W porcie gdyńskim znajduje się jedna z najbardziej wyspecjalizowanych w przeładunkach masowych baz, służąca do
obsługi różnego rodzaju ładunków płynnych. Jest ona zlokalizowana na nabrzeżu Indyjskim. Dysponuje unikatowym parkiem specjalistycznych zbiorników i urządzeń przeładunkowych. Umożliwiają one składowanie
różnego rodzaju substancji płynnych, zarówno neutralnych, jak i niebezpiecznych dla otoczenia: spożywczych, jak oleje roślinne: sojowe, rzepakowe, palmowe oraz melasa, a także chemikaliów i produktów
naftowych: oleje opałowe, napędowe, glikole i inne.
Terminal należy do grupy EDS.F Man, z siedzibą w Londynie, światowego lidera w dziedzinie magazynowania i przeładunku ładunków płynnych - spożywczych
i chemicznych (firma istnieje od 220 lat). Od roku działa również na rynku biopaliw i produktów pokrewnych.
W Gdyni grupa pojawiła się w marcu 1999 r., pod firmą Westway Terminal Poland Sp. z o.o.,
rozpoczynając działalność od eksportu melasy. W następnym roku rozpoczęto budowę bazy. Na terenach przy nabrzeżu Indyjskim powstało 5 zbiorników, o pojemności 5,3, 3,2 i 2,5 tys. m3 (w sumie 10 tys. m3),
izolowanych i podgrzewanych. Podgrzewane są również rurociągi przesyłowe, co umożliwia przeładunek i składowanie substancji gęstych, wymagających wyższych temperatur w czasie transportu i przeładunku, jak
np. melasa. Pozwala to na pracę w każdych warunkach atmosferycznych, np. zimą, gdy w niskich temperaturach niektóre substancje mogą gęstnieć czy krzepnąć.
Terminal wyposażony jest także w
instalacje do podawania gazu obojętnego (w tym przypadku azotu), który służy do wypełniania opróżnianych, bądź nie w pełni załadowanych zbiorników - na statkach, samochodach i wagonach - co ma na celu
zapobieżenie utlenianiu produktów oraz powstawaniu wybuchowych par przeładowywanych substancji, np. produktów petrochemicznych (nazywa się to "blanketingiem"). Firma posiada nie-zbędne przy obsłudze
towarów spożywczych czy niebezpiecznych certyfikaty: GMP 1 3 (HACCP) oraz ISO 9001, ISPS.
Urządzenia terminalu pozwalają również na mieszanie produktów, a odpowiednie stanowiska przeładunkowe
umożliwiają jednoczesną obsługę różnego rodzaju środków transportu: statków (do 30 tys. t nośności), cystern kolejowych i samochodowych - i to w paru relacjach, np. zbiorniki - cysterny, czy też
bezpośrednio, statki - cysterny. Niedawno wybudowana waga samochodowa pozwala na kontrolowanie ciężaru obsługiwanych w terminalu autocystern.
Już w momencie powstawania bazy planowano jej dalszą
rozbudowę, stąd firma zapewniła sobie ze strony portu odpowiednią rezerwę terenu. Początkowo takiej potrzeby nie było, ale ostatnio posiadany park urządzeń okazywał się już zbyt mały. W br. rozpoczęto II
etap inwe-stycji, w wyniku czego liczba zbiorników oraz ich pojemność podwoi się - do ponad 20 tys. m3. Część zbiorników będzie mniejsza od dotychczasowych (2 po 3,5 tys. m3 i 3 po 1,2 tys. m3], ale
dzięki nim, wzrosną możliwości bazy, tak jeśli chodzi o gamę obsługiwanych ładunków, jak i możliwości zaspokajania potrzeb klientów. Powstanie też dodatkowe stanowisko do obsługi statków.
Przewiduje
się, że nowe zbiorniki oddane zostaną do eksploatacji w maju przyszłego roku. Będą one także wyposażone w oddzielną instalację rurociągową oraz pompy pozwalające na przeładunki w relacjach statek-zbiornik
- wagon/autocysterna. Ze względów bezpieczeństwa, zbiorniki będą posadowione w żelbetowej wannie, która zapobiegać ma przedostaniu się składowanych substancji do otoczenia, w przypadku rozszczelnienia
któregoś z nich. (Jest to niezbędne, zwłaszcza gdy w grę wchodzą substancje niebezpieczne).
W przyszłym roku, na terenach dzierżawionych przez Westway ma się rozpocząć kolejny etap rozbudowy
terminalu. W jego efekcie powstać mają kolejne 3 zbiorniki, o podobnym przeznaczeniu, jak te właśnie budowane. W sumie, po zakończeniu ostatniego etapu rozbudowy, terminal będzie mógł składować ok. 40
tys. m3 różnego rodzaju masowych towarów płynnych.