Stocznia Szczecińska i jej następczyni SS Nowa mają znakomitych projektantów. Tylko w tym tysiącleciu przynieśli naszym
pochylniom kilka prestiżowych wyróżnień brytyjskiej RINA. Po 2000 roku w Szczecinie zaprojektowano zbudowano cztery Znaczące Statki Roku.
Prom i kontenerowiec
W 2001 roku prom samo:
chodowy "Golfo dei Coralli" uznany został przez brytyjską Royal Institution of Naval Ar
chitects (RINA - Królewskie Stowarzyszenia Projektantów Okrętowych) za Znaczący Statek Roku.
Pierwotnie
dwa statki z serii B591: "Golfo dei Coralli" i siostrzany "Golfo dei Delfini" zamówił wioski armator Budowa pierwszego uległa jednak opóźnieniu, co dołożyło się do problemów Stoczni Szczecińskiej
(upadła w 2002 r.), bo Włosi zrezygnowali z zamówienia. Promy wypatrzyli Duńczycy z kompanii promowej DFDS. Oba wkrótce zmieniły nazwy na "Dana Gloria" i "Dana Sirena".
Promy posiadają pokłady
samochodowe o łącznej długości po ponad 2,5 kilometra i może się zmieścić na nich po 166 ciężarówek Mogą również zabrać po 269 kontenerów. Głównym projektantem statków jest Piotr Żelazek.
W 2001 r. za
Znaczący Statek Brytyjczycy uznali także kontenerowiec B178-I. Jego głównym projektantem jest Jacek Łożyński. Nośność tego statku to 41850 DWT, na pokład może on zabrać 3091 kontenerów 20-stopowych.
Jednostka ma 220 m długości.
Chemikaliowiec
Pierwszym był w 2003 roku zbiornikowiec "Bow Sun", który zapoczątkował serię ośmiu siostrzanych statków. Jako Significant Ships of the Year
RINA wyróżniła go w 2003 roku.
"Bow Sun" to statek niezwykły z wielu powodów. Pierwszym; jest to, że przyczynił się (podobnie jak ro-pax) do... kłopotów i upadku Stoczni Szczecińskiej.
Przypomnijmy, że zbiorniki z technologicznie nowej, kwasoodpornej blachy duplex przerosły z początku możliwości stoczniowych spawaczy. Ostatecznie jednak powstał największy na świecie chemikaliowiec. Jego
głównym projektantem jest Krzysztof Kapuścik
Statek służy do przewozu chemikaliów, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, kwasów oraz olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych oraz melas.
Kilkadziesiąt zbiorników ma łącznie ponad 52 tys. m sześć. pojemności. Statek mierzy prawie 183 m długości, ma 39,9 tys. DWT nośności. W Szczecinie serię B588 zamówił norweski Odfjell ASA
Papierowiec
Te jednostki mają ciekawą sylwetkę, a prototypowy "Suomigracht" otrzymał tytuł Znaczącego Statku w 2004 r. Frachtowce tej serii to jednostki wielozadaniowe do przewozu
delikatnych ładunków, m.in. papieru. Zamówił je w Szczecinie holenderski armator Spliethoff.
Papierówce zaprojektował Stanisław Domagałło. Ich konstrukcja umożliwia żeglugę w najtrudniejszych warunkach
lodowych. Posiadają składane międzypokłady, dzięki czemu mogą jednocześnie przewozić różne ładunki: kontenery, bele papieru, pakiety drewna, drobnicę, a także ładunki wielkogabarytowe.
Con-
ro
"Timca" ze Stoczni Szczecińskiej Nowej została za-uważona za granicą i stała się jednym ze "znaczących" statków w 2006 roku.
"Timca" to pierwszy z serii statek typu con-ro
wybudowany dla holenderskiego armatora Spliethoff. Jego głównym projektantem jest inż. Marek Nowak. Con-ro oznacza dwa w jednym - kontenerowiec i rorowiec, czyli jednostkę, którą można załadowywać pionowo
oraz poziomo (kołowo). Może ona przewozić kontenery, a także pojazdy.
Na rufie statku zastosowano skomplikowany system prowadnic, umożliwiający wprowadzanie w nie kontenerów, można też te prowadnice
zsunąć w jeden koniec, pozwalając tym samym na przewóz pojazdów.
Prototypowy B201 nafaszerowany jest urządzeniami, które zwiększają manewrowość i zwrotność. Ma 205 m długości, 17,7 tys. ton nośności i
może pływać w lodach.