Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dobre czasy dla hydrotechniki

Namiary na Morze i Handel, 2008-01-19
Przez cały miniony rok polska gospodarka wykazywała wysoki wzrost, co przekładało się na inwestycje związane z rozbudową infrastruktury. Nie inaczej działo się w gospodarce morskiej, która 2007 rok może uznać za jeden z najlepszych w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat. Do sztandarowych inwestycji należała zakończona w ostatnim kwartale 2007 r. budowa dużego terminalu kontenerowego DCT "w gdańskim Porcie Północnym. Jest to typowa inwestycja green field, budowana od podstaw na pustej plaży. (Jej znaczenie docenimy może dopiero za jakiś czas, kiedy terminal przeładowywać będzie 500 tys. TEU, a więc niemal tyle, ile do niedawna wszystkie morskie terminale kontenerowe). Inwestycja kosztowała 180 mln euro i została sfinansowana przez zagraniczne banki, a głównym wykonawcą było konsorcjum Hochtief Construction AG Infrastructure Polska Sp.j., które uporało się z tą niełatwą realizacją w ciągu niespełna 2 lat. Oczywiście, Hochtief zatrudnił, jako podwykonawców, wiele polskich firm, sam jednak miał na tyle mocną pozycję i bogate doświadczenie, aby podjąć się tej inwestycji. Takie firmy, jak Hochtief, dzięki swojej renomie, doświadczeniu i zapleczu technicznemu są w stanie sprostać trudnym warunkom postawionym w przetargach. Innym firmom zdarzały się jednak przypadki, że warunki te okazały się niemożliwe do spełnienia. Tak stało się m.in. z konsorcjum Wayss & Freytag Ingenieurbau AG - Colcrete von Essen Gmbh & Co KG, poprzednim wykonawcą falochronu głównego w gdyńskim porcie. W rezultacie prace musi teraz dokończyć Hydrobudowa SA. Przed laty ta wielce zasłużona dla naszej gospodarki morskiej firma obecna była na każdej morskiej inwestycji, by wymienić choćby Port Północny, Bazę Kontenerową w Gdyni (obecnie BCT) czy nabrzeża w portach rybackich we Władysławowie, Helu, Darłowie i Kołobrzegu. Obecnie jednak Hydrobudowa, należąca do szwedzkiej grupy NOC, napotyka na rynku robót hydrotechnicznych silną konkurencję ze strony innych dużych i silnych firm o międzynarodowym kapitale. Gdańska spółka nadal jednak zdobywa w przetargach nowe kontrakty, by przypomnieć, że to właśnie ona była głównym wykonawcą Gdynia Container Terminal. Główne inwestycje realizowane obecnie przez Hydrobudowę to modernizacja wejścia do portu gdańskiego, polegająca na poszerzeniu i pogłębieniu toru oraz przebudowie falochronów oraz, trwająca od 2003 r., przebudowa wejścia do portu w Kołobrzegu. Obejmuje ona m.in. budowę nowego 450 m falochronu zachodniego i przedłużenie o 150 m falochronu wschodniego wraz z ostrogami, tłumiącymi falowanie, a także pogłębienie toru wodnego i modernizację nabrzeża przy bosmanacie. Całość ma być gotowa do końca czerwca br. Warto też wspomnieć o trwającej przebudowie przystani rybackiej w Jastarni. Prócz nowego nabrzeża otrzyma ona też zaplecze remontowe wraz z budynkami socjalnymi i warsztatowymi, pochylnią z rampą oraz pomostem pływającym, które będą niezwykle przydatne dla małych jednostek rybackich, bazujących w okolicznych portach i przystaniach. Prace mają być zakończone do maja br. Coraz większa konkurencja na rynku robót hydrotechnicznych sprawiła, że od pewnego czasu, w ramach dywersyfikacji oferty, Hydrobudowa zaczęła się specjalizować w wykonawstwie inwestycji z dziedziny ochrony środowiska. Dziś stanowi ono bardzo istotny segment działalności firmy, stanowiący poważne źródło jej przychodów. Na tego rodzaju zadania Polska wydawać będzie coraz więcej środków, płynących z Unii Europejskiej, ponieważ nasz kraj musi nadrobić dystans, dzielący nas od standardów unijnych w tym zakresie. Powstają nowe oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody, kolektory, rurociągi, składowiska odpadów... Dla dobrego wykonawcy otwierają się szerokie możliwości zdobycia dobrze płatnych kontraktów i zapewnienia pracy na długie lata. W Gdańsku Hydrobudowa wybudowała kolektor odprowadzający do morza zneutralizowane ścieki z oczyszczalni Wschód; w Szczecinie wykonywała podobne zadania, czyli rurociągi dla przyszłej oczyszczalni Pomorzany; modernizowała i rozbudowywała podobne obiekty w Jastrzębiej Górze, Żarnowcu, Śremie i Nowogardzie Bobrzańskim. Obecnie realizuje system kolektorów sanitarnych i deszczowych dla kilku osiedli w Toruniu oraz kanalizację wodno-ściekową dla kilkunastu osiedli położonych w południowej i zachodniej części Gdańska: od Św. Wojciecha, Druni przez Łostowice, Kiełpino do Kokoszek i Osowej. Cały ten pakiet robót zapewni firmie zatrudnienie do końca 2010 r. Trzecim wreszcie filarem Hydrobudowy jest budownictwo przemysłowe, związane m.in. z projektami finansowanymi przez wojsko. Chodzi tu o budowę infrastruktury militarnej i przemysłowej, a więc magazynów paliw i smarów przy lotniskach czy bazach wojskowych. Gdańska firma wykonała też ostatnio remont rurociągu naftowego "Przyjaźń", rozbudowała bazę manipulacyjną PERN, a obecnie buduje m.in. zbiorniki do magazynowania paliw, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w Emilianowie. Kilkanaście lat temu Hydrobudowa podpisała kontrakt na budowę falochronów i oświetlenia nawigacyjnego w trzech libijskich portach: Sirte, Oarabulli i Ras-EI-Tin. Potem kontrakt rozszerzono na budowę niedaleko Sirte portu jachtowego oraz pirsu dla statków pasażerskich i handlowych. Po ponad 10-letniej afrykańskiej przygodzie, zakończonej w 2004 r., gdańska firma skupia się teraz wyłącznie na rynku europejskim, gdzie ryzyko jest dużo mniejsze niż w Libii.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl