Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Podwyżka za dolara

Kurier Szczeciński, 0000-00-00
Niedawno marynarze z PŻM dostali podwyżki. Realnie jednak będzie to tylko wyrównanie w związku ze spadającym kursem dolara. Bo właśnie w tej walucie załogi masowców i siarkowców otrzymują pensje. Od 1 października szczeciński armator postanowił podnieść swoim pracownikom morskim zarobki o 20 procent. Nie było innego wyboru, gdyż w tym roku dolar stracił na wartości prawie 14 procent. W efekcie za pensje marynarze mogą więc kupić mniej złotówek. Wcześniej wielkości, o które powinny być podwyższone wynagrodzenia w światowej żegludze, ustaliła Międzynarodowa Federacja Transportowców na corocznym spotkaniu ze związkami armatorów. - W tym roku ustalono, że wzrosną one o 8 procent w ciągu dwóch lat - mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PZM ds. mediów. W samej PŻM ostatnia podwyżka to nie wszystko. Od początku przyszłego roku o 5 procent wzrośnie fundusz płac marynarzy. - Nie będzie to jednak automatyczny wzrost dla wszystkich, lecz pieniądze te zostaną przeznaczone m.in. na dodatkowe gratyfikacje dla stanowisk, które na statku są szczególnie potrzebne - wyjaśnia Gogol. A poszukiwani w PZM są np. czwarci mechanicy, których brakuje i z konieczności zdarza się, że ich obowiązki przejmują pozostali oficerowie z maszyny, za dodatkowym wynagrodzeniem. W chwili obecnej marynarze szczecińskiej kompanii żeglugowej dostają dodatkowo w czasie rejsu 100 USD na ZUS. - W roku przyszłym, w związku z tym, że w kraju wzrosła minimalna płaca, a z nią składka na ZUS, pracownicy morscy będą otrzymywać 120 USD, ale również i za miesiące, gdy pozostają napadzie - informuje doradca dyrektora. - Jeśli chodzi o zarobki, to PŻM płaci zdecydowanie najlepiej ze wszystkich krajowych armatorów - uważa Gogol. - Na przykład w czasie rejsu podstawowa pensja starszego marynarza wynosiła przed podwyżką około 1500 dola-rów. Teraz należy do niej doliczyć 20 procent. Natomiast kapitan zarabia po podwyżce około 6 tysięcy dolarów. W Polskiej Żegludze Morskiej marynarz przebywa średnio w morzu około ośmiu miesięcy w roku. Resztę na lądzie, ale wtedy nie dostaje pensji.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl