Dziennikarze zajmujący się problematyką gospodarki morskiej byli gośćmi portu morskiego w Gdyni, który w tym
roku obchodzi swoje 85-lecie. Spotkanie w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia było okazją do prezentacji strategii rozwoju do roku 2015.
Strategia rozwoju portu, zaliczanego dziś do najbardziej
rozwijających się portów na Bałtyku, oprócz działań marketingowych i zdobywania nowych kontrahentów koncentruje się głównie na projektach inwestycyjnych. Warto dodać, że do działań inwestycyjnych, oprócz
samego zarządu i miasta włączyły się też terminale i inwestorzy zagraniczni. Program inwestycyjny zawiera siedem projektów na łączną sumę prawie 510 mln zł. Taką ilością pieniędzy na rozwój port gdyński w
swojej historii nigdy jeszcze nie dysponował.
Port Gdynia obecnie jest nowoczesnym portem uniwersalnym. Przeładowuje towary masowe, zboża, pasze, paliwa i drobnicę konwencjonalną. Specjalnością
gdyńskiego portu są ładunki skonteneryzowane. Gdynia jest bowiem obecnie największym portem kontenerowym na południowym Bałtyku o potencjalnej zdolności przeładunkowej 1,2 mln TEU. Terminal promowy
obsługuje połączenia między Gdynią i Karlskroną z odejściami trzech statków w ciągu doby. Regularne połączenia liniowe łączą Gdynię ze Skandynawią, Wielką Brytanią, portami Morza Śródziemnego, Ameryki
Północnej i Południowej.
- Obecny 2007 r. będzie najlepszym pod względem wyników w historii portu Gdynia - zapowiedział Przemysław Marchlewicz (na zdjęciu), prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
SA, na sesji Klubu Publicystów Morskich. Obrót kontenerowy przekroczy pół miliona TEU, a całkowity obrót ładunkowy 16 mln ton. Dynamika wzrostu przeładunków w ostatnich latach wynosi kilkanaście procent
rocznie, od ok. 8,6 mln ton w 2000 r. do ponad 14 mln t w 2006 r. Gdyński port jest najszybciej rozwijającym się polskim portem i prawdopodobnie jeszcze w br. pod względem wielkości przeładunków wyprzedzi
zespół portowy Szczecin - Świnoujście.
Na obszarze 492,7 ha portu handlowego działają różne podmioty gospodarcze: operatorzy przeładunkowi, stocznie produkcyjne i remontowe, usługodawcy
transportowi i turystyczni. Działalność przeładunkową realizują spółki eksploatacyjne. Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. prowadzi przeładunki, składowanie, sortowanie i big-bagowanie ładunków
masowych, głównie węgla, koksu, kruszywa, zboża, pasz i innych masowych suchych i płynnych. Terminal Bałtyckiej Bazy Masowej obsługuje eksport polskich produktów chemicznych przede wszystkim nawozów
sztucznych. Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia sp. z o.o. zajmuje się drobnicą konwencjonalną: wyroby stalowe, bloki granitowe, ładunki ponadgabarytowe, kontenery i owoce południowe, zarówno w
technologii lo-lo, jak i ro-ro. Bałtycki Terminal Zbożowy sp. z o.o. jest najnowocześniejszym w Polsce terminalem do obsługi transportu zbóż. Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. z kolei to najstarszy
i największy polski terminal kontenerowy.
Gdynia Container Terminal SA jest nową inwestycją światowego potentata operatorów terminali kontenerowych Hutchison Port Holdings w całości przez niego
sfinansowany. Obsługuje połączenia feederowe z portami bazowymi zachodniej Europy.
- O pozycji portu decyduje nie globalna wielkość przeładunków, lecz ich struktura, nowoczesne technologie,
infrastruktura portowa i dostępność do portu - twierdzi Janusz Jarosiński, wiceprezes ZMPG SA. Pozycja Gdyni jest nie tylko silna w tym momencie, ale będzie się utrzymywać w przyszłości. Strategię Rozwoju
Portu do 2015 r. opracowaliśmy na bazie kształtujących się w ostatnim okresie zmian rynkowych. Kładzie ona szczególny nacisk na kontenery, ro-ro i promy, przeżywające najbardziej dynamiczny rozwój.
Program inwestycyjny portu na najbliższe lata obejmuje siedem projektów o nakładach 510 mln. W jego ramach będą pogłębione do 13,5 m kanały i baseny portowe, budowa terminalu promowego na nabrzeżach
Fińskim i Polskim, centrum logistycznego oraz inwestycje drogowe. Projektowany terminal promowy jest częścią VI Korytarza, Transportowego TEN-T od Skandynawii przez Polskę, Czechy, Węgry na Bałkany. Jego
obszar będzie 4-krotnie większy od obecnego. Rozbudowany i zmodernizowany zostanie terminal ro-ro, wybudowany w 2001 r. Na 30 ha powierzchni powstanie Centrum Logistyczno-Dystrybucyjne. Budowana Trasa
Kwiatkowskiego zapewni sprawne połączenie terminali kontenerowych, promowego oraz centrum logistycznego z drogami krajowymi. Prowadzona teraz rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego usprawni komunikację z
terminalami: drobnicowym, kontenerowym, ro-ro i masowymi. Za kilka lat, po wykonaniu tych inwestycji, zmieni się oblicze portu. Port będzie bardzo nowoczesny. Patrząc od strony zachodniej - Basen VIII -
będzie typowo kontenerowym, z działalnością konkurujących operatorów, Basen V - typowy ro-ro, Basen IV - z jednej strony nowoczesny terminal zbożowy, obok terminal Westwaya, z drugiej zaś zbudowany na
miarę XXI w. terminal promowy. Basen III typowy dla ładunków masowych zostanie wyposażony w technologie zamknięte, przyjazne środowisku naturalnemu. Inwestując w rozwój infrastruktury, budujemy podstawy
dla rozwoju portowego biznesu w najbliższym horyzoncie czasowym - twierdzi Janusz Jarosiński - i port, i wszystkie firmy, które w naszym obszarze działają, osiągną określone korzyści. Port nie buduje
niczego dla siebie, ale po to, aby wszyscy uczestnicy portowego biznesu mogli z tego korzystać. Najnowocześniejszy i najbardziej rozwijający się obecnie port polski, wdraża największy od lat program
inwestycyjny, co w połączeniu z inwestycjami komunikacyjnymi w skali regionu, jak i wewnątrz portu znacząco wzmocni pozycje Portu Gdynia na gospodarczej mapie Europy, czego gorąco życzymy całej załodze i
zarządowi z okazji jubileuszu 85-lecia.
------------------
85 lat
Ustawą Sejmu RP podjętą 23 września 1922 r. o budowie portu morskiego uznaje się, za formalny początek Portu Gdynia. Jednakże
prace związane z jego powstaniem zaczęły się znacznie wcześniej. Zainicjował je wiceadmirał Kazimierz Porębski, zlecając inż. Tadeuszowi Wendzie wybranie lokalizacji przyszłego portu oraz wykonanie
projektu. On też został naczelnikiem budowy portu.
Ówczesny minister przemysłu i handlu Eugeniusz Kwiatkowski podniósł ślimaczącą się wówczas budowę, do rangi inwestycji narodowej i spowodował, że w
ciągu dwóch lat sześciokrotnie zwiększyły się fundusze na budowę portu. Dzięki jego działaniom Gdynia szybko stała się jednym z największych i najnowocześniejszych portów na Bałtyku.
Ogromne straty
poniósł port i miasto w czasie II wojny światowej. Do przywracania portu do życia powołano Główny Urząd Morski i Biuro Odbudowy Portów. Po rozminowaniu i odblokowaniu portu w lipcu 1945 r. z Gdyni
wyruszył pierwszy statek. Odbudowa nabrzeży i falochronów po zniszczeniach wojennych trwała przez kolejne lata, aż do 1964 r. Dopiero w 1965 r. gdyński port osiągnął poziom wielkości przeładunków sprzed
wojny. W 1989 r. po przekształceniu w spółkę akcyjną Skarbu Państwa, rozpoczął się proces restrukturyzacji w porcie. Obecnie Port Gdynia jest ponownie najnowocześniejszym i najdynamiczniej rozwijającym
się polskim portem morskim.