Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Perły z pochylni

Kurier Szczeciński, 2007-10-31
Stocznia Szczecińska i jej następczyni SS Nowa mają znakomitych projektantów. Tylko w tym tysiącleciu przynieśli naszym pochylniom kilka prestiżowych wyróżnień brytyjskiej RINA. Po 2000 roku w Szczecinie zaprojektowano zbudowano cztery Znaczące Statki Roku. Prom i kontenerowiec W 2001 roku prom samo: chodowy "Golfo dei Coralli" uznany został przez brytyjską Royal Institution of Naval Ar chitects (RINA - Królewskie Stowarzyszenia Projektantów Okrętowych) za Znaczący Statek Roku. Pierwotnie dwa statki z serii B591: "Golfo dei Coralli" i siostrzany "Golfo dei Delfini" zamówił wioski armator Budowa pierwszego uległa jednak opóźnieniu, co dołożyło się do problemów Stoczni Szczecińskiej (upadła w 2002 r.), bo Włosi zrezygnowali z zamówienia. Promy wypatrzyli Duńczycy z kompanii promowej DFDS. Oba wkrótce zmieniły nazwy na "Dana Gloria" i "Dana Sirena". Promy posiadają pokłady samochodowe o łącznej długości po ponad 2,5 kilometra i może się zmieścić na nich po 166 ciężarówek Mogą również zabrać po 269 kontenerów. Głównym projektantem statków jest Piotr Żelazek. W 2001 r. za Znaczący Statek Brytyjczycy uznali także kontenerowiec B178-I. Jego głównym projektantem jest Jacek Łożyński. Nośność tego statku to 41850 DWT, na pokład może on zabrać 3091 kontenerów 20-stopowych. Jednostka ma 220 m długości. Chemikaliowiec Pierwszym był w 2003 roku zbiornikowiec "Bow Sun", który zapoczątkował serię ośmiu siostrzanych statków. Jako Significant Ships of the Year RINA wyróżniła go w 2003 roku. "Bow Sun" to statek niezwykły z wielu powodów. Pierwszym; jest to, że przyczynił się (podobnie jak ro-pax) do... kłopotów i upadku Stoczni Szczecińskiej. Przypomnijmy, że zbiorniki z technologicznie nowej, kwasoodpornej blachy duplex przerosły z początku możliwości stoczniowych spawaczy. Ostatecznie jednak powstał największy na świecie chemikaliowiec. Jego głównym projektantem jest Krzysztof Kapuścik Statek służy do przewozu chemikaliów, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, kwasów oraz olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych oraz melas. Kilkadziesiąt zbiorników ma łącznie ponad 52 tys. m sześć. pojemności. Statek mierzy prawie 183 m długości, ma 39,9 tys. DWT nośności. W Szczecinie serię B588 zamówił norweski Odfjell ASA Papierowiec Te jednostki mają ciekawą sylwetkę, a prototypowy "Suomigracht" otrzymał tytuł Znaczącego Statku w 2004 r. Frachtowce tej serii to jednostki wielozadaniowe do przewozu delikatnych ładunków, m.in. papieru. Zamówił je w Szczecinie holenderski armator Spliethoff. Papierówce zaprojektował Stanisław Domagałło. Ich konstrukcja umożliwia żeglugę w najtrudniejszych warunkach lodowych. Posiadają składane międzypokłady, dzięki czemu mogą jednocześnie przewozić różne ładunki: kontenery, bele papieru, pakiety drewna, drobnicę, a także ładunki wielkogabarytowe. Con- ro "Timca" ze Stoczni Szczecińskiej Nowej została za-uważona za granicą i stała się jednym ze "znaczących" statków w 2006 roku. "Timca" to pierwszy z serii statek typu con-ro wybudowany dla holenderskiego armatora Spliethoff. Jego głównym projektantem jest inż. Marek Nowak. Con-ro oznacza dwa w jednym - kontenerowiec i rorowiec, czyli jednostkę, którą można załadowywać pionowo oraz poziomo (kołowo). Może ona przewozić kontenery, a także pojazdy. Na rufie statku zastosowano skomplikowany system prowadnic, umożliwiający wprowadzanie w nie kontenerów, można też te prowadnice zsunąć w jeden koniec, pozwalając tym samym na przewóz pojazdów. Prototypowy B201 nafaszerowany jest urządzeniami, które zwiększają manewrowość i zwrotność. Ma 205 m długości, 17,7 tys. ton nośności i może pływać w lodach.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl