gdzieś, przy jakimś zielonym stoliku, podzielono inwestycje na gorsze i lepsze. To nie ma nic wspólnego z demokratycznym państwem prawa - krytykuje świnoujski radny Stanisław Możejko. Zdaniem prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza, obniżenie dotacji nie ma wpływu na losy inwestycji. W porozumieniu, które miasto zawarło z Ministerstwem Transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przewidziane jest bowiem, że stałe połączenie sfinansowane będzie z dotacji unijnej i środków z budżetu państwa. Nie ma natomiast ani słowa o tym, w jakich proporcjach. - Nie jest ważne, skąd dostaniemy pieniądze, ważne, że je dostaniemy - powiedział świnoujski prezydent. Tego spokoju nie podziela Stanisław Możejko i przekonuje, że im większy jest udział Skarbu Państwa w inwestycji, tym mniej jest ona pewna. - Bo budżet państwa jest niestabilny, i w dużym stopniu uzależniony od wszelkiego rodzaju protestów i strajków - uważa radny.
 
(mib)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl