Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W Gdańsku się nie poddają

Kurier Szczeciński, 2007-10-01
Mimo że ruszyły procedury inwestycyjne związane z budową gazoportu w Świnoujściu, lobby gdańskie nie poddaje się i twierdzi, że ma tańszy projekt terminalu. Po wyborach będzie jeszcze można próbować zmienić lokalizację - uważa jeden z opozycyjnych polityków. Inwestor ripostuje, że wyliczenia kosztów w Trójmieście są zafałszowane. Przypomnijmy, że w równo-rzędnej walce na argumenty, merytoryczne Gdańsk przegrał ze Świnoujściem w staraniach o lokalizację na swoim terenie terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Ostatecznie okazało się, że w tamtejszym porcie problemem dla inwestora może np. okazać się sytuacja prawna części zaproponowanych terenów. Na podstawie studium wykonalności gazoportu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowało się na Świnoujście. Okazuje się jednak, że gdańskie lobby portowe wciąż nie może się z tym pogodzić. Przedstawiło więc nową koncepcję, która - jak twierdzi - jest dwa razy tańsza od świnoujskiej. Jest to terminal pływający Jak poinformował "Gazetę Wyborczą" anonimowy informator, obiekt miałby powstać na przedłużeniu pirsu naftowego w Porcie Północnym. W Stoczni "Gdynia" zostałaby zbudowana specjalna barka, na której zamontowane byłyby instalacje do przeładunku skroplonego gazu. Gaz popłynąłby z tej barki do podziemnych zbiorników w Mechelinkach koło Gdyni. Zdaniem gdańszczan, "największym atutem" są niskie koszty, bo cały projekt to wydatek rzędu 700 mln zł. Anna Zielińska-Głębocka, posłanka z opozycyjnej PO, powiedziała, że jeśli po wyborach jej partia przejmie władzę, to postara się zmienić decyzję o lokalizacji. Ale Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, uspokaja: - Lokalizacja w Świnoujściu została zatwierdzona ostatecznie przez zarząd PGNiG 15 grudnia 2006 r. Ta decyzja obowiązuje. - Opublikowana w prasie informacja o nowym pomyśle jest mi dobrze znana, gdyż posiadam ten projekt Koncepcja jest absolutnie niealternatywna w stosunku do Świnoujścia. Ale w przyszłości być może mogłaby stać się rozwiązaniem uzupełniającym - powiedział Zwierzyński. Wiceprezes tłumaczy, że taka instalacja mogłaby być rozpatrywana, ale jako projekt tzw. wentyla bezpieczeństwa, czyli urządzenie pływające do regazyfikacji nieposiadające zbiorników. - Dlatego jest tańszy - mówi Zwierzyński. Według wiceprezesa, koncepcja gdańska także wymagałaby rozbudowy portu zewnętrznego, w tym falochronów. Konieczne byłoby też pogłębienie akwenu, a także wykonanie zbiorników podziemnych o pojemności 500-800 mln m sześć. - Tak więc łączny koszt podawany w prasie nie jest prawdziwy Nie obejmuje bowiem elementów, które naprawdę są niezbędne do tego typu rozwiązań - mówi T Zwierzyński. Tymczasem PGNiG prowadzi negocjacje z potencjalnymi partnerami, którzy dostarczać będą skroplony gaz do Świnoujścia. - Bez przyrzeczenia lub kontraktu na dostawy gazu nie będzie podjęta decyzja o budowie. Pozyskanie dostawcy jest więc warunkiem koniecznym i bezwzględnym - podkreśla wiceprezes PGNiG. - Kontrakt musi więc zostać zawarty jeszcze przed wbiciem pierwszej łopaty. Tymczasem, jak poinformowały "Namiary na Morze i Handel ", algierski państwowy koncern paliwowy Sonatrach anulował kontrakt z hiszpańskimi koncernami Repsol i Gas Natural na eksploatację gigantycznych złóż gazu na Saharze. Hiszpanie planowali dostarczać go do Polski. "Teraz nie wiadomo, czy PGNiG nie będzie musiało skrócić listy potencjalnych dostawców" - czytamy. Eksploatacja złóż miała się rozpocząć na przełomie 2010 i 2011 r., czyli mniej więcej w czasie, gdy przewiduje się uruchomienie świnoujskiego gazoportu.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl