Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

"Płynna" specjalizacja

Namiary na Morze i Handel, 2007-12-31

W porcie gdyńskim znajduje się jedna z najbardziej wyspecjalizowanych w przeładunkach masowych baz, służąca do obsługi różnego rodzaju ładunków płynnych. Jest ona zlokalizowana na nabrzeżu Indyjskim. Dysponuje unikatowym parkiem specjalistycznych zbiorników i urządzeń przeładunkowych. Umożliwiają one składowanie różnego rodzaju substancji płynnych, zarówno neutralnych, jak i niebezpiecznych dla otoczenia: spożywczych, jak oleje roślinne: sojowe, rzepakowe, palmowe oraz melasa, a także chemikaliów i produktów naftowych: oleje opałowe, napędowe, glikole i inne. Terminal należy do grupy EDS.F Man, z siedzibą w Londynie, światowego lidera w dziedzinie magazynowania i przeładunku ładunków płynnych - spożywczych i chemicznych (firma istnieje od 220 lat). Od roku działa również na rynku biopaliw i produktów pokrewnych. W Gdyni grupa pojawiła się w marcu 1999 r., pod firmą Westway Terminal Poland Sp. z o.o., rozpoczynając działalność od eksportu melasy. W następnym roku rozpoczęto budowę bazy. Na terenach przy nabrzeżu Indyjskim powstało 5 zbiorników, o pojemności 5,3, 3,2 i 2,5 tys. m3 (w sumie 10 tys. m3), izolowanych i podgrzewanych. Podgrzewane są również rurociągi przesyłowe, co umożliwia przeładunek i składowanie substancji gęstych, wymagających wyższych temperatur w czasie transportu i przeładunku, jak np. melasa. Pozwala to na pracę w każdych warunkach atmosferycznych, np. zimą, gdy w niskich temperaturach niektóre substancje mogą gęstnieć czy krzepnąć. Terminal wyposażony jest także w instalacje do podawania gazu obojętnego (w tym przypadku azotu), który służy do wypełniania opróżnianych, bądź nie w pełni załadowanych zbiorników - na statkach, samochodach i wagonach - co ma na celu zapobieżenie utlenianiu produktów oraz powstawaniu wybuchowych par przeładowywanych substancji, np. produktów petrochemicznych (nazywa się to "blanketingiem"). Firma posiada nie-zbędne przy obsłudze towarów spożywczych czy niebezpiecznych certyfikaty: GMP 1 3 (HACCP) oraz ISO 9001, ISPS. Urządzenia terminalu pozwalają również na mieszanie produktów, a odpowiednie stanowiska przeładunkowe umożliwiają jednoczesną obsługę różnego rodzaju środków transportu: statków (do 30 tys. t nośności), cystern kolejowych i samochodowych - i to w paru relacjach, np. zbiorniki - cysterny, czy też bezpośrednio, statki - cysterny. Niedawno wybudowana waga samochodowa pozwala na kontrolowanie ciężaru obsługiwanych w terminalu autocystern. Już w momencie powstawania bazy planowano jej dalszą rozbudowę, stąd firma zapewniła sobie ze strony portu odpowiednią rezerwę terenu. Początkowo takiej potrzeby nie było, ale ostatnio posiadany park urządzeń okazywał się już zbyt mały. W br. rozpoczęto II etap inwe-stycji, w wyniku czego liczba zbiorników oraz ich pojemność podwoi się - do ponad 20 tys. m3. Część zbiorników będzie mniejsza od dotychczasowych (2 po 3,5 tys. m3 i 3 po 1,2 tys. m3], ale dzięki nim, wzrosną możliwości bazy, tak jeśli chodzi o gamę obsługiwanych ładunków, jak i możliwości zaspokajania potrzeb klientów. Powstanie też dodatkowe stanowisko do obsługi statków. Przewiduje się, że nowe zbiorniki oddane zostaną do eksploatacji w maju przyszłego roku. Będą one także wyposażone w oddzielną instalację rurociągową oraz pompy pozwalające na przeładunki w relacjach statek-zbiornik - wagon/autocysterna. Ze względów bezpieczeństwa, zbiorniki będą posadowione w żelbetowej wannie, która zapobiegać ma przedostaniu się składowanych substancji do otoczenia, w przypadku rozszczelnienia któregoś z nich. (Jest to niezbędne, zwłaszcza gdy w grę wchodzą substancje niebezpieczne). W przyszłym roku, na terenach dzierżawionych przez Westway ma się rozpocząć kolejny etap rozbudowy terminalu. W jego efekcie powstać mają kolejne 3 zbiorniki, o podobnym przeznaczeniu, jak te właśnie budowane. W sumie, po zakończeniu ostatniego etapu rozbudowy, terminal będzie mógł składować ok. 40 tys. m3 różnego rodzaju masowych towarów płynnych.
 
(Bom)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl