Na trasę Świnoujście -Trelleborg wszedł szósty prom zarządzany przez Unity Line, spółkę należącą do Polskiej Żeglugi
Morskiej. Jest nim Wolin. Uroczysty chrzest jednostki odbył się w samo południe, 8 października, przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. 11 października prom rozpoczął regularne rejsy. Dowodzi nim kpt. ż.w.
Sławomir Klimowicz.
Wolin jest promem przystosowanym do przewozu samochodów i pociągów towarowych. Posiada 3 pokłady ładunkowe, o łącznej linii ładunkowej wynoszącej blisko 1900 m. Pokład kolejowy ma
715 m torów. Statek ma 188,9 m długości i 23,1 m szerokości. Jednorazowo może przewieźć 85-90 zestawów ciężarowych, 50 samochodów osobowych oraz 370 pasażerów i kierowców. Do ich dyspozycji jest 70 kabin
z 240 miejscami do spania, kafeteria, bar, sklep, kasyno i trzy sauny. Pływa ze średnią prędkością 18 w, co oznacza, że na dotarcie do Trelleborga potrzebuje ok. 8 godz.
Obecnie, decyzją operatora,
Wolin wykorzystywany jest do przewozu samochodów ciężarowych i pasażerów zmotoryzowanych. Przewóz wagonów kolejowych przewidziany jest w późniejszym terminie, gdy stworzone zostaną odpowiednie połączenia
między Skandynawią a kontynentalną Europą.
Wcześniej prom pływał w serwisie Tal-link, jako Sky Wind, między Sztokholmem i Turku. Zbudowany został 21 lat temu, w stoczni Mos Rosenberg, w Szwecji, jako
jednostka przystosowana do pływania na obszarach zalodzonych. Pierwotnie posiadał też rampę dziobową, którą zlikwidował poprzedni właściciel. W 2002 r. prom przeszedł gruntowny remont w Gdańskiej Stoczni
"Remontowa". Przed wprowadzeniem do eksploatacji, w barwach Unity Line, Wolin został dodatkowo zmodernizowany, m.in. rampy zostały przystosowane do na-brzeży w Trelleborgu i Świnoujściu, a część
pasażerska i ładunkowa zostały odświeżone.
- To dość nietypowy prom - mówi Bernard Kowalczyk, superintendent Unity Linę, któremu podlegają promy pływające do Trelleborga. - Był budowany w czasach, gdy
nie liczono się tak z kosztami, dzięki temu jego 4 silniki i inne zespoły urządzeń posiadają odrębne pomieszczenia. Każdy z silników - osobne. Są usytuowane po obu stronach długiego korytarza, który
"maszynownia" nazwała mianem najdłuższej ulicy w Szczecinie - al. Wojska Polskiego.
Zupełnie nowym urządzeniem na promie, które zamontowano podczas remontu, jest oczyszczalnia ścieków, niemieckiego
producenta Hamann AG, ze zbiornikiem o objętości 140 m3. Pozwala to zwracać ścieki o parametrach czystości wyższych niż wody Bałtyku.
Wiele wskazuje, że promów na trasach między Polską a Skandynawią
będzie więcej. PŻM poszukuje już na rynku wtórnym jednostki pasażersko-samochodowej, zbliżonej parametrami do Polonii. Zamówiła też dwa promy w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Pierwszy z nich będzie gotowy
za 3 lata.