W dniach 20-21 września br. w gościnnych pokojach hotelu Wolne Miasto w Gdańsku odbyło się seminarium
morskie narodowych stowarzyszeń armatorów państw regionu Bałtyku. Gospodarzem seminarium, które odbyło się pod patronatem honorowym ministra gospodarki morskiej, był Związek Armatorów Polskich, a obradom
przewodniczył prezes ZAP Paweł Szynkaruk, na co dzień sprawujący funkcję dyrektora naczelnego PŻM.
Seminarium było kontynuacją wcześniejszego, dwustronnego spotkania w Kopenhadze w dniu 31 maja br.,
gdzie również zrodził się zamysł rozszerzenia formuły spotkań o pozostałych partnerów z krajów nadbałtyckich, w tym: Estonii, Łotwy i Litwy. Gościem seminarium był wiceminister gospodarki morskiej Piotr
Zalewski. W swoim wystąpieniu podkreślił, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej aktywnie dąży do zakończenia, trwających od wielu miesięcy, prac nad pakietem ustaw, związanych z zachęceniem armatorów do
rejestrowania statków pod biało-czerwoną. 12 września 2007 Komisja Europejska poinformowała oficjalnie Polskę o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w związku ze swoimi wątpliwościami dotyczącymi
rozbieżności między naszą ustawą o podatku tonażowym a innymi systemami takiego opodatkowania w pozostałych krajach Unii Europejskiej. System podatku tonażowego stanowi dozwoloną w UE formę pomocy
publicznej, ale musi być ona zgodna z wytycznymi UE. Już w lutym 2006 Polska notyfikowała UE o wprowadzaniu tej ustawy, przekazując jej pełny projekt.
Od tego czasu Komisja Europejska wysłała do nas
pisma z czterema zapytaniami, na które Polska udzieliła obszernych wyjaśnień. Jednak KE zdecydowała się na rozpoczęcie procedury, w ramach której do polskich przepisów o podatku tonażowym będą mogły
odnieść się wszystkie kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego (25 krajów UE plus Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu - EFTA).
Do 13 października KE oczekuje ze strony krajów EOG uwag - jeśli
zostaną zgłoszone, ustawa powróci do Polski w celu naniesienia sugerowanych poprawek. Na wspomnianym seminarium przedstawiciele zrzeszeń armatorów z wszystkich krajów nadbałtyckich UE mogli przedstawić
oceny swoich rozwiązań prawnych wspierających narodowe bandery. Były też omawiane wątpliwości zgłaszane przez UE w stosunku do polskiego systemu. W swoim wystąpieniu Piotr Zalewski zasygnalizował potrzebę
korzystania przez polskich armatorów z doświadczeń i wiedzy ich kolegów z innych krajów UE. Podkreślał też iż należy maksymalnie przyspieszyć powstawanie ustawy, tak by mogła ona wejść w życie już od
stycznia 2008 r.