Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Bezpieczniejszy Bałtyk

Namiary na Morze i Handel, 2007-12-20
Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) obradował w Kopenhadze (3-12 października br.), na swojej dorocznej sesji. Udział w niej wzięły delegacje 156 państw oraz BO organizacji rządowych i pozarządowych. MSC to jeden z czterech stałych komitetów, działających w ramach IMO. Wśród 23 tematów omawianych na forum komitetu były m.in. kwestie związane z ochroną bezpieczeństwa na morzu (walka z terroryzmem, piractwo oraz zwalczanie przemytu narkotyków). Bardzo ważne były także kwestie stateczności i niezatapialności jednostek, w świetle statystyki katastrof morskich. - IMO dużą wagę przywiązuje do bezpieczeństwa masowców. Ich zachowanie się na fali jest obecnie przedmiotem poważnych badań IMO, ponieważ w latach 199O-2OOO zatonęło ponad 141 jednostek typu bulk carrier- powiedział Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, który uczestniczył w obradach. Dlatego na sesji MSC podjęto decyzje o opracowaniu nowych standardów konstrukcyjnych, mających na celu bezpieczną eksploatację masowców. Doskonalony jest również system dalekiego zasięgu identyfikacji i śledzenia statków, tzw. Long Range Identification and Tracking (LRIT). Międzynarodowa Organizacja Morska zmierza do ustanowienia światowego systemu śledzenia jednostek, na wzór INMARSAT i GMDSS, które służą do łączności w przypadkach zagrożenia życia ludzkiego. LRIT miałby tu być podstawowym systemem pomocnym w zwalczaniu terroryzmu i wszczynaniu alarmu, w przypadkach zaatakowania statku; pozwalałby na szybkie uruchomienie odpowiednich sił i środków. Podczas sesji uzgodniono, że wszyscy sygnatariusze konwencji SOLAS będą się dzielić informacjami, otrzymywanymi za pośrednictwem systemu LRIT, który od początku był projektowany jako dostępny dla wszystkich państw, "na zasadzie niedyskryminacji, równości oraz adekwatnego finansowania". Ma to wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa na morzu i bardziej skuteczne poszukiwania, w przypadku prowadzenia akcji ratowniczych. Postanowiono też, że specjalna grupa, pod przewodnictwem Wielkiej Brytanii, kontynuować będzie prace związane z prewencyjną ochroną statków, których dotychczas nie obejmowała konwencja SOLAS i kodeks ISPS. Są to 4 kategorie: komercyjne statki niezajmujące się przewozem pasażerów, statki pasażerskie, rybackie i łodzie rekreacyjne. W efekcie, mają być opracowane wytyczne, zawierające listę podstawowych i dodatkowych środków ochrony wymienionych jednostek. Nabiorą one jednak charakteru dobrowolnego, a ich zastosowanie będzie uzależnione od przeprowadzenia przez każde państwo członkowskie własnej oceny ryzyka. Warto jeszcze wspomnieć, że MSC przyjął rezolucję w sprawie wykorzystania LRIT również dla ochrony środowiska morskiego. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi, opracowany w Urzędzie Morskim w Gdyni polski System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi (SWIBŻ), służący do monitorowania ruchu statków oraz przekazywania informacji, a działający w oparciu o mapę elektroniczną oraz systemy VTS i automatycznej identyfikacji (AIS). Jak stwierdziła Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) w Lizbonie, polski system jest rozwiązaniem innowacyjnym i jednym z najbardziej zaawansowanych wśród stosowanych obecnie w krajach Wspólnoty. EMSA jest bardzo zainteresowana wykorzystaniem SWIBŻ do opracowania ogólnoeuropejskiego systemu bezpieczeństwa Safe Sea Net, który ma raportować o położeniu i sytuacji statków na morzu, o rodzajach i typach jednostek oraz przewożonych przez nie ładunkach, a tym samym - o wynikających z tego zagrożeniach dla środowiska. Tą samą drogą podnoszony będzie również alert w przypadku ataku terrorystycznego. - Poprzez naszą niedawną prezentację w Lizbonie, system SWIBŻ i jego możliwości zostały zauważone. Cały czas go rozwijamy i udoskonalamy. Chcemy, by służył także do tzw. mapowania linii brzegowej, czyli tej działalności, za którą odpowiada Urząd Morski -wskazuje dyrektor Królikowski. Dzięki systemowi SWIBŻ, możemy na Bałtyku czuć się bardziej bezpieczni. Przekazuje on informacje w trybie natychmiastowym, więc wszystkie zainteresowane służby bezzwłocznie powinny podjąć stosowne działania dla zażegnania kryzysu, jak choćby w przypadku katastrofalnego rozlewu olejowego, gdzie czas odgrywa zasadniczą rolę. Swojej wartości, w sposób praktyczny, system dowiódł w czasie międzynarodowych ćwiczeń "Balex", służących doskonaleniu metod zwalczania niebezpiecznych rozlewów na Bałtyku. Na początku października, na południowo-wschodnim Bałtyku, odbyły się kolejne, 3-dniowe ćwiczenia, "CEPCO South 2007", podczas których ekipy lotnicze 5 krajów śledziły stan powierzchni morza, monitorując ewentualne zrzuty zanieczyszczeń ze statków i doskonaląc współpracę. Podobnie pozytywnie wypadły testy podczas ćwiczeń antyterrorystycznych, przeprowadzonych niedawno na Zatoce Gdańskiej.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl