"Bałtyckie autostrady morskie" to seminarium, które odbyło się w połowie grudnia ub. r., w Warszawie. Spotkanie
zostało przygotowane w ramach międzynarodowego projektu BaSIM (Baltic Sea Information Motorways - Autostrady Informacyjne Morza Bałtyckiego). Jego organizatorami były: Ministerstwo Infrastruktury oraz
Instytut Morski w Gdańsku.
Pierwszy referat "Autostrady morskie i porty morskie w sieci TEN-T" wygłosił Tadeusz Górecki z Departamentu Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej. Omówił tło
historyczne tworzenia koncepcji autostrad morskich w ramach korytarzy transportowych Unii Europejskiej. Następnie przedstawił dokumenty wspólnotowe opisujące zasady tworzenia tego typu połączeń w ramach
żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Omówione zostały również grupy zadaniowe, które wypracowują koncepcje stworzenia autostrad morskich w rejonie Morza Bałtyckiego.
Z kolei Adolf Wysocki, prezes
Biura Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu, przedstawił "Znaczenie autostrad morskich w rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu". W swoim referacie zaprezentował obowiązujące w UE definicje MOS
(Motorways of the Sea) oraz ustalone przez Komisję Europejską cele tworzenia MOS. Omówione zostały też dwa podejścia ekspertów unijnych do tworzenia autostrad morskich oraz tendencje rozwoju żeglugi
morskiej bliskiego zasięgu na Bałtyku, w porównaniu z krajami tzw. starej UE. A. Wysocki przedstawił również spodziewane efekty inicjatyw podejmowanych w ramach unijnej koncepcji "from road to sea".
Jak wskazują prognozy, należy się spodziewać dużego wzrostu obrotów towarowych i ruchu pasażerów na Bałtyku.
Natomiast Wojciech Witkowski, prezes firmy Spedcont, zaprezentował "Rolę spedytora w
kreowaniu autostrad morskich" oraz spojrzenie na kwestię tego typu połączeń pod kątem uczestnika łańcucha transportowego.
Marcin Kalinowski z Instytutu Morskiego w Gdańsku podkreślił znaczenie trzech
głównych elementów dla funkcjonowania autostrady informacyjnej: identyfikacja, komunikacja, lokalizacja. W referacie zwrócił uwagę na znaczenie standardów w obrocie portowo-morskim, a szczególnie w
wymianie danych drogą elektroniczną. W chwili obecnej potencjalnie proponowanym standardem dla autostrad morskich mógłby być standard XMLebXML.
W drugiej części seminarium przedstawiono
inicjatywy utworzenia autostrad morskich w Polsce: Gdynia-Karlskrona, Szczecin/Świnoujście - Ystad, Kłajpeda - Świnoujście i Gdańsk - Rotterdam oraz znaczenie gdańskiego Deepwater Container Terminal dla
aktywizacji autostrad na Bałtyku. Danuta Biłat, dyrektor ekonomiczny DCT, przedstawiła prognozy dwóch niezależnych, międzynarodowych instytucji, dotyczące obrotów kontenerowych w Polsce. Marek Wojsławski
z PKP Cargo mówił o znaczeniu kolei dla obsługi autostrad morskich.
W trakcie dyskusji, uczestnicy seminarium uznali m.in., że niezbędne jest stworzenie warunków dla nowych inwestycji sprzyjających
rozwojowi autostrad morskich, za które odpowiedzialny powinien być rząd. Polska ma problemy z przygotowaniem dużych projektów infrastrukturalnych i wykorzystaniem możliwości ich finansowania, niezbędna
jest więc dalsza rozbudowa terminali morskich oraz ich zaplecza drogowo-kolejowego.
Koniecznym jest także systematyczne monitorowanie nowości dotyczących autostrad morskich (komunikaty KE, konferencje,
spotkania) oraz zorganizowanie, w Brukseli, lobbingu polskich projektów infrastrukturalnych, w tym morskich.